Ipsos: spadł wskaźnik optymizmu konsumentów
Wskaźnik optymizmu konsumentów (WOK) spadł o 2,42 pkt do poziomu 94,30 pkt w czerwcu, podał instytut badawczy Ipsos w komunikacie w poniedziałek. Wskaźnik klimatu gospodarczego spadł o 1,61 pkt do 85,95 pkt.
Ipsos podkreśla, że obecnemu spadkowi optymizmu towarzyszy wyraźne zwiększenie obaw konsumentów przed szybszym wzrostem cen w ciągu najbliższego roku (+6 pkt proc.). Obawy dotyczą także oczekiwanej sytuacji materialnej Polaków za najbliższe 12 miesięcy.
"Udział osób, które spodziewają się pogorszenia sytuacji swoich gospodarstw domowych wzrósł o 4 pkt. procentowe do poziomu 14%. Wciąż jednak 24% konsumentów spodziewa się poprawy w tym czasie, zaś pozostali (62%) uważają, że ich sytuacja nie zmieni się" - czytamy w komunikacie.
Pośród wskaźników składowych WOK największy spadek w tym miesiącu odnotowała skłonność do zakupów, która spadła o 2,96 pkt., osiągając poziom 99,87 pkt.
"Niższa wartość tego wskaźnika wynika w tym miesiącu przede wszystkim z gorszych ocen obecnego okresu jako korzystnego do zakupu dóbr trwałego użytku" - podano także.
Ipsos zauważa również, że ocena klimatu gospodarczego również nieco się pogorszyła (-1,61 pkt) osiągając wynik 85,95 pkt.
"Jest to związane z nieco większymi obawami Polaków przed zmianą sytuacji gospodarczej na gorsze w ciągu najbliższego roku, co może być echem strat spowodowanych przez powódź" - konkluduje Instytut.
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 9 - 10 kwietnia oraz 19- 26 kwietnia 2010 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1004 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Ipsos: spadł wskaźnik optymizmu konsumentów