Tak skurczył się Ruch. Ogromna strata
W 2024 roku przychody Ruchu poszły w dół o 42 proc., a przy dużo słabszym spadku kosztów strata netto sięgnęła 257 mln zł. Firma została niedawno przemianowana przez Orlen na Usługi Logistyczne i znalazła się w likwidacji.

Ruch w 2024 roku zanotował 442,77 mln zł przychodów sprzedażowych, co wobec 763,73 mln rok wcześniej oznacza spadek o 42 proc. Prawie połowę firma wygenerowała z usług kurierskich, realizowanych przede wszystkim pod marką Orlen Paczka: w ub.r. było to 215,59 mln zł, podczas gdy w 2023 roku – 147,69 mln.

Przy czym od przełomu 2024 i 2025 roku Ruch nie jest już operatorem Orlen Paczki – usługa została wydzielona do osobnej spółki, której jedynym udziałowcem jest Orlen. Koncern szuka partnera do realizacji usługi. – Co do zasady to funkcjonowanie paczkomatów – chyba mogę użyć tej nazwy, nie jest zastrzeżona – na naszych stacjach jest pożądane. To świetne uzupełnienie oferty, którą prezentujemy klientom – zaznaczył szef Orlenu Ireneusz Fąfara, przedstawiając pod koniec lutego br. nową strategię firmy.
Ruch wycofał się z prasy i kiosków
Mocno zmalały natomiast przychody Ruchu z jego podstawowej przez lata działalności. Wpływy ze sprzedaży hurtowej prasy poszły w dół ze 127,13 do 33,15 mln zł, a z obsługi prenumerat – z 20,31 mln do 68 tys. zł. Z realizacji prenumeraty firma wycofała się z końcem 2023 roku, zaś od maja ub.r. w ogóle nie zajmuje się już dystrybucją prasy.
Z kolei jej przychody ze sprzedaży detalicznej skurczyły się z 427,64 do 178,6 mln zł. Spółka od lat zmniejszała swoją sieć kiosków i saloników prasowych. Na koniec 2019 roku miała ich 1 333, rok później - 1 209, na koniec 2021 roku - 1 027, na koniec 2022 roku – 814, a w połowie 2024 roku – już tylko 411. Natomiast z końcem ub.r. całkowicie wycofała się z segmentu sprzedaży detalicznej (40 kiosków działa dalej, ale jeż bez szyldu Ruch, bo odkupili je dotychczasowi ajenci).

Koszty 27 proc. w dół
Ruch koszty swojej działalności operacyjnej ograniczył o 26,9 proc. – z 847,27 do 619,22 mln zł. To głównie efekt spadku wartości sprzedanych towarów i materiałów z 469,23 do 177,22 mln.
Natomiast wydatki na usługi obce zwiększyły się z 268,18 do 324,35 mln zł, na pracowników – z 56,31 do 67,97 mln, a na amortyzację – z 26,78 do 30,86 mln. Średnioroczne zatrudnienie w firmie nieco wzrosło: z 393,4 do 399,8 etatów.

Rentowność Ruchu pogorszył też wzrost pozostałych kosztów operacyjnych z 7,4 do 60,2 mln zł. Na zeszłoroczną kwotę złożyło się przede wszystkim 39,81 mln zł odpisów dotyczących rzeczowych aktywów trwałych, wartości niematerialnych i pozostałych składników aktywów oraz wzrost kosztów utworzenia rezerw ze 151 tys. do 12,43 mln zł.
Z kolei pozostałe wpływy operacyjne poszły w dół z 29,94 do 10,61 mln zł, przede wszystkim dlatego, że przychody z odwrócenia rezerw skurczyły się z 25,51 mln do 693 tys. zł.
Firma negatywny bilans zanotowała także w obszarze kosztów i przychodów finansowych. Te pierwsze podskoczyły z 19,69 do 31,22 mln zł, głównie wskutek wzrostu wydatków na odsetki z 15,41 do 24,02 mln zł oraz na leasing z 4 do 5,71 mln. Zaś wpływy finansowe zmalały z 7,18 do 2,06 mln zł, na co złożył się przede wszystkim spadek przychodów z odsetek – z 6,85 do 1,34 mln.
Dużo głębsza strata Ruchu
Na poziomie operacyjnym strata Ruchu pogłębiła się z 60,27 do 226,37 mln zł, a w ujęciu netto – z 69,57 do 257,27 mln. W konsekwencji ujemne kapitały własne firmy pogłębiły się z -163,63 do -420,72 mln zł.

Ruch zanotował najgorszą rentowność od 2018 roku, kiedy przy 1,24 mld zł przychodów miał 352,23 mln zł straty netto. Przy czym wówczas strata operacyjna wyniosła 77,34 mln zł, a o dużo głębszej stracie netto przesądziło 331,71 mln zł kosztów aktualizacji aktywów finansowych (chodziło głównie o obligacje wyemitowane przez spółkę Lurena Investments należącą do Igora Chalupca, ówczesnego prezesa Ruchu).
W ostatnich latach Ruch notował spore spadki przychodów i ujemną rentowność. W 2023 roku wpływy sprzedażowe firmy zmalały o 10,4 proc. do 799,61 mln zł, a strata netto wzrosła z 61,25 do 86,07 mln zł. W 2021 roku przy 891,7 mln zł przychodów strata netto firmy wyniosła 42,9 mln zł.
W latach 2018–2020 Ruch, ze wsparciem obecnych akcjonariuszy, przeszedł postępowanie układowe, w ramach którego spłacił część zaległych zobowiązań (głównie wobec wydawców prasowych), których nie regulował na bieżąco za prezesury Igora Chalupca.
Ruch w likwidacji
Od jesieni 2020 roku Ruch jest kontrolowany przez państwowe podmioty: Orlen za 65 proc. akcji wyłożył wówczas 130 mln zł, PZU i PZU Życie zapłaciły 58 mln zł za 29 proc., zaś Alior Bank 12 mln zł za 6 proc.
Jak niedawno opisywaliśmy szczegółowo, w czerwcu Ruch został przemianowany przez akcjonariuszy na Usługi Logistyczne i postawiony w stan likwidacji. Równocześnie ze spółką pożegnał się prezes Piotr Krężel (pełnił tę funkcję od lata ub.r.), a do zarządu dołączył Krzysztof Sajewski.
Dołącz do dyskusji: Tak skurczył się Ruch. Ogromna strata