35 proc. firm w Polsce podjęło działania, by stać się bardziej cyfrowymi
W Unii Europejskiej 46 proc. firm podjęło działania, by stać się bardziej cyfrowym – m.in. przez świadczenie usług online. W Polsce odsetek ten wynosi 35 proc. - wynika z raportu Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
Według raportu Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) „Cyfryzacja w Europie 2021-2022: Wyniki z ankiety inwestycyjnej EBI”, koronakryzys przyspieszył cyfrową transformację europejskiej gospodarki, a firmy o wysokim poziomie cyfryzacji lepiej radziły sobie z nagłymi zmianami wywołanymi przez pandemię.
Inwestycje w cyfryzację w odpowiedzi na zmiany spowodowane pandemią
Jak stwierdzono, prawie połowa firm w UE potwierdza, że zainwestowała w cyfryzację w odpowiedzi na zmiany spowodowane pandemią COVID-19. "Podczas pandemii firmy o wysokim poziomie cyfryzacji lepiej poradziły sobie niż firmy niezaawansowane cyfrowo - rzadziej odczuwalny był tam silny spadek sprzedaży i częściej wykorzystywały kryzys jako okazję do przyspieszenia cyfryzacji" - wskazano. Dodano, że firmy zaawansowane cyfrowo były bardziej produktywne, innowacyjne, rozwijały się szybciej i płaciły wyższe pensje.
Autorzy raportu zwrócili uwagę, że wraz z postępującą cyfryzacją w Europie pogłębiają się podziały ze względu na poziom zaawansowania cyfryzacji - mniejsze firmy i firmy zlokalizowane w regionach, w których infrastruktura cyfrowa nie jest dobrze rozwinięta, "są zagrożone pozostaniem w tyle".
"W Unii Europejskiej nadal mamy cztery poziomy zaawansowania cyfrowego krajów. Różnice pomiędzy krajami zaawansowanymi i niezaawansowanymi cyfrowo pozostają duże pomimo zintensyfikowania procesu cyfryzacji podczas pandemii" - wskazała cytowana w komunikacie wiceprezes EBI prof. Teresa Czerwińska. Według niej celem powinno być dążenie do jak najszybszego wyrównania poziomu cyfryzacji między państwami członkowskimi, "by przyspieszyć rozwój gospodarczy i zwiększyć konkurencyjność gospodarki europejskiej".
Utrzymają się usługi świadczone zdalnie, telepraca i spotkania online
W raporcie oceniono, że wiele zmian związanych z cyfryzacją - usługi świadczone zdalnie, telepraca i spotkania online - prawdopodobnie się utrzyma. Jak wskazują wyniki badania EBI – Ankieta dot. inwestycji (EIBIS) przeprowadzonego od kwietnia do lipca 2021 r. - "w Unii Europejskiej 46 proc. firm deklaruje, że podjęło działania, aby stać się bardziej cyfrowym - na przykład poprzez świadczenie usług online". Dodano, że w Polsce odsetek ten wynosi 35 proc.
Jak wskazano, w Polsce 50 proc. firm, które nie używają zaawansowanych technologii i 63 proc. przedsiębiorstw zaawansowanych technologicznie i "wzmocnionych technologicznie podczas pandemii" wdrożyło praktyki monitorowania biznesu. W Unii odsetek ten wynosi odpowiednio 35 proc. i 72 proc.
Z kolei 19 proc. polskich firm, które nie korzystają z zaawansowanych technologii i 58 proc. przedsiębiorstw zaawansowanych technologicznie i "wzmocnionych technologicznie podczas pandemii" inwestuje w szkolenia dla swoich pracowników. W UE jest to odpowiednio 39 proc. i 60 proc.
Zaznaczono, że w przeciwieństwie do ogólnej transformacji cyfrowej, wprowadzanie nowych, zaawansowanych technologii cyfrowych opóźnia się, ponieważ firmy wstrzymują bardziej złożone procesy cyfryzacji ze względu na sytuację kryzysową. "Udział unijnych firm wdrażających w swojej działalności technologie, takie jak druk 3D, zaawansowana robotyka czy internet rzeczy, utrzymywał się mniej więcej na stałym poziomie od 2020 do 2021 r., osiągając 61 proc. w 2021 r., w porównaniu do znacznego wzrostu w poprzednich latach 2019 (58 proc.) i 2020 (63 proc.).
Według raportu czołowymi krajami pod względem poziomu cyfryzacji w 2021 r. były Finlandia i Malta. Na kolejnych miejscach znalazły się: Dania, Austria, Holandia i Szwecja. Najlepiej wypadające kraje UE w poszczególnych obszarach cyfryzacji to zaś: Czechy (pod względem wykorzystania zaawansowanych technologii cyfrowych); Finlandia (pod względem infrastruktury cyfrowej i stosowania formalnego strategicznego monitoringu biznesu, będącego wskaźnikiem praktyk zarządczych); Austria (pod względem popularności cyfryzacji podczas pandemii koronawirusa); Cypr (ze względu na inwestycje w oprogramowanie i dane); Szwecja (pod względem inwestycji w szkolenia pracowników).
W raporcie wskazano też na różnice w poziomie cyfryzacji pomiędzy UE a Stanami Zjednoczonymi. "46 proc. firm z UE deklaruje, że podjęło działania, aby stać się bardziej cyfrowymi podczas kryzysu COVID-19, w porównaniu z 58 proc. firm amerykańskich" - stwierdzono. Dodano, że udział firm korzystających z zaawansowanych technologii cyfrowych jest wyższy w Stanach Zjednoczonych (66 proc.) niż w Unii Europejskiej (61 proc.).
Zwrócono uwagę, że w UE 53 proc, firm, które już wdrożyły zaawansowane technologie cyfrowe, zainwestowało w cyfryzację podczas pandemii. Natomiast 34 proc. firm w UE nie było zaawansowanych cyfrowo i wykorzystało kryzys jako okazję do rozpoczęcia inwestycji w cyfryzację. "Pogłębiające się zróżnicowanie cyfrowe istnieje też w Stanach Zjednoczonych, ale firmy niezaawansowane cyfrowo były bardziej dynamiczne" - stwierdzono. 64 proc. firm amerykańskich, które już przyjęły zaawansowane technologie cyfrowe, zainwestowało dodatkowo w cyfryzację, podczas gdy 48 proc. firm niezaawansowanych cyfrowo z USA zaczęło inwestować w technologie cyfrowe podczas kryzysu.
Dodano, że pandemia pogłębiła też dystans w zaawansowaniu cyfrowym - 26 proc. firm w UE nie zainwestowało w transformację cyfrową. "Na drugim końcu spektrum jest 61 proc. firm w UE, które wdrożyły już zaawansowane technologie cyfrowe" - wskazano. Dodano, że większe firmy znacznie szybciej wdrażają rozwiązania cyfrowe.
"Podczas pandemii transformacja cyfrowa często stawała się niezbędna dla przetrwania firm i przyspieszyła transformację europejskiej gospodarki" – wskazał wiceprezes EBI Ricardo Mourinho Félix. Ocenił, że wkraczając w „nową normalność”, kluczowe będzie m.in. przyspieszenie tempa zaawansowanej transformacji cyfrowej w UE.
Zdaniem głównej ekonomistki EBI Debory Revoltelly brak umiejętności pozostaje główną przeszkodą w inwestycjach firm. "Potrzebujemy wieloaspektowych działań wspierających cyfryzację: pomocy technicznej, umiejętności i dostępu do finansowania" - oceniła.
Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) jest instytucją Unii Europejskiej. Udostępnia długoterminowe finansowanie dla kluczowych inwestycji przyczyniających się do realizacji celów polityki UE. Bank finansuje projekty dot. infrastruktury, innowacji, klimatu i środowiska oraz małych i średnich przedsiębiorstw.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: 35 proc. firm w Polsce podjęło działania, by stać się bardziej cyfrowymi