E-commerce: co wydarzyło się w 2020 roku, jaki będzie 2021
Zaczynamy cykl podsumowań kończącego się roku w mediach i marketingu. Dziś przedstawiamy pierwszą część wypowiedzi o rynku e-commerce, analizują go menedżerowie czołowych wydawców i agencji.
Handel internetowy to jedna z branż, które skorzystały na epidemii koronawirusa. Zamknięcie większości sklepów niespożywczych wiosną i w listopadzie, a także obostrzenia sanitarne w działających lokalach handlowych spowodowały, że e-commerce stał się najwygodniejszą, a w przypadku niektórych branż jedyną, formą zakupów. Do e-sprzedaży musiały przekonać się nawet te firmy handlowe, które wcześniej w ogóle jej nie prowadziły.
Widać to w statystykach GUS-owskich. W październiku br. e-commerce stanowił już 7,3 proc. wartości rynku sprzedaży detalicznej, wobec 5,6 proc. w styczniu i lutym br. W kwietniu w czasie lockdownu ten udział wyniósł rekordowe 11,9 proc.
Co o rynku e-commerce w 2020 roku sądzą menedżerowie czołowych wydawców i agencji z tej branży? Zapraszamy do pierwszej części podsumowania.
Rafał Zakrzewski, CEO Digitree Group

Trend roku/Człowiek roku
Wydarzeniem roku był debiut giełdowy Allegro. Mam nadzieję, że będzie to impulsem dla dalszego dynamicznego rozwoju branży e-commerce w Polsce. Allegro zdecydowanie wzmocniło się również personalnie, co pozytywnie wpłynie na całość branży podnosząc jej konkurencyjność.
Jak pandemia wpłynęła na branżę?
Wbrew pozorom, wpływ pandemii na naszą branżę był niejednoznaczny. O ile usługi związane z e-commerce faktycznie miały bardzo dobry okres, to tradycyjne wydatki reklamowe, szczególnie w pierwszym półroczu, były pod ogromną presją, notując historyczny pierwszy spadek w historii.
Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 roku
Producenci, którzy funkcjonują wielokanałowo, będą musieli zmierzyć się ze zmianą sposobu myślenia o e-commerce. Wejście Amazon do Polski jest w zasadzie przesądzone, a to spowoduje konieczność przebudowy wielu elementów strategii komercyjnej. Nie będzie możliwości pominięcia e-commerce w planach strategicznych. Amazon znajdzie się na radarze klientów B&M (brick and mortar), co wymusi konieczność zaawansowanej koordynacji całości go to market każdego liczącego się producenta.
Rosnące koszty akwizycji ruchu. Polska wciąż jest relatywnie niedroga w porównaniu z rynkami zachodnimi, ale wzrost penetracji e-commerce oraz rosnąca konkurencja będą z czasem wymuszały zmianę strategii monetyzacji ruchu w kierunku retencji oraz life time value.
Wzrost cen usług developerskich. Już w 2020 roku obserwowaliśmy wzrost presji płacowej, nic nie wskazuje, aby miało się to zmienić w nadchodzącym roku. Spowoduje to nieuchronne podwyżki cen usług - nie tylko w zakresie nowych projektów, ale również usług utrzymaniowych. Innymi słowy, jeśli planujesz rozwój - rób to szybko.
Karol Kamiński, dyrektor zarządzający AdRetail w Grupie Interia.pl

Wydarzenie roku
Zapewne grubym nietaktem byłoby zignorowanie wielu wydarzeń i trendów tego wybitnie zaskakującego roku i w związku z tym jestem zmuszony podać kilka takich wydarzeń:
COVID-19 – bezprecedensowy, wielowymiarowy wpływ pandemii na większość sfer życia oraz biznesu. W świecie marketingu, mediów i reklamy objawiający się ponadprzeciętnym wzrostem e-commerce, rozwojem narzędzi do wideokonferencji oraz eventów online, czy wykolejeniem niektórych rynków (np. reklama kinowa, narzędzia wspierające city mobility itp.).
Black Lives Matter – niespełna 9 minut, które zmieniło świat, zagotowało internet i zaowocowało wieloma akcjami angażującymi użytkowników z całego świata.
Strajk Kobiet i fala protestów także w niespotykanej dotychczas skali w świecie online, mająca wpływ na sferę reklamową, identyfikacji online oraz aktywność wielu marek w social media.
Debiut Allegro na GPW – długo wyczekiwane wydarzenie, które ziściło się z wielką pompą, gigantyczną kapitalizacją i póki co, chwiejną wyceną.
Przejęcie Grupy Interia przez Polsat - duże wydarzenie zamykające serię spekulacji z przełomu 2019/2020, mające bez wątpienia duży wpływ na polski rynek mediowy, z dużym potencjałem na przeszacowanie układu sił na podium najbardziej zasięgowych grup internetowych w Polsce.
„Cyberpunk” i PlayStation 5 - idealna para premier na rynku dynamicznie rozwijającego się gamingu. z mocnym polskim akcentem i zapewne kolejnym thrillerem na rynku akcji. W roli głównej, naturalnie, CD Projekt.
Trendy roku / Jak pandemia wpłynęła na branżę
W zależności od obszaru i branży można zidentyfikować wiele istotnych trendów, które charakteryzowały rok 2020:
• dalszy wzrost popularności i przychodów serwisów streamingowych (Spotify, Netflix, CDA, Player) oraz premiery nowych platform jak np. Disney+ i HBO Max.
• rozwój obsługi klienta w modelu e-wizyt oraz e-porad,
• wzrost znaczenia reklam video oraz kolejne miesiące aktywności reklamodawców potwierdzające efektywność sprzedaży przy wykorzystaniu video,
• pogłębiające się zaangażowanie użytkowników w contentowy format „live video” oraz „short video”, ze spodziewanym po poprzednim roku mega boomem na aplikację TikTok (ponad 800 mln użytkowników na świecie i ponad 4 mln w Polsce), z chwilą grozy w postaci zagrożenia zbanowaniem plikacji w Stanach Zjednoczonych,
• wysoki udział sprzedaży aut elektrycznych pomimo kryzysu branży
• dalszy rozwój udziału voice search w wyszukiwaniach oraz wzrost znaczenia interfejsów głosowych w UX wielu narzędzi cyfrowych,
• ciąg dalszy wzrostu algorytmów machine learning oraz znaczenia procesów agregowania i przetwarzania danych w planowaniu działań biznesowych, nie tylko internetowych,
• rozwój branży mar-tech, dostarczającej coraz bardziej zaawansowane i skomplikowane narzędzia wspierająca procesy marketingowe.
Jednak z perspektywy branży internetowej wydaje się, że trendem, który może okazać się największym katalizatorem gospodarek w kolejnych latach, jest szeroko rozumiany i ponadprzeciętny boost e-commerce. Pandemia okazała się rozpędowym kopniakiem dla wielu branż, które odebrały przyspieszoną lekcję z e-sprzedaży pod presją globalnego kryzysu.
Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 roku
1. Planowanie strategiczne biznesów w czasach dużej nieprzewidywalności - rok temu, w najbardziej śmiałych prognozach na 2020, nikt nie miał szans przewidzieć turbulencji, z którymi przyszło zderzyć się niejednej branży. Dzisiaj, bogatsi o nową wiedzę, musimy planować działania, biorąc pod uwagę takie aspekty, jak wpływ pracy zdalnej na performance biznesów czy wpływ rozwoju e-commerce na tradycyjną sprzedaż detaliczną.
2. Częścią tego punktu jest wyzwanie i pilna potrzeba dostosowania biznesów do sprzedaży online oraz logistyki i procesów wymaganych w modelu e-commerce – to jedno z największych wyzwań dla wielu firm, dla których nowa sytuacja może oznaczać „być albo nie być”.
3. Amazon.pl - długo wyczekiwane, ale nieuchronne i już w zasadzie potwierdzone wejście światowego Behemota na polski rynek, czyli starcie tytanów na szczycie polskiego e-commerce i wyzwanie dla całego sektora. Szykujcie popcorn!
4. First-party data - wzrost znaczenia danych własnych i rozwiązań alternatywnych względem dotychczas stosowanych metod opartych na third-party cookie. Kolejny rok będzie ciekawym okresem postępujących dostosowań, które mają pozwolić rynkowi odnaleźć się w nowej sytuacji w roku 2022 i zabezpieczyć strategie działań marketingowych wykorzystujących remarketing, audience buying, czy lookalike targeting.
Na kolejnych podstronach wypowiedzi przedstawicieli Answear.com, Merlin Group, Unity Group, K2 Precise, Shoper i Whites
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: E-commerce: co wydarzyło się w 2020 roku, jaki będzie 2021
Czy na tym polega przyszłość ecommerce, aby jak na ulicy odbijać się od Żabki i Biedronki, bo inne sklepy zostały już zaorane? Chyba nie.
Otwórz chłopie własną działalność, wejdź na Allegro i pokaż, na co cię stać... Wtedy pogadamy...