Rośnie liczba rejestrowanych nowych samochodów. Na czele Skoda
W październiku zarejestrowano w Polsce 52 723 nowe samochody osobowe i dostawcze do 3,5 tony - wynika ze wstępnych danych Centralnej Ewidencji Pojazdów. To wynik o ponad jedną trzecią wyższy niż we wrześniu br. i o 13,3 proc. lepszy w porównaniu do analogicznego miesiąca w roku poprzednim.
Z analizy Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że październik wyrównywał sierpniowe i wrześniowe spadki rejestracji nowych aut. 52 723 zarejestrowanych nowych samochodów (osobowych i małych dostawczych razem) to wynik lepszy o 33,5 proc. niż we wrześniu.
Rejestracje samochodów osobowych, licząc rok do roku, zwiększyły się o 17,5 proc. Samochodów osobowych w październiku 2019 r. zarejestrowano 46 895 szt. czyli o 6 987 szt. (+17,5 proc.) więcej niż rok wcześniej i jednocześnie o 11 570 szt. (+32,8 proc.) więcej niż we wrześniu br.
Od początku roku przybyło 514 620 lekkich samochodów (osobowych i dostawczych do 3,5t łącznie), o 3,2 proc. więcej w skali roku (+16 102 szt.).
- Wzrost sprzedaży w końcówce roku to normalne wydarzenie związane z wyprzedażami roczników. Ale w tym roku mamy do czynienia ze szczególną sytuacją, bo zaczynają obowiązywać nowe normy emisji. Emisja obliczana będzie w oparciu o faktyczną sprzedaż, a nie tylko o ofertę danego producenta. W związku z tym importerzy robią wszystko, żeby pozbyć się egzemplarzy, które w przyszłym roku mogłyby spowodować zwiększenie kar za przekroczenie limitu emisji - wyjaśnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl dziennikarz motoryzacyjny Marek Wieruszewski.
Zdaniem eksperta, producenci najpewniej będą starali się przerzucić te koszty na kupujących.
- Oczywiście kara ta z dużym prawdopodobieństwem zostanie przeniesiona na klienta, a to z kolei oznacza, że sprzedaż w przyszłym roku może co najmniej wyhamować lub wręcz się załamać. Pomijając wyższe ceny, jest tylko tyle nowych samochodów, ile rynek jest w stanie wchłonąć. Nowe samochody firmy amortyzują przez kilka lat, a klienci indywidualni jeszcze dłużej - tłumaczy Marek Wieruszewski.
W październiku zarejestrowano 39,7tys. nowych aut marek popularnych (+19 proc.), co stanowi 84,7 proc. udziałów w rynku wobec 83,7 proc. przed rokiem i 83,1 proc. przed miesiącem.
Liczba zarejestrowanych samochodów marek premium wyniosła 7,2 tys. szt. i była wyższa niż rok wcześniej o 9,7 proc. i wyższa w porównaniu do rejestracji we wrześniu br. o 19,6 proc. (+1 172 szt.).
W październiku br. zarejestrowano ponad 4,2 tys. hybryd (+97,6 proc. r/r) oraz 274 szt. z napędem elektrycznym (+130,3 proc.). Wśród nich znalazło się 85 szt. samochodów bateryjnych i z rozszerzonym zasięgiem oraz 189 hybryd plug-in.
Samochody z napędem benzynowym zajęły 70,6 proc. rynku a z dieslem 19,5 proc. podczas, gdy rok wcześniej stanowiły w październiku odpowiednio 67 proc. i 26,1 proc.
Skoda wciąż niedogoniona
Pierwszą trójkę najchętniej wybieranych w październiku marek samochodów osobowych otwiera Skoda, która zarejestrowała 6 628 szt.; o 13,6 proc. więcej niż rok wcześniej (+793 szt.). Druga była Toyota, która zarejestrowała 5 873 szt. (+71,2 proc.). Trzeci był Volkswagen (4 521 szt.+6,6 proc.). Piątkę uzupełniają Ford (2 599 szt.+7,3 proc.) i Kia (2 521 szt. +12,4 proc.).
W ogólnym rankingu modeli, w październiku 2019r. na pierwszym miejscu Toyota Corolla (2 325 szt.). Toyota poprawiła wynik tego modelu sprzed roku o 494,6 proc. a miejsce w rankingu aż o 24 pozycje. Druga była Skoda Octavia (1 977 szt.) a trzecia była Fabia (1 573 szt.) Czwarty był Yaris z wynikiem 1 293 szt.. Piąta była Astra z liczbą 1 221 szt.
Kolejne miejsca należą do modeli Dacia Duster (1 035 szt.), Volkswagen Golf (941 szt.) oraz Mazda CX-3 (875 szt.).
W ostatnim miesiącu w grupie nabywców indywidualnych przewodziła Toyota (1824 szt. ;+206 proc.) z jej modelem Yaris (611 szt.; +247 szt.). Klienci instytucjonalni wybierali najczęściej Skodę (4 868 szt.; +16 proc.) ale pierwszą pozycję wśród modeli utrzymała w tej grupie Toyota Corolla (1 836 szt.; +450 proc.).
- Większość nowych samochodów w Polsce kupują floty. Popularność Corolli, Octavii oraz Fabii wynika z tego, że to modele chętnie wykorzystywane we flotach. Corolla to tegoroczna premiera i duży skok jakościowy. Z kolei Octavia i Fabia to raczej modele przecenione, więc czemu nie skorzystać z dobrej oferty? Druga taka okazja może się prędko nie wydarzyć - ocenia dla Wirtualnemedia.pl Marek Wieruszewski.
Dacia Duster hitem 2019 roku
Od początku roku najlepiej sprzedającym się modelem wśród klientów indywidualnych jest Dacia Duster (8 112; +84,3 proc.) z dużą przewagą nad drugą Toyotą Yaris (5 407 szt. +11,3 proc.) i trzecia jest Skoda Fabia (4 587szt. -12,9 proc.). Czwarta pozycja należy do Toyoty Corolli, który zyskała 15 pozycji w stosunku do sytuacji sprzed roku (4 386; +138,6 proc.).
Kolejne miejsca należą do Fiata Tipo (3 800: +35,1 proc.), Skody Octavii (3 199 szt; +2,7 proc.) i Hyundaia Tucsona (3177;+4,7 proc.).




Newsletter







Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Rośnie liczba rejestrowanych nowych samochodów. Na czele Skoda