Internet w Agorze na coraz większym minusie. Wolniejsza zmiana w Yieldbirdzie
W czwartym kwartale ub.r. spadek przychodów segmentu internetowego grupy Agora pogłębił się do 17,4 proc., a strata operacyjna - do 4,7 mln zł. Firma przyznaje, że sprzedaż usług w modelu SaaS jej spółki zależnej Yieldbird idzie wolniej niż planowano.
Przychody sprzedażowe segmentu internetowego grupy Agora w czwartym kwartale ub.r. wyniosły 44,3 mln zł, co wobec 53,6 mln zł rok wcześniej oznacza spadek o 17,4 proc. Wpływy z reklam zmalały o 18,8 proc. do 40,3 mln zł.
W sprawozdaniu Agory zaznaczono, że ten spadek w największym stopniu wynika z mniejszych przychodów zajmującej się reklamą programatyczną spółki zależnej Yieldbird. - Głównie z powodu zmian wynikających z rozwijania współpracy w modelu SaaS i ograniczenia sprzedaży usług reklamowych - wyjaśniono.
CZYTAJ TEŻ: Agora już nie chce burgerowni. Ruszyły negocjacje
Opisując swoje wyniki z trzeciego kwartału ub.r., Agora podkreśliła, że Yieldbird wprowadził na rynek swoją autorską platformę - „pierwszą na świecie aplikację dla wydawców stron internetowych umożliwiającą wygodne zarządzanie tak wieloma parametrami monetyzacji swojego serwisu w jednym miejscu”. Zaznaczono, że oferta obejmuje dwie usługi (Programmatic Deals, Expert Services) oraz pięć technologii.
Natomiast w prezentacji za czwarty kwartał przyznano, że sprzedaż nowej oferty Yieldbirda idzie wolniej niż zakładano. W całym ub.r. jego przychody z usług w modelu SaaS podskoczyły rok do roku o 151 proc. i stanowiły prawie jedną czwartą łącznych przychodów.
Bez mundialu Gazeta.pl ze spadkiem
Z kolei kwartalne przychody reklamowe Grupy Gazeta.pl zmalały rok do roku, ponieważ mniejsze były wpływy programatyczne i sprzedaż bezpośrednia, głownie dlatego że rok wcześniej rozgrywano piłkarskie mistrzostwa świata. Zwiększyły się natomiast przychody z reklamy e-commerce.
Serwisy i aplikacje internetowe Grupy Gazeta.pl w lutym br. zanotowały 17,36 mln użytkowników oraz 43 minuty i 11 sekund średniego czasu korzystania (według badania Mediapanel).
Natomiast pozareklamowe przychody pionu internetowego grupy Agora w czwartym kwartale ub.r. były wyższe niż przed rokiem. Wzrosły wpływy SaaS-owe Yieldbirda, natomiast zmalała sprzedaż pozostałych usług Gazeta.pl.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
W całym ub.r. przychody obszaru internetowego grupy Agora zmalały o 14,7 proc. do 154,4 mln zł, z czego sprzedaż reklam wyniosła 137,7 mln zł (po spadku o 16,3 proc.).
HRlink i Goldenline warte 7,3 mln zł mniej
Koszty operacyjne segmentu internetowego w czwartym kwartale ub.r. sięgnęły 49,1 mln zł, po wzroście rok do roku o 9,1 proc. Najbardziej przyczyniło się do tego 7,3 mln zł odpisu dotyczącego utraty wartości aktywów HRlink i wartości niematerialnych Goldenline. Na początku stycznia br. Agora prawie 80 proc. posiadanych udziałów HRlink sprzedała spółce zależnej Grupy Pracuj za 6,2 mln zł.
Kwartalne nakładki na usługi obce zmalały natomiast o 14,2 proc. do 18,8 mln zł. - Wydatki te były niższe zwłaszcza w spółce Yieldbird, co wiązało się ze spadkiem kosztów dzierżawy powierzchni reklamowych i z niższymi wpływami ze sprzedaży usług reklamowych. Wyższe koszty usług obcych odnotował pion Gazeta.pl - opisano w raporcie Agory.
CZYTAJ TEŻ: Agora z optymizmem o rynku reklamowym w tym roku. „Realne jest osiągnięcie górnego pułapu tych prognoz”
Koszty pracownicze zmniejszyły się o 2 proc. do 14,5 mln zł, bo zmalało zatrudnienie w spółkach HRlink i Yieldbird, natomiast w grupie Gazeta.pl wydatki w tym zakresie wzrosły. Z kolei wydatki na reklamę i reprezentację podskoczyły z 4,4 do 5,6 mln zł, ponieważ mocniej promowano Gazeta.pl.
Prawie 15 mln zł straty operacyjnej
Kolejny kwartał z rzędu pogorszyła się rentowność segmentu. Jego zysk EBITDA poszedł w dół z 11,6 do 5,1 mln zł, a wynik operacyjny - z 8,6 mln zł zysku do 4,8 mln zł straty.
W trzecim kwartale ub.r. rentowność operacyjna pionu spadła z 0,8 mln zł zysku do 4,2 mln zł straty, w drugim - z 1,4 mln zł zysku do 2,3 mln zł straty, a w pierwszym - z 0,7 mln zł zysku do 3,7 mln zł straty. Ostatni raz segment osiągnął zysk operacyjny (spadek rok do roku z 13,8 do 12,1 mln zł) w czwartym kwartale 2022 roku.
Natomiast w całym ub.r.przy minimalnym spadku kosztów operacyjnych (o 0,4 proc. do 169 mln zł) zysk EBITDA zmalał z 23,5 do 4,2 mln zł, a wynik operacyjny - z 11,5 mln zł zysku do 14,6 mln zł straty.

W czwartym kwartale ub.r. grupa Agora przy wzroście przychodów o prawie jedną trzecią zarobiła na czysto 50,9 mln zł. Po przejęciu Eurozetu skokowo zwiększyły się jej wyniki w pionie radiowym.
Od początku kwietnia grupa Gazeta.pl działa jako osobna spółka, w 100 proc. należąca do Agory. Prezeską nowej spółki została Agnieszka Siuzdak, a pozostali członkowie jej zarządu to Małgorzata Blada, Artur Birnbaum i Bartosz Wysocki.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Internet w Agorze na coraz większym minusie. Wolniejsza zmiana w Yieldbirdzie