Netflix przyciąga polskich internautów na 6,5 godziny. HBO GO wyprzedziło Playera, w dół Viaplay
W styczniu br. Netflix i HBO GO zyskały po 1,3-1,5 mln polskich użytkowników. Na tej pierwszej platformie odwiedzający spędził średnio 6,5 godziny (prawie dwukrotnie dłużej niż na TVP VOD), a ta druga zasięgowo wyprzedziła Playera. Z czołowej dziesiątki wypadło Viaplay, zmalały też zasięgi Canal+ Online i Amazon Prime Video.

Według wyniku badania Mediapanel opracowanych przez Wirtualnemedia.pl w styczniu br. Netflixa, jako serwis www i aplikację na urządzenia mobilne i smart TV, odwiedziło 14,66 mln polskich internautów, co dało 48,57 proc. zasięgu. Każdy użytkownik spędził na platformie średnio 6 godzin, 31 minut i 57 sekund.
Netflix od dwóch lat jest zdecydowanym liderem wśród serwisów VoD i OTT w Polsce, wyprzedzić Playerowi (należącemu do TVN Grupy Discovery) dał się jedynie w lutym ub.r., gdy na tej drugiej platformie pojawił się hit filmowy „Listy do M. 4”, z powodu lockdownu niepokazywany wcześniej w kinach.
Spore wzrosty Netflix osiągnął także przez ostatnie pół roku, kiedy w Mediapanelu podawane są łącznie dane platform, a nie osobno serwisów www i aplikacji. W sierpniu ub.r. Netflix miał 11,94 mln polskich użytkowników, w październiku - 12,27 mln, a w listopadzie - 13,02 mln, a w styczniu br. pierwszy raz przekroczył poziom 14 mln.
Globalnie Netflix na koniec ub.r. miał 221,84 mln subskrybentów, wobec 213,56 mln kwartał wcześniej i 203,66 mln na koniec 2020 roku. W czwartym kwartale większość nowych płacących użytkowników pozyskał w Europie, Azji i Afryce.
CDA Premium ma 3,7 mln użytkowników i prawie 400 tys. subskrybentów
Od stycznia w ramach badania Mediapanel podawany jest przeciętny czas korzystania przez odwiedzającego. To uśredniony wynik wszystkich użytkowników zaglądających na daną platformę, nie tylko tych płacących za dostęp. W przypadku płatnych platform zdecydowana większość użytkowników nie jest subskrybentami, odwiedza je, żeby sprawdzić ofertę, więc spędza wielokrotnie mniej czasu niż subskrybenci, którzy oglądają seriale, filmy czy transmisje.
Prawie żadna z platform działających w modelu subskrypcyjnym nie podaje, ilu ma klientów w Polsce. Wiadomo natomiast, że jest ich wielokrotnie mniej niż wszystkich użytkowników. Liczbę tych ostatnich krótkoterminowo mogą podwyższać intensywne kampanie reklamowe oraz promocje - na samych platformach oraz u operatorów telewizyjnych i telekomunikacyjnych.
Dokładne dane o subskrybentach w Polsce regularnie publikuje tylko notowane na warszawskiej giełdzie CDA. Z jego platformy CDA Premium na koniec września br. korzystało 379 tys. subskrybentów, o 94 tys. więcej niż rok wcześniej (firma nie podała jeszcze wyniku na koniec grudnia ub.r.). Kwartalne przychody ze sprzedaży subskrypcji zwiększyły się z 14,06 do 16,1 mln zł, stanowią ponad 95 proc. wpływów CDA. W sierpniu w ramach CDA Premium wprowadzono dodatkowo płatną opcję CDA TV ze streamingiem ok. 90 stacji telewizyjnych.
Według Mediapanelu w styczniu ub.r. CDA Premium odwiedziło 3,72 mln internautów, spędzając na platformie średnio 62 minuty i 2 sekundy.
HBO GO najwyżej z platform telewizyjnych
Pod względem zasięgu Netflix wyprzedza konkurencyjne platformy mniej więcej o dwie długości. Zajmujące drugą pozycję HBO GO zanotowało w zeszłym miesiącu 5,3 mln polskich użytkowników oraz 65 minut i 46 sekund średniego czasu korzystania.
Player (należący do TVN Grupy Discovery) miał 4,63 mln użytkowników oraz dwie godziny, 30 minut i 37 sekund przeciętnego czasu spędzonego przez internautę, a część WP.pl z obszaru VoD i OTT, czyli głównie platform WP Pilot - 4,33 mln odwiedzających oraz 27 sekund i 49 sekund średniego czasu korzystania.
8 marca w miejsce HBO GO pojawi się w Polsce HBO Max, także w ofercie wielu operatorów telewizyjnych. Na Playerze w pełni płatna oferta obowiązuje od roku, w ramach najtańszego pakietu przy treściach emitowane są reklamy. Jesienią miesięczna cena podstawowego pakietu wzrosła z 15 do 18 zł.
TVP VOD przyciąga na dłużej niż platformy Polsatu i TVN
W rankingu są dwie platformy Grupy Polsat Plus, uruchomione w sierpniu i wrześniu ub.r. w miejsce Ipli. Działający w modelu subskrypcyjnym Polsat Box GO odwiedziło 3,08 mln internautów, spędzając średnio 57 minut i 15 sekund, a oferujący treści za darmo Polsat GO miał 2,06 mln użytkowników oraz godzinę, 45 minut i 53 sekundy przeciętnego czasu korzystania.
Natomiast część platformy internetowej TVP.pl z kategorii VoD i OTT, obejmująca głównie TVP VOD (na którym dominują bezpłatne treści), zanotowała 3,06 mln użytkowników oraz 3 godziny, 27 minut i 3 sekundy średniego czasu korzystania.
Uruchomioną wiosną 2020 roku platformę Canal+ Online odwiedziło 2,54 mln internautów, z których każdy spędził tam średnio 54 minuty i 23 sekundy. Od sierpnia platforma jest oferowana także w wariancie z Netflixem, a we wrześniu pojawił się na niej pakiet z Polsat Sport Premium i Eleven Sports. Równocześnie Canal+ wycofuje platformę NC+ go, skierowaną wyłącznie do abonentów oferty telewizyjnej operatora.
Z kolei Prime Video, należące do Amazona, zanotowało 2,09 mln polskich użytkowników oraz 66 minut i 46 sekund średniego czasu korzystania. Platforma jest dostępna w ramach usługi subskrypcyjnej Prime z nielimitowanymi dostawami zakupów z Amazona, która w Polsce pojawiła się w październiku ub.r.
Viaplay: mniej odwiedzających, ok. 500 tys. subskrybentów
Poza pierwszą dziesiątką znalazło się Viaplay, dostępne w Polsce od sierpnia ub.r., a oferujące głównie transmisje sportowe, na czele z piłkarską ligą niemiecką i Ligą Europy. W styczniu odwiedziło ją 1,36 mln polskich internautów, co wobec 1,83 mln miesiąc wcześniej oznacza spadek o 25,7 proc. Natomiast średni czas korzystania przez użytkownika wydłużył się z 46 minut i 20 sekund w grudniu do 56 minut i 38 sekund w styczniu.
Od grudnia Viaplay na wyłączność pokazuje gale sztuk walki KSW - pierwszą transmitowała w połowie grudnia, drugą w połowie stycznia. Na początku grudnia sieć UPC Polska zaoferowała wszystkim swoim klientom miesięczny dostęp do Viaplay bez dodatkowych opłat.
Właściciel platformy, skandynawski koncern NENT Group, podał, że na koniec grudnia w Polsce i krajach bałtyckich miała 547 tys. subskrybentów.

Miesiąc do miesiąca Netflix zyskał 1,31 mln polskich użytkowników (to 9,8 proc. w górę), a średni czas korzystania z platformy wydłużył się o 17 minut i 10 sekund (czyli 4,6 proc.).
Na HBO GO liczba użytkowników zwiększyła się o 1,47 mln (38,3 proc.), a przeciętny czas spędzony przez internautę - o 7 minut i 51 sekund (13,5 proc.). Procentowo jeszcze większy wzrost liczby odwiedzających osiągnął Polsat GO - o 632 tys., czyli 44,3 proc. Przy czym średni czas korzystania z platformy zmalał o 50 minut i 4 sekundy (32,1 proc.).
Canal+ Online i Prime Video ze spadkami, w górę CDA Premium
Z kolei na Playerze ubyło 36,9 tys. internautów (to 0,8 proc. w dół), a na platformach WP - 192 tys. (4,2 proc.). Równocześnie średni czas korzystania z pierwszej platformy wydłużył się o 9 minut i 41 sekund (6,9 proc.), a z drugiej - o 36 sekund (2,2 proc.).
Mocniej zmalały zasięgi Canal+ Online i Prime Video. Pierwsza platforma straciła 330,5 tys. internautów (11,5 proc.), przy czym przeciętny użytkownik spędził 18 minut i 22 sekundy więcej niż przed miesiącem (to 51 proc. w górę). Na Prime Video przy spadku liczby odwiedzających o 255,3 tys. (10,9 proc.) średni czas korzystania wydłużył się o 35 minut i 49 sekund (115,8 proc.).
CDA Premium zyskało 350,1 tys. internautów (10,4 proc.) oraz 17 minut i 10 sekund średniego czasu korzystania (38,3 proc.), a platformy TVP - 174,3 tys. użytkowników (6 proc.) i 25 minut przeciętnego czasu korzystania (13,7 proc.).

Newsletter








Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Netflix przyciąga polskich internautów na 6,5 godziny. HBO GO wyprzedziło Playera, w dół Viaplay
ktos w ogole audytuje te dane?