Akcja "Płacimy za oceny" w Media Expert. Jest skarga Rzeczniczki Praw Dziecka
Rzeczniczka Praw Dziecka Monika Horna-Cieślak skierowała skargę do Rady Reklamy na reklamę sieci handlowej Media Expert poświęconą akcji promocyjnej “Płacimy za oceny”. Była ona skierowana do dzieci, które za pokazanie końcowych ocen na świadectwie były nagradzane zniżkami na produkty dostępne w Media Expert.
.webp)
Sieć Media Expert, wzorem ubiegłych lat, uruchomiła akcję “Płacimy za oceny”. Wysokość zniżki na wybrany produkt zależała od oceny końcowej na świadectwie. 6 zł można było dostać za każdą szóstkę na świadectwie, 5 zł za piątkę, 6 zł za ocenę wzorową z zachowania, a 5 zł za ocenę bardzo dobrą z zachowania.
Na akcję Media Expert zareagowała skargą do Rady Reklamy Rzeczniczka Praw Dziecka. – Składam skargę na reklamę sieci handlowej Media Expert poświęconą akcji promocyjnej „Płacimy za oceny” wyemitowaną przez środki masowego przekazu w dniach 26 i 27 czerwca 2025 r. oraz wnoszę o zajęcie stanowiska przez Radę w tej sprawie i stwierdzenie, iż akcja promocyjna naruszyła m.in. przepisy prawa odnoszące się do zakazu dyskryminacji, w szczególności w kontekście praw dziecka i społecznego oddziaływania marketingu – napisała Monika Horna-Cieślak do Rady Reklamy.
Czytaj także: Marki płacą dzieciom za oceny. "Pomysł ani smaczny, ani pasujący do trendów"
Według RPD, “promocja sieci handlowej uprzywilejowuje uczniów z najwyższymi ocenami. Reklama pośrednio sugeruje, że wartość ucznia zależy od jego ocen. To z kolei może wpływać na psychikę małoletnich i tworzyć niepotrzebną i nadmierną presję. Zwłaszcza u tych dzieci, które nie uzyskały na swoich świadectwach szkolnych ocen najwyższych lub nie mogły ich uzyskać z uwagi na inny system ich oceniania związany z niepełnosprawnością”.
Rzeczniczka Praw Dziecka powołała się na opinię konsultant krajowej w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży Aleksandry Lewandowskiej. Jak tłumaczyła, “praktyki polegające na nagradzaniu dzieci wyłącznie za osiągnięcia szkolne w formie ocen mogą w istocie pogłębiać istniejące nierówności edukacyjne i społeczne. Wyniki oceniania w polskim systemie edukacji są bowiem kształtowane przez wiele czynników pozostających poza kontrolą ucznia”.
Może cię zainteresować: Media Expert zalewa Polskę prostymi reklamami z Cleo. "Przepalenie" budżetu czy geniusz marketingu?
Monika Horna-Cieślak skardze do Rady Reklamy powołała się też na zapisy Kodeksu Etyki Reklamy, zgodnie z którymi “reklamy skierowane do dzieci lub młodzieży muszą uwzględniać stopień ich rozwoju oraz nie mogą zagrażać ich fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu dalszemu rozwojowi, co oznacza, iż reklama nie może wywoływać poczucia niższości”.
RPD wskazała też na przepisy z Karty Ochrony Dzieci w Reklamie. “Sygnatariusze tego dokumentu deklarują, że reklamy, których odbiorcami ze względu na treść, formę, kanał komunikacji i sposób ich prezentowania, są dzieci nie będą zawierać w szczególności treści dyskryminujących” – czytamy w omówieniu skargi RPD.
Zobacz też: Temu, Media Expert i Lidl najsilniejszymi reklamowo markami
Więcej Wirtualnemedia.pl pisały o markach, które płacą dzieciom w wieku 7-17 lat za oceny na początku lipca. Wśród nich był Alior Bank, który oferował dzieciom do 300 zł kieszonkowego za “czerwony pasek”. Wysokość nagrody zależała od sumy pięciu najwyższych ocen znajdujących się na świadectwie. Dla uczniów klas 1-3 szkół podstawowych wysokość kieszonkowego jest stała i wynosi równowartość 300 zł.
– W efekcie promocje te komunikują prosty przekaz: „Jesteś wartościowy tylko wtedy, gdy masz szóstki”. To krótkowzroczne, nie tylko w sensie etycznym, ale i marketingowym, bo wyklucza sporą grupę konsumentów, którzy mogli poczuć się niezauważeni – oceniał w rozmowie z Wirtualnemedia.pl dr inż Jacek Kotarbiński.
Czytaj więcej na: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/marki-placa-dzieciom-za-oceny-pomysl-ani-smaczny-ani-pasujacy-do-trendow
Dołącz do dyskusji: Akcja "Płacimy za oceny" w Media Expert. Jest skarga Rzeczniczki Praw Dziecka