Wydawcy 70 lokalnych portali połączyli siły. Pomagać będzie im Google
W środę zawiązał się Ogólnopolski Klaster Mediów Lokalnych „Lokalsi”. Tworzy go kilkudziesięciu małych wydawców, ale przedsięwzięcie jest otwarte na nowych członków. - Na starcie zrzeszamy portale, które mają 8,5 mln unikalnych użytkowników. Chcemy być istotną siłą na ogólnopolskim rynku medialnym i reklamowym - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Piotr Piotrowicz, prezes patronującego nowej inicjatywie Stowarzyszenia Mediów Lokalnych. Lokalni wydawcy chcą razem też ruszać na rynek reklamy.

O powołaniu Klastra Mediów Lokalnych jego założyciele informowali w środę na konferencji prasowej, która odbyła się w siedzibie Polskiej Agencji Prasowej.
- Klastry są niesłychanie ciekawą propozycją dla ludzi prowadzących działalność gospodarczą. A małe lokalne wydawnictwa to nic innego, jak firmy funkcjonujące na rynku. Długo myśleliśmy jaka formuła byłaby najlepsza do uzyskania synergii niedużych lokalnych portali i wydaje nam się, że klaster jest jakby uszyty na miarę takich firm - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Piotr Piotrowicz, prezes SML.
Inicjując powstanie Klastra jego założyciele podkreślają, iż chcieliby, żeby zapisało się do niego jak najwięcej lokalnych portali. Grupa założycielska to kilkudziesięciu wydawców - łącznie ponad 70 lokalnych portali.
- To duża siła, ale mamy nadzieję, że Lokalsi, szybko będą się rozrastali - komentuje Patryk Ślęzak, członek Zarządu SML, wydawca lokalnych portali w Łodzi i na Mazowszu. - Mamy trzy główne cele: działalność lobbingowa na rzecz małych wydawców, porozumienie reklamowe członków organizacji oraz reprezentacja lokalnych mediów na rozmaitych forach - uzupełnia Piotr Piotrowicz.

“Realna siła na rynku mediów i reklamy”
Grupa założycielska to teraz prawie 70 portali z całej Polski. Nie wszystkie są członkami SML, natomiast stawiają sobie wspólne cele.
- Chodzi także o to, aby zaczęto poważnie podchodzić do lokalnych mediów, bo one stanowią prawdziwą siłę. Tymczasem przy rozmaitych okazjach jesteśmy pomijani, zapomina się o nas. Niedawnym przykładem było powołanie Związku Pracodawców Mediów Cyfrowych: nikt nawet słowem nie wspomniał tam o lokalnych wydawcach. Tymczasem stanowimy naprawdę realną siłę – mówi nam Piotrowicz.
Grupa założycielska generuje łącznie około 20 milionów sesji miesięcznie, a strony portali odwiedziło tylko we wrześniu ponad 8,5 miliona użytkowników, co znaczy, że Klaster już teraz jest dużą grupą medialną. Jedną z jego misji jest - według założycieli - obrona polskich mediów lokalnych. Na co dzień wydawcy borykają się też z problemami związane z niezwykle szybko rozwijającymi się technologiami informacyjnymi. -To nie tylko kwestia dostępu do takich technologii, ale przede wszystkim bariera ekonomiczna, która skutecznie blokuje dynamiczny rozwój tego sektora rynku – podkreślano podczas spotkania.
W czasie konferencji przedstawiciele Google Polska potwierdzili wolę współpracy z nowo powołanym Klastrem. Daniel Rząsa, szef Google News Lab - zapowiedział wsparcie bezpieczeństwa lokalnych portali poprzez udostępnienie wszystkim założycielom tzw. kluczy bezpieczeństwa oraz wykorzystanie w ich działalności ochrony gwarantowanej przez platformę Project Shield.
“W grupie bezpieczniej”
Chociaż założyciele deklarują głośno, że nie zawiązali się przeciwko komukolwiek, w ich słowach pobrzmiewa chęć rywalizacji o medialny tort z dużymi wydawcami cyfrowymi, którzy stworzyli Związek Pracodawców Mediów Cyfrowych. - “Rywalizacja” to może za duże słowo, chcemy bronić tego, co nam się należy - słyszymy w kuluarach.
Ten niepokój wybrzmiewał też w ogłoszonym na początku października memorandum, w którym mali wydawcy dawali wyraz swojemu niepokojowi, związanemu z powstaniem Związku Pracodawców Mediów Cyfrowych. Sprowadza się on do kwestii: czy duzi wydawcy będą walczyli o pieniądze od tech-gigantów tylko dla siebie, czy też dla mniejszych podmiotów również. Zarząd Stowarzyszenia Mediów Lokalnych alarmował wtedy, że pomijanie lokalnych mediów grozi powstaniem w Polsce "pustyni medialnych". Teraz niewielcy zbierają się w Klaster, by tym wspólnie skuteczniej walczyć - także o pieniądze od “gatekeeperów”.
Ogólnopolski Klaster Mediów Lokalnych w środę nie wyłonił zarządu.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: Wydawcy 70 lokalnych portali połączyli siły. Pomagać będzie im Google
Róbcie swoje zamiast organizować konferencje.
Czyli duże media sobie, lokalne sobie, a małe nielokalne w czarnej du....