Google, Apple i Amazon najcenniejszymi markami rozrywkowymi świata, Netflix z najwyższym wzrostem
W tegorocznym rankingu BrandZ agencji Kantar Millward Brown i WPP, podium w segmencie najcenniejszych marek rozrywkowych zajmują liderzy zestawienia ogólnego - Google, Apple i Amazon. O 31 miejsc awansował Netflix, głównie za sprawą rosnącego trendu nałogowego oglądania seriali.
Podobnie jak w przypadku rankingu ogólnego 100 najcenniejszych marek świata BrandZ, tak i w obszarze rozrywki dominują Google, Apple i Amazon.
Na dziesięć najcenniejszych globalnych marek rozrywkowych, tyko dwie są spoza USA - to chińska Alibaba, właściciel serwisu AliExpress (miejsce 5., wartość 113,4 mld dolarów) oraz brytyjskie BT (miejsce 10., wartość 13,6 mld dolarów). Alibaba może się także pochwalić najwyższym w sakli roku wzrostem wartości (+92 proc.), deklasując pod tym względem Netflixa (miejsce 9., +73 proc.) czy Amazona (miejsce 3., +49 proc.). Amerykański serwis OTT zanotował najwyższy wzrost, biorąc pod uwagę miejsce w rankingu ogólnym. Netflix przesunął się o 31 miejsc do przodu względem zeszłego roku.

Ofensywa OTT
Autorzy raportu wskazują, że rosnąca konsumpcja serwisów OTT (over the top) pokazuje zmiany w zwyczajach związanych z oglądaniem treści telewizyjnych. Marki próbują łączyć się z innymi, wchodząc w spółki partnerskie oraz tworząc nowe czysto rozrywkowe submarki, takie jak Apple Music, Amazon Music, AT&T Direct Now czy Google Play.
Mocno konkurencyjny rynek oznacza zarówno wyzwania jak i okazje dla marek nastawionych na rozwój, częściowo dzięki temu, że rozszerza obszary konkurencji. Dostawca telekomunikacyjny - AT&T (nr 10 wśród 100 najcenniejszych marek) oczekuje na finalną decyzję sądu w sprawie dotyczącej proponowanego połączenia się z Time Warner wartym 85,4 miliardów dolarów, który umożliwiłby firmie bezpośrednie współzawodnictwo z innymi graczami, takimi jak Disney (nr 19) oraz Netflix, oraz czynny udział w szybko zmieniającym się sektorze rozrywki i telekomunikacji.
Rywalizacja na polu uwagi widzów otwiera nowe możliwości dla innych firm tworzących partnerstwa strategiczne. Alibaba we współpracy z Disneyem wzmocniła swoją pozycję w dziedzinie mediów i rozrywki, umacniając się jako największy dystrybutor animacji Disneya w Chinach.
YouTube nie składa broni
YouTube (miejsce 51. w rankingu) odnotował 37-procentowy wzrost wartości marki, osiągając 23 miliardy dolarów, oraz docierając do ponad 1,5 miliarda użytkowników. Ostatnio we współpracy z Ticketmasterem oferuje osobom zainteresowanym wydarzeniami muzycznymi informacje dotyczące biletów i tras koncertowych bezpośrednio ze stron wideo ich ulubionych artystów.
Nowy serwis OTT - YouTube TV będzie miał wyłączność na relacje z meczy Los Angeles Football Club (LAFC). YouTube wprowadza kolejne innowacje do swojej marki – między innymi stworzył aplikację YouTube Go, mobilną wersję platformy, która może być wykorzystywana na rynkach wschodzących, gdzie mogą występować problemy ze stabilnym połączeniem internetowym.
Google i Apple działają zgodnie z kierunkiem zmian w sektorze rozrywki i oferują usługę streamingu, współzawodnicząc ze Spotify oraz Amazon Music. Apple Music oferuje streaming muzyki, radio na żywo oraz miejsce, gdzie fani muzyki mogą się kontaktować z ich ulubionymi artystami. Google ostatnio wprowadziło YouTube Music, które zastąpiło Google Play Music, i potwierdza swoje możliwości w dziedzinie przesyłania treści wideo oraz jako platforma muzyki dostarczanej na żądanie.
Ranking najcenniejszych marek świata BrandZ™ Top 100 Most Valuable Global Brands prowadzony przez firmę Kantar Millward Brown, która w ramach grupy WPP zajmuje się doradztwem marketingowym i badaniami marek, istnieje już od trzynastu lat. Jest to jedyne badanie, które łączy w sobie wskaźniki wartości marek oparte na wywiadach przeprowadzanych z ponad 3 milionami konsumentów na całym świecie. Wywiady te dotyczą tysięcy globalnych marek konsumenckich oraz marek z segmentu business-to-business. Następnie przeprowadzana jest rygorystyczna metodologicznie analiza wyników finansowych i biznesowych każdej z firm (na podstawie danych dostarczanych przez Bloomberg i Kantar Worldpanel), aby wyodrębnić wpływ marki na generowaną sprzedaż i wartość dla akcjonariuszy. Kluczowym elementem przy określaniu wartości marki jest jej postrzeganie przez konsumentów, ponieważ marki są wypadkową wyników biznesowych, atrakcyjności produktu, klarownego pozycjonowania oraz pozycji lidera. W rankingu brane są pod uwagę różnice regionalne, ponieważ – nawet w przypadku prawdziwie globalnych marek – wskaźniki udziału marek w budowaniu wartości mogą być znacząco odmienne w różnych krajach.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Google, Apple i Amazon najcenniejszymi markami rozrywkowymi świata, Netflix z najwyższym wzrostem