SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Młodsi z sociali, silversi z telewizji. Skąd czerpiemy informacje?

Przyzwyczajenia użytkowników internetu dynamicznie ulegają zmianom. Również jeśli chodzi o preferowane miejsca, z których czerpią informacje na temat świata i najbliższego otoczenia. Różnice widać też w zależności od wieku użytkowników, co pokazuje badanie przeprowadzone przez Reuters Institute.

Foto: unsplash.com Foto: unsplash.com

Raport „Digital News Report 2025” przygotowany przez Reuters Institute to prawdziwa skarbnica wiedzy na temat zachowania użytkowników internetu na świecie jeśli chodzi konsumpcję mediów. Ciekawie przedstawiają się w nim między innymi wyniki pokazujące, które media są głównym źródłem informacji w zależności od wieku.

Zobacz: Zła wiadomość dla wydawców stawiących na paywall. Rynek mógł już osiągnąć sufit

Podium pozostaje bez zmian

Niezależnie od wieku pierwsze trzy, najważniejsze źródła pozyskiwania informacji to social media, serwisy i aplikacje informacyjne oraz telewizja. Oczywiście w grupie najmłodszych (18-24 lata) największy udział mają social media (44 procent wskazań jako główne źródło informacji), w przeciwieństwie do grupy silversów (powyżej 55 lat), których 48 procent traktuje telewizję jako główne źródło informacji. 

Warto zwrócić uwagę, że w badaniu różnice w korzystaniu ze stron i aplikacji informacyjnych nie są specjalnie duże. 29 procent użytkowników w wieku 35-44 i 45-54 wskazało to źródło jako najważniejsze, ale dla 22 procent ankietowanych z grupy wiekowej 18-24 również wymienione źródła są priorytetem.

Warto pamiętać, że trzy czołowe źródła w mniejszym lub większym stopniu są oparte o treści w formacie wideo. Z każdym rokiem granice pomiędzy nimi się zacierają i raczej należy rozpatrywać je jako wspierający się wzajemnie ekosystem, którego celem jest dotarcie do jak największej grupy odbiorców, w zależności od ich preferencji względem formatów czy również wieku.

Wyniki raportu „Digital News Report 2025”

Radio przed prasą i podcastami. Asystenci AI pojawiają się na horyzoncie

Wszystkie te źródła informacji mają o wiele mniej wskazań niż telewizja, social media czy serwisy WWW, ale nie oznacza to, że powinny być ignorowane. Co ciekawe, respondenci w wieku 18-24 częściej wskazywali prasę jako główne źródło informacji niż ci w wieku 45-54 lat. 

Już 3 procent najmłodszych wskazało czatboty i asystentów AI jako główne źródło informacji. Taki sam wynik w tej grupie osiągnęły podcasty, 4 procent, czyli niewiele więcej wskazań padło na prasę oraz radio. 

Prasa, podcasty i czatboty charakteryzują się tym, że są to źródła, po które sięgamy intencjonalnie w poszukiwaniu bardzo konkretnych treści. Nie skaczemy po podcastach jak po kanałach telewizyjnych, tylko wybieramy je świadomie. Podobnie jest z prasą czy czatbotami i asystentami AI, w które wpisujemy bardzo konkretne zapytania.

Zobacz: Tym mediom ufamy najbardziej. Na czele RMF FM, w górę TVP

Jakich wyników możemy spodziewać się w przyszłych latach? [Opinia]

Na pewno zmniejszenia różnic pomiędzy poszczególnymi grupami wiekowymi. Będzie to wynikało z coraz większej adaptacji nowych technologii oraz kanałów przez starsze grupy. Ciągle też następuje naturalna wymiana pokoleniowa. 

Z czołowej trójki telewizja zapewne będzie coraz bardziej wtapiać się w social media i serwisy oraz aplikacje, które nie są linearne, a to duża ich przewaga. 

Należy się też spodziewać, że częściej jako główne źródło informacji będą wskazywane czatboty. Pytanie tylko brzmi, kosztem którego ze źródeł. Prasa, radio czy podcasty dalej będą miały znikomy procent wskazań jako główne źródło informacji, ale ich istotność nie spadnie z powodu intencji, które stoją za ich wyborem, czyli chęci pogłębienia wiedzy z bardzo konkretnych obszarów. 

Dołącz do dyskusji: Młodsi z sociali, silversi z telewizji. Skąd czerpiemy informacje?

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Czak
Jak dobrze że co tydzień z okna obserwuję ile ludzi przychodzi po "newsy" do obiektu budowlanego z wieżą,powolutku widzę trend ubywania chętnych, a w ciągu miesiąca więcej podłużnych opakowań,a zaś par ona na bialo a on na ciemno to dosłowmie kilka razy .
0 5
odpowiedź
User
makselon
Czerpcie wiedzę z TikToka, to za kilka dekad na świecie nie będzie ani jednej mądrej osoby.
5 0
odpowiedź
User
BorzeNa
No normalnie szokujące wiadomości, breaking news. Serio ktoś bierze kasę za badania udowadniające to co jest oczywiste co najmniej od 15 lat? Jeśli tak to chcę taką pracę. Dajcie ogło to się zgłoszę.
2 1
odpowiedź