Grupa WP zaczyna od przeglądu serwisów i zwolnień. „Chcemy premii za bycie liderem”
W najbliższych miesiącach Grupa Wirtualna Polska przeanalizuje portfolio swoich serwisów i zdecyduje o zamknięciu lub połączeniu najsłabszych. - Chcemy zwiększyć nasze przychody i być partnerem pierwszego wyboru dla internautów i reklamodawców - mówi Wirtualnemedia.pl Jacek Świderski, prezes firmy.
Grupa Wirtualna Polska powstała po przejęciu Wirtualnej Polski od Orange Polska przez Grupę o2 i fundusz Innova Capital. Kwota transakcji to 383 mln zł, a sfinalizowano ją w zeszły czwartek, po uzyskaniu zgody UOKiK-u. W zarządzie i radzie nadzorczej nowej firmy znaleźli się założyciele Grupy o2, przedstawiciele Innova Capital, a także Łukasz Wejchert (w przeszłości m.in. prezes Onetu) i Tomasz Czechowicz, szef funduszu MCI Management, który przejął 20 proc. udziałów w spółce.
>>> Grupa Wirtualna Polska bez zarządu WP, a z Łukaszem Wejchertem
Prezes Grupy Wirtualna Polska Jacek Świderski w rozmowie z Wirtualnemedia.pl przyznaje, że do startu nowej spółki przygotowywano się od kilku miesięcy. - Co prawda WP i o2 były jeszcze konkurentami, ale okres między podpisaniem umowy 23 października ubiegłego roku a jej sfinalizowaniem 13 lutego wykorzystaliśmy na przeprowadzenie warsztatów, przygotowanie strategii i struktury dla połączonych podmiotów oraz wszystkich innych planów, które zaczynamy wdrażać - opisuje. - Natomiast formalne łączenie firm potrwa do końca czerwca, ze względu na procedury sądowe oraz migrację systemów informatycznych, systemu księgowego i adserwera - zaznacza.
W pierwszej kolejności spółka połączyła biura reklamy obu portali. Wspólne biuro, kierowane przez Joannę Pawlak, poprzednio dyrektor pionu marketingu i sprzedaży w WP, zacznie działać 24 lutego.
- Chcemy zwiększyć nasze przychody i być partnerem pierwszego wyboru, od którego zaczyna się planowanie internetowych kampanii reklamowych. Zwłaszcza że zapewniamy dotarcie do ponad 80 proc. polskich internautów - mówi Jacek Świderski. - Jak porównamy przychody i pozycję Onetu oraz WP - a w zeszłym roku te dane były podawane - to przy niewielkiej różnicy w zasięgu była ogromna różnica w przychodach. Na korzyść Onetu przemawiało bowiem bycie liderem. Naszym celem jest teraz uzyskanie tej premii - dodaje.
Według danych Megapanelu z listopada ub.r. serwisy Grupy WP - razem z przejętą w grudniu ub.r. witryną Dobreprogramy.pl - mają 17,4 mln użytkowników oraz 2,82 mld odsłon, wyprzedzając - jeśli chodzi o polskich wydawców - Grupę Allegro - GG o ok. milion, a Grupę Onet - RASP o ponad 2 mln użytkowników (zobacz szczegółowe dane).
Firma nie zamierza opuścić dotychczasowego biura Wirtualnej Polski w Gdańsku. - W tej chwili nie ma planów umieszczenia wszystkich pracowników w jednej siedzibie - stwierdza Świderski. Przy czym połączonych w jeden pion zostanie ponad 250 pracowników redakcji wszystkich serwisów Grupy WP. - Naszą strategię jest dostarczanie wartościowych treści użytkownikom. Szczególnie pod marką Wirtualna Polska będziemy się starali pokazać nową jakość - zapowiada szef firmy. Pionem redakcyjnym będzie kierował Michał Brański, wiceprezes spółki do spraw strategii.
Oprócz redakcji Grupa WP zatrudnia ponad 200 osób w działach IT, badań i rozwoju. Natomiast zarząd firmy nie podaje łącznej liczby pracowników. Czy w najbliższym czasie nastąpią zwolnienia? - Kiedy łączą się dwa podobne podmioty, to zdrowy rozsądek podpowiada w wybranych obszarach optymalizację. Ale równie dobrze jeżeli mamy dwóch kandydatów na jedno miejsce, możemy jednemu zaproponować stanowisko w innej organizacji - zauważa Jacek Świderski. - Jest jeszcze za wcześnie, żeby mówić o konkretach, natomiast niestety nie unikniemy zwolnień - przyznaje.
Grupa WP prowadzi obecnie analizę wszystkich swoich serwisów - zajmuje się tym zespół dotychczasowych menedżerów WP i o2 kierowany przez Michała Brańskiego. Badają oni, skąd jest ruch na poszczególne strony, jaki jest profil ich użytkowników i jaki content.
- Chcemy, aby te najniżej wiszące owoce zostały zerwane w najbliższych kilku miesiącach, powiedzmy do wakacji. I jeśli trzeba przesunąć daną redakcję w inne obszary czy dokonać jakichś innych zmian, to żeby nastąpiło to jak najszybciej - zapowiada Jacek Świderski. - Przy czym to nie jest takie proste, bo niektóre serwisy pokrywają się tematycznie, ale niekoniecznie pod względem profilu użytkowników - zauważa. - Chcielibyśmy mieć treści w każdym istotnym segmencie tematycznym. Na pewno portale WP.pl i o2.pl oraz ich poczty mailowe pozostaną niezależne - deklaruje.
Przypomnijmy, że już we wrześniu ub.r. Grupa o2 zawiesiła serwisy Filmtok.pl, Mototok.pl i Lansik.pl (więcej na ten temat), natomiast Wirtualna Polska w połowie ub.r. zamknęła strony Hityczykity.pl i Alefaceci.pl.
W swojej nowej strategii Grupa WP wymienia cztery główne obszary: wideo, mobile, treści premium i e-commerce. Pierwsze dwa są istotne z punktu widzenia reklamowego.
- W tej chwili reklama wideo jest absolutnym bestsellerem, mamy wyprzedane wszystkie takie produkty na wiele tygodni do przodu. Dobrze w czasie kryzysu sprzedają się również mailingi, a także reklamy display w poczcie mailowej - opisuje Jacek Świderski. - Duże nadzieje pokładamy w reklamie mobilnej, która wciąż jest mała, ale mamy wrażenie, że podobnie jak w zeszłym roku wideo stało się takim bestsellerem, tak być może w drugiej połowie tego roku reklamodawcy przekonają się do mobile’u - dodaje.
Firma nie ujawnia konkretnych planów rozwoju w sektorze e-commerce. - Na pewno nie będziemy rozpoczynali konkurencji z Allegro, natomiast uważamy, że jest szereg obszarów, nisz w tym segmencie, które mogą być dla nas długoterminowo ciekawe - stwierdza prezes spółki. - Mogę tylko powiedzieć, że będziemy się zastanawiać, czy czasami nie zrobić czegoś samemu. Jednak ponieważ nasz nowy partner jest mocno nastawiony na akwizycje, przeglądamy już rynek pod kątem możliwych przejęć - zaznacza.
Grupa WP nie spodziewa się w br. świetnych wyników finansowych, ze względu na koszty zakupu Wirtualnej Polski i jej integracji z o2. - Pracujemy nad tym, aby w roku 2015 i 2016, czyli latach poprzedzających nasze wejście na giełdę, pokazać już wyniki po osiągnięciu synergii - zapowiada Jacek Świderski.
Tym samym spółka podtrzymuje plan debiutu giełdowego, który ma nastąpić w perspektywie trzech lat. - Ale wszystko zależy od tego, jak będzie wyglądała sytuacja na rynkach kapitałowych - zaznacza Świderski. - Jednym z powodów wyboru Innova Capital do kupna WP był fakt, że fundusz ten po kilku latach wychodzi ze swoich inwestycji. Chcemy, żeby z Grupy Wirtualna Polska dokonał wyjścia poprzez ofertę publiczną, dzięki czemu my, założyciele o2, będziemy mogli de facto odzyskać samodzielną kontrolę nad spółką - podkreśla.
>>> Eksperci o fuzji o2 i WP: powstaje portal nr 1, zmieni się układ reklamowy (opinie i analiza)
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Grupa WP zaczyna od przeglądu serwisów i zwolnień. „Chcemy premii za bycie liderem”