Koronawirus negatywnie wpłynie na wyniki Agory. Firma odkłada inwestycje i planuje oszczędności
Agora poinformowała, że pandemia koronawirusa będzie miała istotny negatywny wpływ na wyniki firmy w drugim kwartale br. W tej sytuacji zdecydowała się przesunąć niekonieczne wydatki inwestycyjne oraz opracowuje warianty działań oszczędnościowych.

W komunikacie giełdowym Agora szczegółowo wyliczyła, które skutki koronawirusa będą mieć negatywny wpływ na jej działalność.
- Administracyjne zamknięcie kin oraz ograniczenie działalności lokali gastronomicznych wchodzących w skład Grupy; spowolnienie wzrostu gospodarczego, które będzie miało wpływ na wstrzymanie procesów inwestycyjnych oraz aktywności reklamodawców; wstrzymanie produkcji filmowych lub przesunięcie terminów premier filmowych; zalecenia do pozostawania w domach oraz zamknięcie punktów sprzedaży książek i ewentualne trudności z dystrybucją prasy - opisano.
Do Agory należy sieć Helios obejmująca 49 kin z 277 ekranami mogących pomieścić 52,4 tys. widzów. Wszystkie kina w kraju są zamknięte od 12 marca, początkowo na dwa tygodnie, natomiast w zeszły piątek przedłużono ten zakaz bezterminowo. Prezes Heliosa Tomasz Jagiełło mówił, że zamknięcie kin na dwa tygodnie oznacza dla firmy stratę ok. 9 mln zł przychodów i 1,2-1,5 mln wyniku operacyjnego.
Większe ryzyko zatorów płatniczych, bez wpływu na sprzedaż prasy
Epidemia stworzyła też dla Agory większe ryzyko „powstania zatorów płatniczych u kontrahentów i możliwe problemy z odzyskaniem od nich należności”. - Wśród partnerów biznesowych Grupy są pomioty, które w sposób szczególny zostały dotknięte wprowadzonymi ograniczeniami w działalności gospodarczej. Negatywny wpływ na poziom kosztów Grupy Agora może też mieć osłabienie się polskiej waluty w stosunku do innych walut - zaznaczono w komunikacie firmy.
Agora zaznacza, że jednocześnie rośnie popularność jej treści, także w formie płatnej prenumeraty cyfrowej. Ponadto „nie dostrzega niepokojących zmian w wolumenie sprzedaży wydawnictw papierowych tytułów prasowych”.
Jak opisywaliśmy, w tygodniu od 9 do 15 marca duże wzrosty odwiedzalności osiągnęły serwisy informacyjno-publicystyczne, m.in. należące do Agory Gazeta.pl i Wyborcza.pl. Z prenumeraty cyfrowej w tym drugim portalu na koniec ub.r. korzystało 218 tys. użytkowników, o 47,5 tys. więcej niż rok wcześniej.
Wstrzymane inwestycje i plany oszczędności
W tej sytuacji Agora podjęła już działania ograniczające negatywne konsekwencje epidemii. - Przesunięciu w czasie uległy wszystkie wydatki, w tym inwestycyjne, które nie warunkują kontynuacji podstawowej działalności poszczególnych biznesów oraz opracowywane są scenariusze kolejnych działań oszczędnościowych, uzależnione od czasu trwania pandemii i jej wpływu na prowadzenie działalności gospodarczej, a także rozwiązań legislacyjnych i administracyjnych służących ograniczeniu tych konsekwencji - wyliczyła.
Przy czym firma uważa, że mimo tych działań konsekwencje koronawirusa będą miały „istotny negatywny wpływ na wyniki finansowe Grupy co najmniej w drugim kwartale 2020 r.”
- Jednak, w zależności od czasu dalszego trwania zagrożenia epidemicznego, skali wszystkich ograniczeń z tym związanych, a także ich skutków gospodarczych, również po ustaniu zagrożenia epidemicznego, negatywny wpływ na wyniki finansowe Grupy może utrzymać się również w kolejnych kwartałach 2020 r. - dodała.
Agora zwróciła uwagę, jak wiele niewiadomych jest w obecnej sytuacji. - Biorąc pod uwagę czynniki dużej niepewności, w tym niedające się przewidzieć, czas dalszego trwania zagrożenia epidemicznego i skalę wszystkich ograniczeń z tym związanych, a także ich skutki gospodarcze, również po ustaniu zagrożenia epidemicznego, na moment publikacji niniejszego raportu nie sposób oszacować pełnego wpływu skutków pandemii na obecne i przyszłe wyniki finansowe jej grupy kapitałowej - zaznaczyła firma.
- Powyższa ocena została sporządzona zgodnie z faktycznym stanem prawnym oraz najlepszą wiedzą spółki na dzień sporządzenia niniejszego raportu bieżącego, przy czym rozmiar wpływu jest nieznany i niemożliwy do oszacowania oraz uzależniony jest od czynników, które pozostają poza wpływem lub kontrolą spółki - podkreślono w komunikacie Agory.
Odwołano walne zgromadzenie akcjonariuszy
W niedzielę zarząd Agory zdecydował się odwołać zaplanowane na najbliższy piątek walne zgromadzenie akcjonariuszy firmy.
- Zarząd spółki z powagą podchodzi do zaleceń związanych z unikaniem zgromadzeń i nie chce narażać żadnego z akcjonariuszy, jego pełnomocników ani pracowników spółki na niepotrzebne ryzyko, a obecne zapisy statutu Agory nie zapewniają jej formalnej możliwości przeprowadzenia zgromadzenia w wersji zdalnej - uzasadniono.
W ub.r. grupa kapitałowa Agora osiągnęła wzrost przychodów o 9,5 proc. do 1,25 mld zł, zysku EBITDA o 93,3 proc. do 190,2 mln zł oraz spadek zysku netto z 9,4 do 6 mln zł (bez uwzględnienia zmiany standardu rachunkowości zysk netto wzrósł z 9,4 do 9,6 mln zł). Mocno zwiększyły się wpływy Heliosa, Next Film, ze sprzedaży „Gazety Wyborczej”, AMS i pionu internetowego, a zmalały w segmencie radiowym.
Agora chce przejąć resztę udziałów Eurozetu
W lutym ub.r. Agora za 130,7 mln zł kupiła 40 proc. udziałów Eurozetu (nadawcy m.in. Radia ZET), w ramach umowy zyskała też możliwość przejęcia do 2022 roku pozostałych 60 proc. jego udziałów od czeskiej spółki SFS Ventures.
O skorzystaniu z tej opcji Agora poinformowała we wrześniu, a miesiąc później skierowała stosowny wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Regulator decyzję w tej sprawie ma ogłosić w drugiej połowie 2020 roku, po przeprowadzeniu analizy rynku.
Ponadto jesienią 2018 r. i w czerwcu ub.r. Agora wzięła udział w dwóch rundach finansowania czeskiej spółki ROI Hunter zajmującej się marketingiem internetowym. W efekcie przejęła 24 proc. jej udziałów za ok. 4,4 mln euro. Natomiast w połowie lipca ub.r. należąca do Agory spółka AMS przejęła 60 proc. udziałów spółki Piano Group, operatora sieci MoveTV obejmującej ponad 900 ekranów w 191 klubach fitness w całej Polsce. Zapłaciła na razie 6,5 mln zł zaliczki.
W połowie marca ub.r. Agora razem ze swoimi spółkami zależnymi AMS i Helios zaczęła negocjacje z konsorcjum banków dotyczące kredytu o wartości do 500 mln zł.
W poniedziałek kurs akcji Agory na GPW wyniósł 8 zł, po spadku o 5,88 proc.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: Koronawirus negatywnie wpłynie na wyniki Agory. Firma odkłada inwestycje i planuje oszczędności