SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

ZUS PUE jest tak dziwny, że w końcu go zmieniają. “Portal wymaga dużych i gruntownych zmian”

W ostatnich dniach ZUS zachęcał użytkowników PUE/eZUS do zgłoszenia chęci udziału w badaniu, dotyczącego użyteczności portalu usług elektronicznych. Zgłoszenia miały być zbierane do 21 maja, jednak już 8 maja, ze względu na duże zainteresowanie, zakończono przyjmowanie zgłoszeń. Redakcja Wirtualnemedia.pl poznała kulisy tej nowej inicjatywy ZUS-u. – Portal wymaga dużych i gruntownych zmian – nie kryje biuro prasowe ZUS-u. 
 

fot. screen z ZUS PUE/ zdjęcie ilustracyjne fot. screen z ZUS PUE/ zdjęcie ilustracyjne

Portal PUE działa od 2012 roku a od sierpnia 2024 roku, po modernizacji, działa jako PUE/eZUS – odświeżono interfejs, zmieniono ekran logowania, wprowadzono obowiązek stosowania silniejszych haseł. 

Klienci mogą skorzystać z wielu usług przez internet, m.in. uzyskać informacje o swoich ubezpieczeniach, świadczeniach, zwolnieniach lekarskich i płatnościach. Można też wysłać wnioski (ponad 150 rodzajów wniosków elektronicznych) i dokumenty ubezpieczeniowe oraz rozliczyć składki. Klienci mogą również skorzystać z kalkulatora emerytalnego oraz wygenerować samodzielnie zaświadczenie z danymi z ZUS.  

Jak podaje biuro prasowe ZUS, obecnie na PUE/eZUS zarejestrowanych jest 13,7 mln użytkowników. “Przemiana PUE ZUS w eZUS dopiero się zaczyna” – informował w lipcu 2024 r. ZUS i słowa dotrzymał, ponieważ w ostatnim czasie, w przestrzeni internetowej krążyła informacja, zachęcająca użytkowników do zgłoszenia chęci udziału w badaniu, dotyczącego użyteczności portalu usług elektronicznych.

“Zapraszamy do udziału w badaniu użyteczności, które pomoże nam ulepszyć portal PUE/eZUS. To okazja, aby przekazać nam swoje oczekiwania i pomysły. Obecnie pracujemy nad nowymi ekranami dla osób, które pobierają z ZUS np. emeryturę, rentę, zasiłki czy świadczenia dla rodziny. Podczas badania zaprezentujemy wizualizację układu poszczególnych elementów na ekranie i dostępnych funkcji. Dlatego postanowiliśmy sprawdzić jakie oczekiwania mają użytkownicy” – napisano w ogłoszeniu.  

“Szukamy osób, które pobierają świadczenia z ZUS. Ważne, aby znały one portal PUE/ eZUS i z niego korzystały. Badanie planujemy przeprowadzić online w aplikacji Webex, w pierwszej połowie czerwca 2025 r. Czas jego trwania nie powinien przekroczyć 3 godzin. Jesteś zainteresowany? Do 21 maja 2025 r. zgłoś chęć udziału w badaniu” – dodano.  

Co stoi za zmianami?

Redakcja Wirtualnemedia.pl zapytała biuro prasowe ZUS-u, skąd decyzja o badaniu i idących za nim, zmianami?

– Portal PUE udostępniliśmy klientom już w 2012 r. i stale go rozbudowujemy, dzięki czemu coraz więcej spraw związanych z ZUS można załatwić online. Niemniej jednak od momentu uruchomienia portalu zmieniła się technologia oraz rozwiązania stosowane w tego typu systemach. Ponieważ portal wymaga dużych i gruntownych zmian od dłuższego już czasu pracujemy nad zmianą ekranów, nową nawigacją i logiką działania systemu – wyjaśnia biuro prasowe ZUS-u.

– Zmiany prowadzone są w ramach projektu nad nową wersją naszej platformy PUE ZUS, którą nazwaliśmy eZUS. Dążymy do tego, aby nasz system miał prostą nawigację, intuicyjny interfejs i funkcje dostosowane do wymagań różnych grup klientów, w tym osób ze szczególnymi potrzebami – doprecyzowuje biuro prasowe. 

Czy prace wpłyną dostęp do portalu?

Jak wyjaśnia biuro prasowe, przedsięwzięcie jest realizowane etapowo, dlatego że PUE ZUS ma bardzo dużo różnych funkcji i obsługuje wiele złożonych procesów, więc nadanie im nowego wyglądu i zoptymalizowanie sposobu działania jest niemałym wyzwaniem.

– Przyjęliśmy takie podejście ponieważ system musi być stale dostępny dla użytkowników i musi działać poprawnie, a przy tym ma być bezpieczny i wydajny. Musi też być na bieżąco dostosowywany do zmian w przepisach prawa i te zmiany mają zawsze najwyższy priorytet. Prace nad zmianą wyglądu PUE i nad innymi zmianami muszą być tak zaplanowane, aby klienci ZUS bez przeszkód mogli realizować swoje prawa i obowiązki. Ewentualne ograniczenia w dostępie do PUE/eZUS mogą wynikać z konieczności przeprowadzenia prac serwisowych, o czym zawsze informujemy klientów w komunikatach zamieszczanych na stronie www.zus.pl – tłumaczy biuro prasowe.

Etapowe wdrażanie nowych rozwiązań ma pozwolić na dokładne przyjrzenie się reakcjom naszych klientów i ewentualnym dalszym usprawnianiu portalu.

Jak informuje biuro prasowe, w ramach prac są prowadzone warsztaty z partnerem projektu COI (Centralny Ośrodek Informatyki), podczas których ustalono ogólną konstrukcję portalu oraz funkcje zawartości poszczególnych zakładek. Decyzje te podjęto na podstawie zgłoszeń, skarg i wniosków klientów korzystających z portalu.

Najbliższe zmiany

Ponadto 10 maja br. planowane jest wdrożenie kolejnego etapu zmian w obszarze rejestracji profilu w eZUS i wielu procesów powiązanych z logowaniem np. przypomnieniem loginu.

– Cały czas trwają prace nad zmianami poszczególnych profili tj. płatników składek, ubezpieczonych, świadczeniobiorców, komorników i lekarzy. Dotychczas zaprojektowaliśmy makiety z obszaru płatników składek i pracujemy nad makietami dla klientów indywidualnych (ubezpieczonych i świadczeniobiorców). Nowe rozwiązanie dla płatników składek konsultowaliśmy z użytkownikami PUE/eZUS w ramach badania user experience – wyjaśnia biuro prasowe.

– Teraz takie badanie chcemy przeprowadzić z klientami indywidualnymi, aby uzyskać informację zwrotną o zmianach, które planujemy wdrożyć dla tej grupy użytkowników portalu. Nowe projekty makiet będą poddane ocenie użytkowników i po wypracowaniu ich ostatecznego kształtu zostaną wprowadzone do systemu. Dlatego na stronie www.zus.pl zamieściliśmy zaproszenie do wzięcia udziału w badaniu doświadczeń użytkowników (UX). Zaproszenie spotkało się z dużym zainteresowaniem naszych klientów i otrzymaliśmy dużo zgłoszeń – doprecyzowuje biuro prasowe.

Dodaje, że co do zasady testy nowych rozwiązań są przeprowadzane po zakończeniu prac projektowych, czyli gdy są już wypracowane nowe założenia do działania systemu.

Dołącz do dyskusji: ZUS PUE jest tak dziwny, że w końcu go zmieniają. “Portal wymaga dużych i gruntownych zmian”

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Observer
Bo to "miś" cyfrowy jest, można regularnie miliony przemielić ze szwagrami...
2 0
odpowiedź
User
Pat
Nie może być tak, żeby ludzie mogli korzystać dalej z tego, co już dobrze znają. Trzeba dać komuś zarobić.
3 1
odpowiedź
User
Eeeee
Bo ja wiem czy taki dziwny. Nie demonizowałbym. Tytuł traktuję w kategorii clickbaitu.
Gdy powstawał, to była spora zmiana na plus. Serwis był dużo lepszy niż całkowicie nieudany ePUAP.

Po prostu trochę zestarzał się. Technologia idzie do przodu. Stąd czas na jakieś zmiany.
1 1
odpowiedź