SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Tyle zostało z Ruchu. Nieruchomości i sprzęt pójdą pod młotek

W ramach likwidacji Ruchu (niedawno przemianowanego na Usługi Logistyczne) Orlen zamierza sprzedać m.in. należące do niego nieruchomości – dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl. Orlen podkreśla, że likwidowana spółka nie prowadzi obecnie kluczowej działalności operacyjnej i przynosi straty. Pozostało w niej jedynie ok. 20 pracowników.

kładowisko wycofanych z użytku kiosków Ruchu, fot. youtube / HighAF Studio kładowisko wycofanych z użytku kiosków Ruchu, fot. youtube / HighAF Studio

W połowie czerwca Ruch zmienił nazwę na Usługi Logistyczne. – Informujemy, że zmiana dotyczy tylko nazwy spółki. Pozostałe dane spółki Usługi Logistyczne S.A., w tym Numer Identyfikacji Podatkowej, REGON, nr KRS, adres siedziby, numery kont bankowych, numery telefonów i forma prawna, pozostają bez zmian – podkreśla na swojej stronie internetowej.

Jak niedawno informowaliśmy, pod koniec czerwca akcjonariusze firmy postawili ją w stan likwidacji. Ponadto ze spółką pożegnał się prezes Piotr Krężel, (pełnił tę funkcję od lata ub.r.), a do zarządu dołączył Krzysztof Sajewski. W zarządzie pozostaje też, od lata ub.r., Waldemar Hlebowicz.

W Ruchu pozostało 20 pracowników

Od jesieni 2020 roku 65 proc. akcji Ruchu ma Orlen (w spółkę zainwestował wówczas 130 mln zł). 29 proc. walorów należy do PZU i PZU Życie (zapłaciły za nie 58 mln zł), a 6 proc. – Alior Bank (za 12 mln zł).

CZYTAJ TEŻ: Polska Press głębiej pod kreską. Ubyło pracowników

Dlaczego wspólnicy postanowili o rozwiązaniu firmy? – Decyzja ma charakter porządkujący aktywa w ramach grupy kapitałowej. Spółka Usługi Logistyczne nie prowadzi obecnie kluczowej działalności operacyjnej i generuje ujemne wyniki finansowe – przekazało portalowi Wirtualnemedia.pl biuro prasowe Orlenu.

Skala działalności Ruchu mocno malała od lat. Widać to było chociażby po znikaniu kolejnych kiosków i saloników prasowych z tym szyldem. Na koniec 2019 roku firma miała 1 333 placówki sprzedażowe, rok później - 1 209, na koniec 2021 roku - 1 027, na koniec 2022 roku - 814, a w połowie 2024 roku - już tylko 411.

Ponadto Ruch z końcem kwietnia ub.r. wycofał się z dystrybucji prasy (także do własnych kiosków i saloników), a pod koniec roku ostatecznie zrezygnował ze swoich punktów sprzedażowych. Orlen informował wówczas, że jedynie 40 z tych kiosków działa dalej, bo odkupili je dotychczasowi ajenci.

Z kolei usługa przesyłkowa Orlen Paczka, którą Ruch zarządzał w ostatnich latach, została wydzielona do osobnej spółki Orlen Paczka, a w niej jedynym udziałowcem jest Orlen. Koncern szuka obecnie partnera do realizacji tej usługi. – Co do zasady to funkcjonowanie paczkomatów – chyba mogę użyć tej nazwy, nie jest zastrzeżona – na naszych stacjach jest pożądane. To świetne uzupełnienie oferty, którą prezentujemy klientom – zaznaczył szef Orlenu Ireneusz Fąfara, przedstawiając pod koniec lutego br. nową strategię firmy.

CZYTAJ TEŻ: Duży spadek agencji Orlenu i PZU. Ubyło ponad 40 proc. budżetów

To przełożyło się także na stan zatrudnienia w Ruchu. Jeszcze w ub.r. średnioroczne zatrudnienie w firmie nieco wzrosło: z 393,4 do 399,8 etatów. Natomiast obecnie – jak przekazał nam Orlen – w spółce zatrudnionych jest zaledwie ok. 20 osób.

Co stanie się z tymi pracownikami w trakcie likwidacji firmy? – Trwają analizy zasobów kadrowych spółki, także w kontekście wsparcia procesu likwidacji. Zgodnie z zasadami zarządzania potencjałem ludzkim w grupie Orlen, pracownicy otrzymują wsparcie w poszukiwaniu nowych ról w ramach organizacji – informuje koncern.

Nieruchomości i sprzęt Ruchu mniej warte

Po wygaszeniu działalności operacyjnej Ruch to przede wszystkim nieruchomości i sprzęt. – Kluczowymi aktywami spółki są składniki majątku związane ze świadczeniem usług logistyki kontraktowej (magazynowanie zewnętrznych zapasów towarów) oraz inne nieruchomości obecnie niewykorzystywane m.in. grunty i obiekty – opisuje Orlen.

Na koniec ub.r. aktywa trwałe Ruchu wyceniono na 68,19 mln zł, wobec 115,18 mln rok wcześniej. Na ten spadek złożyło się głównie zmniejszenie wartości rzeczowych aktywów trwałych z 37,31 do 16,43 mln zł oraz aktywów z tytułu praw do użytkowania z 59,15 do 37,99 mln.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Jeśli chodzi o rzeczowe aktywa trwałe to rok do roku wartość urządzeń technicznych i maszyn zmalała z 13,91 do 10,21 mln zł, budynków i budowli – z 7,81 mln do 355 tys., środków transportu i pozostałych – z 7,91 do 5,15 mln, zaś środków trwałych będących w budowie – z 7,45 mln do 596 tys.

Ten spadek wynika przede wszystkim z dokonania odpisów aktualizujących. – Aktywa, które były wykorzystywane do wygaszanej działalności obejmującej kolportaż prasy i sprzedaż detaliczną w punktach wyceniono w wartości odzyskiwalnej, odpowiadającej ich wartości godziwej pomniejszonej o koszty zbycia lub ich wartości użytkowej – opisano w sprawozdaniu firmy.

Na budynki i budowle przypadło 5,97 mln zł odpisów, na urządzenia i maszyny – 2,1 mln, a na środki transportu i pozostałe – 6,13 mln.

Wartość posiadanych przez Ruch nieruchomości inwestycyjnych poszła w dół r/r z 2,37 do 1,92 mln zł, zaś wartość aktywów leasingowanych przez firmę – z 59,15 do 37,99 mln zł (z czego w przypadku budynków i budowli: z 56,02 do 37,05 mln).

Będzie wyprzedaż

Orlen zapowiada, że w ramach procesu likwidacyjnego należące do Ruchu aktywa „zostaną sprzedane zgodnie z zasadami zatwierdzonymi przez akcjonariuszy spółki, w formie otwartych przetargów”.

Nie wiadomo, jak długo to potrwa. – Likwidacja jest procesem rozłożonym w czasie, a jej tempo będzie uzależnione od dostępności środków finansowych w spółce oraz przebiegu procesów formalnych – zaznaczył koncern.

Na koniec ub.r. Ruch dysponował też aktywami obrotowymi w wysokości 54,56 mln zł, z czego 45,79 mln to należności z tytułu dostaw i usług oraz pozostałe należności, 8,17 mln – posiadane pieniądze, a 595 tys. – aktywa trwałe przeznaczone do sprzedaży.

Firma od kilku lat ma ujemne kapitały własne z powodu generowanych strat. W ub.r. owe ujemne kapitały pogłębiły się ze 163,63 do 420,71 mln zł. Na tę drugą kwotę składało się 109,29 mln zł kapitału zakładowego, 4,64 mln kapitału z emisji akcji powyżej ich wartości nominalnej oraz ujemna wartość: 534,65 mln zł wcześniejszych strat.

Ruch mocno zmalał

W 2024 roku Ruch zanotował 442,77 mln zł przychodów sprzedażowych, co wobec 763,73 mln rok wcześniej oznacza spadek o 42 proc. Prawie połowę firma wygenerowała z usług kurierskich, realizowanych przede wszystkim pod marką Orlen Paczka: w ub.r. było to 215,59 mln zł, podczas gdy w 2023 roku – 147,69 mln.

Mocno zmalały natomiast przychody Ruchu z jego podstawowej przez lata działalności. Wpływy ze sprzedaży hurtowej prasy poszły w dół ze 127,13 do 33,15 mln zł, a z obsługi prenumerat – z 20,31 mln do 68 tys. zł. Z realizacji prenumeraty firma wycofała się z końcem 2023 roku, zaś od maja ub.r. w ogóle nie zajmuje się już dystrybucją prasy.

Z kolei jej przychody ze sprzedaży detalicznej skurczyły się z 427,64 do 178,6 mln zł.

Koszty 27 proc. w dół

Ruch koszty swojej działalności operacyjnej ograniczył o 26,9 proc. – z 847,27 do 619,22 mln zł. To głównie efekt spadku wartości sprzedanych towarów i materiałów z 469,23 do 177,22 mln.

Natomiast wydatki na usługi obce zwiększyły się z 268,18 do 324,35 mln zł, na pracowników – z 56,31 do 67,97 mln, a na amortyzację – z 26,78 do 30,86 mln. Średnioroczne zatrudnienie w firmie nieco wzrosło: z 393,4 do 399,8 etatów.

Rentowność Ruchu pogorszył też wzrost pozostałych kosztów operacyjnych z 7,4 do 60,2 mln zł. Na zeszłoroczną kwotę złożyło się przede wszystkim 39,81 mln zł odpisów dotyczących  rzeczowych aktywów trwałych, wartości niematerialnych i pozostałych składników aktywów oraz wzrost kosztów utworzenia rezerw ze 151 tys. do 12,43 mln zł.

Z kolei pozostałe wpływy operacyjne poszły w dół z 29,94 do 10,61 mln zł, przede wszystkim dlatego, że przychody z odwrócenia rezerw skurczyły się z 25,51 mln do 693 tys. zł.

Firma negatywny bilans zanotowała także w obszarze kosztów i przychodów finansowych. Te pierwsze podskoczyły z 19,69 do 31,22 mln zł, głównie wskutek wzrostu wydatków na odsetki z 15,41 do 24,02 mln zł oraz na leasing z 4 do 5,71 mln. Zaś wpływy finansowe zmalały z 7,18 do 2,06 mln zł, na co złożył się przede wszystkim spadek przychodów z odsetek – z 6,85 do 1,34 mln.

Dużo głębsza strata Ruchu

Na poziomie operacyjnym strata Ruchu pogłębiła się z 60,27 do 226,37 mln zł, a w ujęciu netto – z 69,57 do 257,27 mln. W konsekwencji ujemne kapitały własne firmy pogłębiły się z -163,63 do -420,72 mln zł.

Ruch zanotował najgorszą rentowność od 2018 roku, kiedy przy 1,24 mld zł przychodów miał 352,23 mln zł straty netto. Przy czym wówczas strata operacyjna wyniosła 77,34 mln zł, a o dużo głębszej stracie netto przesądziło 331,71 mln zł kosztów aktualizacji aktywów finansowych (chodziło głównie o obligacje wyemitowane przez spółkę Lurena Investments należącą do Igora Chalupca, ówczesnego prezesa Ruchu).

W ostatnich latach Ruch notował spore spadki przychodów i ujemną rentowność. W 2023 roku wpływy sprzedażowe firmy zmalały o 10,4 proc. do 799,61 mln zł, a strata netto wzrosła z 61,25 do 86,07 mln zł. W 2021 roku przy 891,7 mln zł przychodów strata netto firmy wyniosła 42,9 mln zł.

W latach 2018–2020 Ruch, ze wsparciem obecnych akcjonariuszy, przeszedł postępowanie układowe, w ramach którego spłacił część zaległych zobowiązań (głównie wobec wydawców prasowych), których nie regulował na bieżąco za prezesury Igora Chalupca.

Dołącz do dyskusji: Tyle zostało z Ruchu. Nieruchomości i sprzęt pójdą pod młotek

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Adam Bodnar Urainiec
Premier Tusk ma sukcesy. Likwidacje, zwolnienia, przekręty i kolesiostwo w spółkach.
0 0
odpowiedź