Ipsos: spadł wskaźnik optymizmu konsumentów
Wskaźnik optymizmu konsumentów (WOK) spadł o 5,39 pkt do poziomu 87,17 pkt we wrześniu, podał instytut badawczy Ipsos w komunikacie w środę. Wskaźnik klimatu gospodarczego spadł o 5,24 pkt do 75,42 pkt.
Ipsos podkreśla, że obecna zmiana jest spowodowana jednoczesnym, wyraźnym spadkiem dwóch składowych WOK: Wskaźnika Klimatu Gospodarczego (-5,2 pkt.) oraz Wskaźnika Skłonności do Zakupów (-5,5 pkt.).
"Ocena Klimatu Gospodarczego jest na poziomie 75,4 pkt., zaś Skłonności do Zakupów osiągnęła 95,1 pkt. Do spadku przyczyniły się narastające obawy o przyszłość naszego kraju, które mogą być związane z obserwowanymi ostatnio niepokojami społecznymi takimi jak długo nierozwiązany spór wokół krzyża przed Pałacem Prezydenckim, protestami grup pracowniczych czy zapowiedziami strajków" - czytamy w komunikacie.
Instytut zauważa, że więcej Polaków niż miesiąc wcześniej (+3,4 pkt. proc.) uważa, że sprawy naszego kraju zmierzają w złym kierunku, podobny pesymizm dotyczy także przyszłości krajowej gospodarki. Pogorszyła się również ocena dotychczasowych zmian gospodarczych, które zaszły w ciągu ostatniego roku
"Już 41% z nas jest zdania, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy sytuacja gospodarcza uległa pogorszeniu, a tylko 11%, że się poprawiła. Gorzej oceniamy także swoją sytuację materialną względem sytuacji ubiegłorocznej i mniej liczymy na jej poprawę. Obecnie wierzy w nią tylko 19% Polaków. Większość (52%) uważa, że nie ulegnie ona zmianie" - czytamy dalej.
Jedyną pozytywną zmianą nastrojów konsumenckich są trochę mniejsze obawy o tempo wzrostu cen, niż te obserwowane w ubiegłym miesiącu, co związane było z zapowiedziami podwyżki podatku VAT, podano także.
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 9 a 16 września 2010 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1015 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Ipsos: spadł wskaźnik optymizmu konsumentów