Gwiazda "Euforii" w reklamie dżinsów wywołała skandal. Oskarżenia o skrajną propagandę
Aktorka Sydney Sweeney ("Euforia", “Tylko nie ty”) wystąpiła w spotach reklamujących amerykańską markę dżinsów American Eagle. Kampania wywołała w USA skandal – głównie z powodu dwuznacznie brzmiącego hasła, które według wielu nawiązuje bezpośrednio do retoryki hitlerowskiej III Rzeszy.
Sydney Sweeney to amerykańska aktorka znana z takich produkcji jak „Euforia”, komedii romantycznej “Tylko nie ty” czy „Madame Web”. Swoją popularność szybko przekuła w komercyjny sukces - chętnie występuje w reklamach różnych marek. Jednak jej obecność w spocie producenta dżinsów American Eagle wywołała olbrzymie kontrowersje w Stanach Zjednoczonych.
Hasło reklamy dżinsów to odwołanie do nazizmu?
Hasłem przewodnim spotów, w których aktorka reklamuje nową linię ubrań, jest „Sydney Sweeney has great jeans” (w dosłownym tłumaczeniu: “Sydney Sweeney ma świetne dżinsy”). Sweeney używa w spocie słowa "jeans", co po angielsku może brzmieć jak gra słów - słowo "geny" ("genes") wymawia się podobnie. Część odbiorców uznała, że ten zabieg w połączeniu z wypowiadanymi zdaniami: "geny są przekazywane z pokolenia na pokolenie, wpływając na cechy takie jak kolor włosów czy oczu"; "Moje jeansy są niebieskie" jest nawiązaniem do retoryki rodem z III Rzeszy, gdzie podkreślano wyższość rasy białej nad innymi. Nektórzy komentujący wysuwają wręcz porównania do eugeniki.
Dyskusję podkręca dodatkowo fakt, że spoty z udziałem Sweeney epatują seksualnością, poprzez dobór ujęć, ekspresję aktorki czy ton jej głosu.
Osoby, którym reklamy się nie podobają, używają w swoich materiałach opublikowanych na platformach społecznościowych bardzo dosadnych i bezpośrednich słów na jej określenie - “Ukryta, nazistowska propaganda”. Zwracają uwagę na połączenie dwuznacznego hasła z urodą aktorki, która według nich idealnie wpasowuje się w nazistowską narrację o wyższości genetycznej białej rasy.
Zobacz: Grok od Muska w trybie dla dorosłych. Flirtuje i udaje wiadome odgłosy
Mimo kontrowersji kampania z udziałem Sweeney ma również olbrzymią liczbę fanów, którzy uważają oskarżenia o nawiązanie do nazistowskiej ideologii za wyolbrzymione. Akcje firmy American Eagle, której produkty są dostępne w Polsce, zyskały kilkanaście procent na swojej wartości.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Gwiazda "Euforii" w reklamie dżinsów wywołała skandal. Oskarżenia o skrajną propagandę