Janusz Palikot zapowiada craftową rewolucję 2.0. Rusza ze zbiórką crowdfundingową na produkcję piw starzonych
Były polityk i biznesman Janusz Palikot chce rozwijać Browar Tenczynek, kupiony kilka miesięcy temu od Marka Jakubiaka. Natomiast na początku listopada uruchomi kampanię crowdfundingową, w ramach której chce pozyskać 1000 inwestorów na łączną kwotę ponad 4 mln złotych. Pieniądze przeznaczy na rozwój spółki-córki Tenczyńska Okovita oraz produkcję rzemieślniczej wódki i piwa premium.

Były poseł, który na początku lat 90. był inwestorem w Polmosie Lublin i Ambrze, kilkanaście miesięcy temu powrócił do biznesu. Odkupił od Marka Jakubiaka (byłego już posła, w wyborach parlamentarnych nie dostał się do Sejmu) Browar Tenczynek i teraz zajmie się jego rozwojem. Firma została założona w połowie XVI wieku przez braci Tenczyńskich, browar ten wznowił produkcję stosunkowo niedawno, bo w 2014 roku.
Janusz Palikot - oprócz inwestycji w browar - zapowiedział również rozwój spółki Tenczyńska Okovita, która ma zająć się sprzedażą wódki oraz piw premium. - W Polsce trwa pewnego rodzaju rewolucja piwna. Zaczęła się 5-10 lat temu. Dzisiaj browarów jest bardzo dużo i to takich, które odróżniają się smakiem od tego, co robią wielkie koncerny. Z pewnym opóźnieniem biorę udział w tej rewolucji. Kupiłem Browar Tenczynek od pana Jakubiaka, śmiem twierdzić, że to dziś jeden z najładniejszych browarów w kraju - tłumaczył Janusz Palikot podczas konferencji prasowej.
Na sfinansowanie rozwoju spółki-córki - Okovity uruchomi kampanię crowdfundingową za pośrednictwem platformy Crowdway.pl. Chce z emisji pozyskać ok. 4,2 mln złotych od 1000 inwestorów, którzy mają być jednocześnie ambasadorami marki – angażować się w jej rozwój, promując ją w swoich regionach oraz oferując sprzedaż produktów m.in. barom czy restauracjom, dbając o rozgłos piw i wódki w mediach społecznościowych.
- Tenczynek łączy tradycję z XVI wieku, możliwości produkcyjne unikatowe dla browarów tej wielkości oraz rewolucję piwną, dając ludziom inny smak, jakość, charakter produktów. To się dzieje, oczywiście z różnym skutkiem - jak to w nowej spółce. W tym roku wyprodukowaliśmy 4-5 milionów butelek półlitrowego piwa. To 4-5-krotny wzrost, a w przyszłym roku mamy zamiar dojść do granicy ok. 50 tys. hektolitrów piwa rocznie - stwierdził Janusz Palikot.
Celem Palikota ma być rozwinięcie programu produkcji piw starzonych w drewnianych beczkach (barrel aging), stworzenie rzemieślniczej destylarni alkoholi wysokoprocentowych, a w ramach Okovity - produkcja jakościowej wódki rzemieślniczej (mocnej, potrójnie destylowanej według receptury z XIX wieku).
Z kwoty ponad 4 milionów złotych, aż 2 miliony mają być przeznaczone na budowę wieży destylacyjnej. Pozostała część będzie stanowić kapitał przeznaczony na bieżącą działalność. Start kampanii przewidziany jest na przełom października i listopada – jak udało się nam dowiedzieć, prawdopodobnie zbiórka ruszy 5 listopada br. i potrwa maksymalnie 90 dni. Jej organizatorzy liczą jednak, że skończy się przed czasem.

Do tej pory Janusz Palikot miał zainwestować w Browar Tenczynek już ok. 50 mln złotych. Jego zdaniem, zdolność produkcyjna browaru wynosi mniej więcej 100 tys. hektolitrów rocznie, ale na razie - aby inwestycja była rentowna - firma ma się skupić na sprzedaży ok. 50 tys. hektolitrów piwa.
Właścicielem browaru jest Manufaktura Piwa, Wódki i Wina, a spółką-córką - Tenczyńska Okovita, która będzie dzierżawić teren oraz zamawiać usługę rozlewniczą od Browaru Tenczynek. W ten sposób były polityk - jak sam powiedział - chce w Polsce uruchomić "craftową rewolucję 2.0”, choć jak przyznał - rynek wódki i piwa w Polsce jest rynkiem dojrzałym, a zdolności spożywania większej ilości alkoholu przez Polaków są już bardzo ograniczone.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 


Dołącz do dyskusji: Janusz Palikot zapowiada craftową rewolucję 2.0. Rusza ze zbiórką crowdfundingową na produkcję piw starzonych