Którym platformom społecznościowym ufamy? TikTok i Facebook na szarym końcu
Wśród platform społecznościowych Polacy największą nieufność deklarują wobec TikToka i Facebooka. Natomiast największym zaufaniem cieszy się YouTube – wynika z badania IBRIS.
 
                                Badanie zrealizował Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS na zlecenie Kolektywu Analitycznego Res Futura i firmy SentiOne.
Wyniki wskazują, że największym zaufaniem Polaków cieszy się serwis YouTube. Zadeklarowało to 23 proc. respondentów (raczej ufam – 17 proc., zdecydowanie ufam – 6 proc.). 42 proc. odpowiedziało, że platforma jest im obojętna, a 20 proc. wyraziło wobec niej nieufność (raczej nie ufam – 11 proc., zdecydowanie nie ufam – 9 proc.). 7 proc. ankietowanych nie udzieliło jednoznacznej odpowiedzi, a 3 proc. nie znało serwisu. Według twórców badania wysoki poziom zaufania do platformy i obojętność wobec niej wskazują na jej stabilny wizerunek i brak poważnych kontrowersji.
Jaka część Polaków ufa TikTokowi, Facebookowi i X
Najmniej Polacy ufają TikTokowi. Brak zaufania do platformy wyraziło 32 proc. badanych (zdecydowanie – 14 proc., raczej – 18 proc.). Dla 28 proc. serwis ten pozostaje obojętny. Zaufanie do niego zadeklarowało 13 proc. respondentów. TikTok jest jedną z platform, wobec których żaden z badanych nie zadeklarował zdecydowanego zaufania. 16 proc. respondentów nie znało TikToka, a 5 proc. wybrało odpowiedź „nie wiem/trudno powiedzieć”.
CZYTAJ TEŻ: Które marki docierają do nastolatków, a które do seniorów? Są wyniki analizy
Drugą platformą z najmniejszym zaufaniem Polaków jest Facebook. Nie ufa mu 31 proc. respondentów (raczej – 23 proc., zdecydowanie – 8 proc.). Neutralnych odpowiedzi udzieliło również 31 proc. Ufa jej 22 proc. W tym przypadku również nikt nie zadeklarował zdecydowanej ufności wobec serwisu. 5 proc. ankietowanych oświadczyło, że nie zna platformy, a 6 proc. odpowiedziało „nie wiem/trudno powiedzieć”.
Instagram uzyskał najwięcej neutralnych ocen. 36 proc. badanych wskazało na odpowiedź „jest mi obojętny”. Platformie nie ufa 20 proc. (raczej – 11 proc., zdecydowanie – 9 proc.), przy ufności na poziomie 11 proc. (raczej – 7 proc., zdecydowanie – 4 proc.). 19 proc. ankietowanych nie znało Instagrama, a 6 proc. nie umiało udzielić jednoznacznej odpowiedzi.
Platforma X (dawny Twitter) cieszy się zaufaniem na poziomie 20 proc. (raczej – 12 proc., zdecydowanie – 8 proc.). Nie ufa jej 21 proc. ankietowanych (raczej – 11 proc., zdecydowanie – 10 proc.). Odpowiedzi „jest mi obojętny” udzieliło 24 proc., a brak znajomości serwisu zadeklarowało 26 proc. badanych. 5 proc. wybrało odpowiedź „nie wiem / trudno powiedzieć”.
Według analityka ResFutura wysoki poziom nierozpoznawalności w przypadku serwisu X może być spowodowany jego rebrandingiem i zmianą tożsamości (z Twittera).
Najmniej rozpoznawalnym serwisem wśród respondentów okazał się Telegram. 58 proc. z nich wskazało, że go nie zna. Zaufanie do tej platformy zadeklarowało 4 proc. (raczej – 3 proc., zdecydowanie – 1 proc.). Dla 15 proc. ankietowanych serwis ten jest obojętny, a nieufność do niego wyraziło 11 proc. (raczej – 3 proc., zdecydowanie – 8 proc.).
„W badaniu uwzględniono również poziom niepewności i niezdecydowania. Dla większości platform od 5 proc. do 7 proc. respondentów wybrało odpowiedź „nie wiem / trudno powiedzieć”, co wskazuje na obecność wątpliwości lub brak silnych opinii” – podkreślili twórcy badania.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Sondaż przeprowadzono w dniach 28–29 kwietnia 2025 r. na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie 1000 dorosłych mieszkańców Polski metodą wywiadów internetowych (CAWI).
 
                     Szukaj
Szukaj Newsletter
Newsletter



 
                                                                                                                 
                                     
                                     
                                     
                     
                     Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
                Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”     Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
                Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?     Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
                Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?     Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
                Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu      Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
                Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku     
                         
                         
                         
                        
Dołącz do dyskusji: Którym platformom społecznościowym ufamy? TikTok i Facebook na szarym końcu
TikTok i FB są w czołówce i YouTube też, a na końcu X i Linkedin.