O wyzwaniach 2021 roku mówi Marta Strzyżewska, dyrektor marketingu i cyfryzacji w Aviva
Trudny pandemiczny 2020 rok podsumowuje Marta Strzyżewska, dyrektorka marketingu i cyfryzacji w firmie ubezpieczeniowej Aviva, która wskazuje również największe wyzwania w 2021 roku.
Porażka / rozczarowanie / kryzys roku
Rok 2020 był w moim odczuciu czasem kryzysu autentyczności i transparentności. Bardziej niż poprzednich latach konsumenci zwracali na to uwagę w komunikacji marek, a z drugiej strony obserwowaliśmy wiele mniejszych i większych „wpadek” na przykład w zakresie współpracy marek z influencerami, samych influencerów czy mediów w ogóle.
Obszar ten wymaga gruntownego przemyślenia po stronie marketerów, większego pochylenia się nad strategią i dostosowaniem komunikatu zarówno do grupy docelowej jak i sytuacji. Z jednej strony odbiorcy są już bardzo mocno wyczuleni na tym punkcie.. Z drugiej efektowność, nie zawsze przekłada się na efektywność i jest to nadal jednym z ważnych wyzwań stojących przed marketerami.
Trend roku / Człowiek roku
Nie da się oddzielić trendów roku od sytuacji związanej z pandemią, która znacząco wpłynęła na zachowania konsumenckie. To przede wszystkim bardzo szybko postępująca cyfryzacja, wejście w obszar digital grup, które do tej pory z niego nie korzystały, ucyfrowienie usług do tej pory w niewielkim stopniu sprzedawanych i obsługiwanych online. Te zjawiska wpłynęły zarówno na przekaz i narzędzia komunikacji, a także obszar customer experience marek.
Niewątpliwym trendem w tym roku stały się też zmiany zachodzące w polskim społeczeństwie, takie jak dyskusja o potrzebach, prawach i roli kobiet, tolerancji i prawach mniejszości. Dla marek był to też rok społecznej odpowiedzialności biznesu. Część świadomych konsumentów wyraźnie skierowała swoje preferencje w kierunku marek odpowiedzialnych społecznie – odpowiedzialnych za swoje działania, za środowisko, za lokalne społeczności, za pomoc najbardziej potrzebującym.
Jak pandemia wpłynęła na branżę
Pandemia to jedno ze zdarzeń, którym branża ubezpieczeniowa musi wyjść naprzeciw i pokazać, że właśnie w takich sytuacjach klienci nie zostają sami i mogą liczyć na wsparcie. Ten rok przypomniał o misji ubezpieczeń, o której w „normalnym” trybie często zapominamy. Ubezpieczyciele nie zostali mocno dotknięci pandemią pod względem wyników finansowych - konsumenci nadal czują potrzebę posiadania ubezpieczeń, tym bardziej że pandemia skłania nas do rozważania skutków nieprzewidzianych zdarzeń.
W Avivie, gdzie większość biznesu to ubezpieczenia na zdrowie i życie, musieliśmy bardzo szybko dostosować się do nowej rzeczywistość, tak aby móc cały czas być przy naszych klientach i aktywnie im doradzać i służyć pomocą. Nasi agenci bardzo szybko przeszli w tryb spotkań zdalnych z klientami, a w październiku wdrożyliśmy ePolisę, czyli w pełny zdalny model zakupu ubezpieczeń na życie łączący świat agentów ze światem cyfrowym, umożliwiający klientom zawarcie umowy ubezpieczenia w wygodnej formie na odległość.
W czasie pandemii chcieliśmy również, jako firma, zgodnie z misją ubezpieczeń wspierać tych, którzy najbardziej potrzebowali pomocy. Dlatego też ubezpieczyliśmy za darmo prawie 30 tysięcy medyków w razie utraty życia z powodu koronawirusa. Odraczaliśmy płatności składek dla osób w trudnej sytuacji finansowej, wspieraliśmy PCK pomagając seniorom, drukowaliśmy przyłbice dla medyków razem z Uniwersytetem Warszawskim.
Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 roku
Będziemy kontynuować rozpoczętą w 4. kwartale tego roku kampanię wizerunkową pod hasłem „Jesteśmy przy Tobie”. Zajmujemy się tym, co teraz jest dla wielu najcenniejsze, czyli przywracaniem poczucia bezpieczeństwa. Udowodniliśmy że jesteśmy w stanie robić rzeczy mądre i ważne społecznie - teraz jest czas, aby zakomunikować to w spójny i efektywny sposób. Nasza kampania w kolejnej odsłonie skupi się na ubezpieczeniach na życie oraz komunikacyjnych. Będzie trwać od stycznia do marca włącznie.
Będziemy rozbudowywać i wdrażać nowe funkcjonalności w naszym serwisie online MojaAviva. Pojawi się w nim wiele nowości, tak aby ten zyskujący na popularności wśród klientów kanał zakupu i obsługi ubezpieczeń był coraz bardziej wygodny i prosty w obsłudze. Chcemy, aby stał się jeszcze większą częścią ekosystemu Avivy.
Niezmiennie będziemy stawiać na budowanie pozytywnych doświadczeń klientów w kontaktach z nami we wszystkich punktach styku. Od kilku już lat z roku na rok znacząco poprawiamy poziom satysfakcji naszych klientów i wskaźnik NPS. Wdrażamy też wiele usprawnień zarówno po stronie zakupu ubezpieczeń, jak również ich obsługi i wypłaty świadczeń. W tym roku po raz ósmy zdobyliśmy godło Firma Przyjazna Klientowi, oparte o niezależne badania opinii klientów. Z tych osiągnięć jesteśmy bardzo dumni i zmotywowani do dalszej pracy na rzecz naszych klientów.
Cykl: Podsumowania 2020 roku i prognozy na 2021
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: O wyzwaniach 2021 roku mówi Marta Strzyżewska, dyrektor marketingu i cyfryzacji w Aviva