Ładowanie aut elektrycznych coraz droższe. Jakie ceny na stacjach Orlenu i Eleportu?
Po okresie promocji na stacjach ładowania aut elektrycznych część operatorów podnosi ceny energii, inni eksperymentują z taryfami dynamicznymi - ocenia w najnowszym rankingu cen ładowania EV Klub Polska.
Jak wskazuje organizacja, w czerwcu największą zmianą na rynku było zakończenie 35 proc. promocji Orlen Charge, dzięki której w maju sieć oferowała jedne z najniższych stawek na rynku. Obecnie ceny za ładowanie prądem stałym (DC) do 150 kW w sieci Orlenu wynoszą od 2,69 do 2,89 zł za kWh, a za ultraszybkie ładowanie powyżej 150 kW – 3,19 zł za kWh.
Podwyżki na swoich stacjach wprowadził Eleport, ceny za ładowanie prądem zmiennym (AC) wzrosły z 1,78 do 1,99 zł za kWh. W przypadku szybkich ładowarek tego operatora, energia w ładowarkach DC do 50 kW podrożała z 2,28 do 2,49 zł za kWh, a dla DC powyżej 50 kW - z 2,48 do 2,79 zł za kWh.
CZYTAJ TEŻ: Orlen ma więcej stacji i sklepów. Zysk w górę
EV Klub Polska zauważa, że Tauron w swojej sieci oferuje taryfy dynamiczne, co oznacza znaczne wahania stawek w zależności od aktualnych cen energii na giełdzie. Taka oferta cenowa charakteryzuje się szansami na tanie ładowanie, jednocześnie kierowcy muszą być czujni, by nie ładować się w godzinach, kiedy prąd będzie drogi - podkreśla organizacja. W przypadku ładowania DC do 150 kW ceny mogą wahać się od 1,76 zł za kWh w najtańszych godzinach do 4,00 zł za kWh w szczycie cenowym. Z kolei przy ładowaniu AC obecna rozpiętość w zależności od czasu i lokalizacji to od 1,24 do 3,42 zł za kWh.
W ładowarkach Tesli obniżono ceny
Tesla z kolei nieznacznie obniżyła ceny, oferując ładowanie DC do 150 kW za 1,20-1,60 zł za kWh, a ultraszybkie ładowanie powyżej 150 kW kosztuje od 1,40 do 1,90 zł za kWh – w zależności od czasu i lokalizacji. Nowością jest wprowadzenie opłat za kolejkę na wybranych stacjach Supercharger.
Nowe opłaty w wysokości 2 zł za minutę dotyczą sytuacji, gdy Supercharger jest w pełni zajęty, a kierowca kontynuuje ładowanie powyżej poziomu 80 proc. Jak jednak zwraca uwagę EV Klub Polska, opłata ta jak na razie może wystąpić w dwóch lokalizacjach w Polsce – Rzeszowie i Ciechocinku.
CZYTAJ TEŻ: Polityczna czkawka u Tesli? Firma zarobiła dużo mniej, Musk składa obietnicę inwestorom
"Wdrażanie taryf dynamicznych to naturalny kierunek rozwoju tego sektora. W Polsce mamy już ponad 9,5 tys. publicznych punktów ładowania, ale tempo rozwoju musi się zwiększyć. Zgodnie z prognozami przygotowanymi przez Biuro Badań i Analiz PSNM, do 2030 r. potrzebować będziemy ponad 50 tysięcy punktów ładowania, aby obsłużyć rosnącą liczbę pojazdów elektrycznych" - ocenia Maciej Gis z Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności.
Według prezesa EV Klub Polska Łukasza Lewandowskiego wprowadzenie na Superchargerach Tesli opłat w szczycie obłożenia stacji to sygnał, że infrastruktura ładowania w Polsce zaczyna się nasycać w wybranych lokalizacjach. "+Congestion fee+, choć może budzić kontrowersje, jest skutecznym narzędziem zarządzania ruchem na stacjach, zmusza kierowców do bardziej efektywnego korzystania z ładowarek i zwalnia miejsce dla kolejnych użytkowników" – uważa Lewandowski.
Ranking cen ładowania, przygotowany przez Fundację EV Klub Polska oraz portal użytkowników samochodów elektrycznych elektromobilni.pl aktualizowany jest co miesiąc. Przytoczone dane pochodzą od operatorów. W rankingu można znaleźć stawki 17 operatorów sieci ładowania.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Ładowanie aut elektrycznych coraz droższe. Jakie ceny na stacjach Orlenu i Eleportu?