SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Właściciel „Sieci” i wPolsce24 wchłonie agencję reklamującą SKOK-i

Fratria, wydawca „Sieci”, wPolityce.pl i telewizji wPolsce24, zamierza połączyć się z agencją marketingową Apella, obsługującą m.in. SKOK-i i Kasę Stefczyka. Fuzja ma zwiększyć potencjał obu podmiotów.

Michał i Jacek Karnowscy, fot. PAP/Marcin Obara Michał i Jacek Karnowscy, fot. PAP/Marcin Obara

Wniosek o zgodę na połączenie spółek Fratria i Apella został opublikowany w środę przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Fuzja ma nastąpić w trybie art. 13 ust. 2 pkt 1 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.

Zapowiedziano, że Fratria przejmie w całości Apellę, a dodatkowo zostaną utworzone nowe udziały, „które zostaną objęte przez dotychczasowego głównego wspólnika”.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

W obu firmach głównym udziałowcem są podmioty związane z senatorem PiS Grzegorzem Biereckim. We Fratrii 50,26 proc. walorów ma Spółdzielczy Instytut Naukowy G.Bierecki, a w Apelli 99,6 proc. udziałów Apelli należy do luksemburskiej spółki SaltLux Holding. Ponadto Apella ma 28,01 proc. walorów Fratrii.

Pozostali wspólnicy tej ostatniej spółki to redaktor naczelny „Sieci” Jacek Karnowski (16,25 proc.), członek zarządu Fratrii ds. wydawniczych Michał Karnowski (4,94 proc.) i Romuald Orzeł (0,54 proc.), zaś w przypadku Apelli Orzeł ma 0,4 proc. udziałów. W obu firmach prezesem jest Romuald Orzeł.

Po co Fratria łączy się z Apellą

We wniosku do UOKiK zapowiedziano, że po połączeniu Fratria i Apella „przewidują kontynuację dotychczasowej działalności, jako że są elementy, w których profil działalności spółek jest zbieżny, a spółki współpracują”.

– Przewiduje się, że połączenie pozwoli zwiększyć potencjał łączących się podmiotów w obszarach, na których działają – dodano.

CZYTAJ TEŻ: Były współpracownik Dudy i Szydło z programem w telewizji wPolsce24

Fratria jest nadawcą telewizji wPolsce24 (od września ub.r. obecnej w naziemnej tv cyfrowej) oraz wydawcą tygodnika „Sieci”, miesięcznika „Gazeta Bankowa” oraz portalu wPolityce.pl. Jak szczegółowo opisywaliśmy, w 2023 roku zwiększyła przychody prawie 10,7 proc. do 41,66 mln zł (głównie dzięki wyższym wpływom reklamowym) i zarobiła na czysto 6,77 mln zł.

Z kolei Apella zajmuje się obsługą komunikacji marketingowej systemu spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, zwłaszcza Kasy Stefczyka, Krajowej SKOK, Saltus Ubezpieczenia, Stefczyk Finanse Towarzystwo Zarządzające SKOK, Fundacji im. Franciszka Stefczyka, Stowarzyszenia Krzewienia Edukacji Finansowej oraz Fratrii. W 2023 roku zwiększyła przychody o 30 proc. do 26,3 mln zł, natomiast jej rentowność netto poszła w dół do 6,1 mln zł straty, bo firma obniżyła swoją wartość w bilansie o 8,1 mln zł.

Jak już informowaliśmy, pod koniec 2024 roku Apella wchłonęła Grupę Producencką YO!, której była jedynym udziałowcem.

Za rządów PiS milionowe dywidendy, teraz apele o wsparcie

Za rządów Zjednoczonej prawicy w należących do Fratrii tygodniku „Sieci”, miesięczniku „Gazeta Bankowa”, portalu wPolityce i telewizji wPolsce mocno promowały się państwowe firmy i instytucje. Według danych Kantar Media, opracowanych przez prof. Tadeusza Kowalskiego, w 2021 roku 39,7 proc. cennikowych wpływów reklamowych „Sieci” pochodziło z sektora państwowego (nowszych danych nie ma, bo jesienią 2022 roku prof. Kowalski został wybrany do KRRiT).

Z zysku wypracowanego w 2023 roku 74,3 tys. zł przeznaczono na kapitał zapasowy, a 6,7 mln zł na dywidendę, którą podzielono na trzy transze: 4 mln zł do 20 lipca, a po 1,35 mln zł do końca września i grudnia.

We wcześniejszych latach Fratria regularnie wypłacała kilkumilionowe dywidendy. W ub.r. prawie 4,01 mln zł zysku netto z poprzedniego roku trafiło do udziałowców. Rok wcześniej spółka zarobiła na czysto 4,59 mln zł, czego 4,57 mln zł poszło na dywidendę. Zysk netto w 2020 roku sięgnął 7,14 mln zł i prawie w całości wypłacono go udziałowcom, w 2019 roku - 3,18 mln zł (3,17 mln zł przeznaczono na dywidendę), a rok wcześniej - 2,18 mln zł (1,5 mln zł na dywidendę).

CZYTAJ TEŻ: Gazeta.pl pozywa nadawcę wPolsce24 za atak na jej dziennikarza

Na początku 2024 r., po zmianach we władzach większości państwowych firm i instytucji, ich reklamy praktycznie zniknęły z tytułów mocno wspierających rząd Zjednoczonej Prawicy. a Równocześnie Michał i Jacek Karnowscy oraz dwóch innych menedżerów Fratrii uruchomiło Fundację Media w Polsce, która ma m.in. wspierać niezależność i pluralizm mediów. W „Sieciach” i na wPolityce pojawiły się zachęty, żeby przelewać fundacji pieniądze.

Natomiast od jesieni ub.r., po starcie emisji naziemnej stacji, na antenie telewizji wPolsce24 zachęcano regularnie do wpłat na konkretne wydatki związane z jej działalnością. Analogiczne zbiórki prowadzi TV Republika.

Od kilku tygodni wPolsce24 prosi o 960 tys. zł na dziennikarstwo śledcze, jak dotąd wpłacono 78 proc. tej kwoty. W połowie lutego stacja zakończyła zbiórkę 920 tys. zł na zakup kamer i od razu zaczęła kolejną zbiórkę: 640 tys. zł na nowe oświetlenie studia.

Dołącz do dyskusji: Właściciel „Sieci” i wPolsce24 wchłonie agencję reklamującą SKOK-i

14 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
jak
jak to u pisorów, zyski nasze a datki od was i też nasze
16 22
odpowiedź
User
Tropek24
Dramat ciemny naród... zaraz beda wysokie rachunki ...... sami wybraliscie.... POLSKO OBUDZIC SIE
8 16
odpowiedź
User
Promek24
Co oni wyprawiaja ...on wyglada tak samo...klonowali nielegalnie karnowskich
11 11
odpowiedź