Facebook posądzony o udostępnianie danych użytkowników producentom sprzętu. „Wiele umów zostało już rozwiązanych”
Facebook współpracował z 60 producentami sprzętu zezwalając im na dostęp do danych na temat użytkowników serwisu - wynika z informacji podanych przez „The New York Times”. Facebook broni się twierdząc, że nie udostępniano żadnych informacji bez zgody internautów, a w czasach podpisywania umów nie było innych sposobów na łatwy dostęp do serwisu z poziomu urządzeń przenośnych.
Informacje na temat umów zawartych pomiędzy Facebookiem a niektórymi dostawcami sprzętu mobilnego „The New York Times” dostarczył na podstawie własnych ustaleń i rozmów przeprowadzonych z informatorami.
Podglądani przez smartfon
Według „NYT” na przestrzeni ostatniej dekady Facebook zawarł umowy z ok. 60 producentami urządzeń mobilnych i oprogramowania, wśród których znalazły się m.in. Apple, Amazon, BlackBerry, Microsoft, HTC oraz Samsung.
W ramach porozumień ze wspomnianymi firmami Facebook pozwalał im na dostęp do danych użytkowników korzystających z serwisu za pośrednictwem konkretnych urządzeń. „NYT” podaje, że w grę wchodziły takie informacje jak status związku w jakim znajduje się internauta, wydarzenia zaznaczone w kalendarzu, preferencje polityczne oraz, co jeszcze istotniejsze, niektóre dane znajomych posiadaczy konkretnych kont na Facebooku. Według ustaleń dziennika ci ostatni mieli nie wiedzieć o zbieraniu ich danych i nie udzielali na to swojej zgody.
Publikacja „NYT” nawiązuje do niedawnej afery w której okazało się, że Facebook bez zgody 87 mln użytkowników przekazał ich dane zewnętrznej firmie Camridge Analytica. Kryzys, który potem nastąpił zaprowadził Marka Zuckerberga, szefa Facebooka na przesłuchania zarówno w Kongresie USA, jak i w Parlamencie Europejskim.
Facebook: Nic bez zgody użytkownika
Facebook potraktował poważnie artykuł opublikowany przez „The New York Times”. Do tego stopnia, że odpowiedział na niego oficjalnie na swoim firmowym blogu. Ustami Ime Archibonga, jednego z wiceprezesów Facebook wyjaśnił swój punkt widzenia na historię swoich związków z producentami sprzętu i oprogramowania.
Według Facebooka ponad 10 lat temu stworzył on specjalny interfejs API skierowany do producentów zewnętrznych. W tamtym czasie nie istniała możliwość stworzenia rozwiązania pozwalającego każdemu z dostawców sprzętu lub oprogramowania na proste umożliwienie użytkownikom dostępu do platform społecznościowych. Serwisy takie jak Facebook, Google, Twitter czy YouTube musiały prowadzić oddzielne rozmowy z każdym z producentów. W ten sposób serwis stworzony przez Marka Zuckerberga podpisał umowy z ok. 60 firmami, wśród których znalazły się m.in. wspomniane wcześniej przez „NYT” koncerny.
Facebook zaznacza jednocześnie, że w wypadku wszystkich umów zawartych z producentami sprzętu lub oprogramowania ściśle określił zakres danych które mogły być gromadzone przez tych partnerów. Wgląd we wszystkie wrażliwe informacje o użytkownikach, takie jak zdjęcia czy dane profilowe, a także te dotyczące przyjaciół wymagały specjalnych zgód ze strony właścicieli kont na Facebooku.
Serwis zaznacza że obecnie, w czasach gdy dostęp do Facebooka jest naturalną częścią systemów operacyjnych iOS oraz Android wypracowane wcześniej oddzielne umowy z dostawcami sprzętu okazały się zbędne. Dlatego po ujawnieniu afery z Cambridge Analytica Facebook, starając się dbać o jak największą ochronę prywatności użytkowników postanowił rozwiązać 22 z podpisanych wcześniej kontraktów.
W pierwszym kwartale br. Facebook miał 2,2 mld użytkowników aktywnych w skali miesiąca i 1,45 mld w skali dnia. Firma zanotowała 11,97 mld dolarów wpływów (wobec 8,03 mld dolarów rok wcześniej) i 4,99 mld dolarów zysku netto (w I kwartale ub.r. było to 3,06 mld dolarów).
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Facebook posądzony o udostępnianie danych użytkowników producentom sprzętu. „Wiele umów zostało już rozwiązanych”