Wyborcza bez przelewu dla Agory. Tyle osób zatrudniała przed zwolnieniami
Spółka wydająca „Gazetę Wyborczą” przez dziewięć miesięcy 2024 roku wypracowała 152 mln zł przychodów i 1,1 mln zł zysku operacyjnego. Agora zdecydowała się nie pobierać dywidendy od firmy. Przed rozpoczętymi właśnie zwolnieniami w zamykanej drukarni Wyborcza zatrudniała ok. 500 osób.

Z początkiem kwietnia ub.r. Agora wdrożyła zapowiedzianą wcześniej reorganizację, w ramach której do spółek zależnych trafiło kilka jej kluczowych segmentów działalności, m.in. „Gazeta Wyborcza” i grupa Gazeta.pl.
„Gazetą Wyborczą” zaczęła zarządzać spółka Wyborcza. Odpowiada ona za wersję drukowaną „GW”, portale internetowe Wyborcza.pl i Wyborcza.biz miesięczniki „Książki. Magazyn do Czytania” i „Wysokie Obcasy Extra”, działalność poligraficzną, archiwum, agencję fotograficzną oraz organizację m.in. Olsztyn Green Festival, CoJestGrane, Rzeszów Festival.
Dużo więcej ze sprzedaży „GW” niż z reklam
Spółka Wyborcza od założenia w lipcu 2023 roku do końca 2024 roku zanotowała 151,79 mln zł przychodów sprzedażowych. W praktyce wszystkie dane finansowe wypracowała od kwietnia do grudnia ub.r., gdy zarządzała już aktywami przejętymi od Agory.
CZYTAJ TEŻ: Magazyny Agory dostępne w Paczkomatach
Prawie połowę jej przychodów (74,98 mln zł) stanowiły wpływy z wydawnictw, czyli sprzedaży „Gazety Wyborczej”, jej subskrypcji cyfrowej oraz dwóch czasopism. Nie podano, ile przyniosła sprzedaż wersji drukowanych, a ile egzemplarzy i subskrypcji cyfrowych.
Jak szczegółowo opisywaliśmy, liczba sprzedanych prenumerat cyfrowych „Gazety Wyborczej” (Agora) nieznacznie zmalała w ujęciu rocznym, zsuwając się na koniec I kwartału br. poniżej 290 tys. – Temperatura polityczna w tym roku była trochę niższa – wyjaśniał Wojciech Bartkowiak z zarządu Agory.
„GW” od lat podobnie jak większość dzienników notuje spore spadki tradycyjnej sprzedaży. Według danych Polskich Badań Czytelnictwa w pierwszym kwartale 2025 roku jej średnia sprzedaż ogółem zmniejszyła się r/r o 19,22 proc. do 28 948 egz.
Z kolei przychody reklamowe spółki Wyborcza od kwietnia do grudnia ub.r. wyniosły 46,91 mln zł, wpływy z usług poligraficznych – 17,87 mln, ze sprzedaży towarów i materiałów – 1,69 mln, zaś te sklasyfikowane jako pozostałe – 10,33 mln.
9 mln zł na reklamy, ubywa prawie 10 proc. pracowników
Działalność operacyjna Wyborczej przez dziewięć miesięcy kosztowała 150,08 mln zł, z czego najwięcej przeznaczono na pracowników (65,36 mln zł: 53,47 mln na wynagrodzenia, a 11,69 mln na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia), usługi obce (46,39 mln zł) oraz zużycie materiałów i energii (20,26 mln zł).
W sprawozdaniu podano, że firma przeciętnie zatrudniała 323 pracowników, ale to średnia z całego okresu rozrachunkowego, podczas gdy zespół „Wyborczej” przejęto od Agory w kwietniu br. Natomiast zapowiadając pod koniec czerwca br. zwolnienia grupowe w obszarze druku, Agora podała, że 49 osób, z którymi chce się pożegnać, stanowiło wówczas 9,7 proc. wszystkich pracowników Wyborczej. A to oznacza, że spółka miesiąc temu zatrudniała nieco ponad 500 osób.
Zwolnienia zaczęły się ponad tydzień temu i potrwają do końca sierpnia, ich warunki uzgodniono z działającymi w firmie związkami zawodowymi. Agora zwalnia pracowników, bo zamyka ostatnią ze swoich drukarni, a druk tytułów prasowych przenosi do Polska Press.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Wyborcza od kwietnia do grudnia ub.r. wydała też 9,21 mln zł na reprezentację i reklamę, 4,03 mln na amortyzację oraz poniosła 3,92 mln koszów rodzajowych określonych jako pozostałe.
Zanotowała 581 tys. zł pozostałych wpływów operacyjnych (w tym 344 tys. zł z dotacji) oraz 1,34 mln zł pozostałych kosztów operacyjnych (826 tys. na darowizny, 376 tys. strata ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych). Jej wpływy finansowe (głównie z odsetek) wyniosły 252 tys. zł, a koszty w tym obszarze (prawie wyłącznie na odsetki od leasingu) – 570 tys.
Wyborcza mocniejsza kapitałowo
Przełożyło się to na 1,1 mln zł zysku operacyjnego oraz – przy tarczy na podatkowej CIT w kwocie 3,36 mln zł (ujemny podatek odroczony wyniósł 3,53 mln) – 4,14 mln zł czystego zysku. Na koniec ub.r. Wyborcza miała na rachunkach 728 tys. zł.
Agora jako jedyny udziałowiec Wyborczej zdecydowała, że zysk netto z ub.r. trafi na kapitał zapasowy tej spółki.
CZYTAJ TEŻ: Agora po sześciu latach wraca do wypłaty dla inwestorów. Najwięcej dostanie państwowa spółka
Przy założeniu Wyborczej jej kapitały wynosiły 2 mln zł, a ponad 19 mln dodano, gdy Agora wniosła do niej część swojego przedsiębiorstwa o wartości netto 21,17 mln zł. Po zasileniu zeszłorocznym zyskiem netto i przy uwzględnieniu -296 tys. zł pozostałych kapitałów rezerwowych, na koniec ub.r. było to już 25,02 mln.

Jak idzie Wyborczej w 2025 roku? Segment prasy drukowanej i cyfrowej grupy Agora, w praktyce obejmujący wyłącznie tę spółkę, w pierwszym kwartale zanotował spadek przychodów r/r o 8,9 proc. do 43 mln zł, zaś przy ograniczeniu kosztów operacyjnych o 2,4 proc. wynik EBITDA poszedł w górę z 8,2 mln zł straty do 0,8 mln zysku, a strata operacyjna zmalała z 20,3 do 0,2 mln.
Dołącz do dyskusji: Wyborcza bez przelewu dla Agory. Tyle osób zatrudniała przed zwolnieniami