W 2020 r. najpopularniejsze usługi oparte o profil zaufany to usługi ZUS
W 2020 r. z usług opartych o profil zaufany Polacy najczęściej wykorzystywali te proponowane przez ZUS; było 23 mln logowań - poinformował w piątek w Sejmie minister w KPRM ds. informatyzacji administracji, pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa Janusz Cieszyński.
Cieszyński, odpowiadając na pytanie zadane przez posła Waldemara Andzela (PiS) o to, jakie usługi oparte o profil zaufany są najczęściej wykorzystywane przez Polaków, powiedział, że "w ub. roku wprowadzono wiele rozwiązań, które jeszcze bardziej go upowszechniły i ułatwiły jego zakładanie".
Według ministra to odpowiedź na wyzwania stojące przed państwem w roku covidowym, kiedy było trzeba zdalnie załatwiać rzeczy realizowane wcześniej stacjonarnie.
Minister poinformował, że ub. rok był "bardzo dobrym rokiem, jeśli chodzi o wzrost zainteresowania profilem zaufanym".
"Mamy już ponad 10 mln profili zaufanych" - powiedział Cieszyński. "Kiedy w 2015 r. PiS obejmowało władzę, było ich około pół miliona i korzystali z nich przede wszystkim pracownicy administracji" - dodał.
Jak wyjaśnił minister, w popularyzacji pomógł m.in. "szereg działań minister (cyfryzacji - PAP) Anny Streżyńskiej, która wprowadziła do tego systemu (profilu zaufanego - red.) podmioty bankowe i ministra (cyfryzacji - PAP) Marka Zagórskiego, który ma bardzo duże zasługi na polu upowszechniania obsługi profilu i zakładania tych kont".
23 mln logowań
Cieszyński powiedział, że w 2020 r. Polacy najczęściej z usług opartych o profil zaufany wykorzystywali te proponowane przez ZUS. "Było to 23 mln logowań" - poinformował. Jego zdaniem "to pokłosie tego, że w trakcie pandemii ZUS obsługiwał wiele usług dla obywateli i przedsiębiorców, i logowanie tam było za pośrednictwem profilu zaufanego".
Według Cieszyńskiego popularna była również usługa Internetowego Konta Pacjenta, na które w 2020 r. było 19,5 mln logowań. Z informacji przekazanych przez Cieszyńskiego wynika, że tych kont jest już ponad 10 mln. Zdaniem ministra "to pokazuje, że to takie rozwiązanie, w które warto było zainwestować czas i środki".
Cieszyński podał też, iż na trzecim miejscu pod względem liczby logowań były usługi Krajowej Informacji Skarbowej, złożono 9 mln zeznań podatkowych.
"Praca.gov.pl - to łącznie ponad 6 mln logowań. BDO - ponad 5 mln logowań. CEIDG - 3,4 mln logowań, gdzie przedsiębiorcy mogą załatwiać sprawy związane z prowadzeniem firmy" - wyliczał minister. Jak wskazał, podobną liczbę logowań odnotował portal do monitorowania projektów w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Cieszyński podkreślił, że "tam wszystkie sprawy można załatwiać przez profil zaufany".
"5 mln logowań odnotowały zebrane usługi z ePUAP i GOV.pl, tam były pisma ogólne, ale i 700 tys. wniosków o dowód osobisty, oraz pół miliona informacji o nabyciu i zbyciu pojazdu" - powiedział minister.
Cieszyński podał też, że około miliona logowań odnotował portal biznes.gov.pl, a 700 tys. ubezpieczeniowy fundusz gwarancyjny.
Odpowiadając na pytanie dodatkowe posła Andzela dotyczące tego, czy profile zaufane dwóch osób mogą być zsynchronizowane pod takim samym numerem telefonu i adresem e-mail, Cieszyński odpowiedział, że "unikalną cechą dla profilu zaufanego jest login użytkownika, czyli cecha inna niż adres email i nr telefonu".
Jak podkreślił można skorzystać z więcej niż jednego konta korzystając z jednego adresu email, zalecił jednak ze względów bezpieczeństwa, aby każdy korzystał ze swojego indywidualnego numeru i konta email.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: W 2020 r. najpopularniejsze usługi oparte o profil zaufany to usługi ZUS