SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Tyle wydaliśmy w internecie. Wzrost dużo wyższy niż w sklepach stacjonarnych

Według szacunków Krajowej Izby Gospodarczej opartych o sprawozdawczość Głównego Urzędu Statystycznego, w czerwcu 2025 roku obroty w handlu detalicznym wzrosły rok do roku o 1,8 proc., zaś w e-handlu – o 8 proc.

mat.pras. mat.pras.

Z szacunków Krajowej Izby Gospodarczej wynika, że w czerwcu br. obroty w handlu detalicznym ogółem wyniosły 110,061 mld zł.  Okazały się one o 2,1 proc. niższe niż w maju oraz o 1,8 proc. wyższe niż w czerwcu roku 2024.

KIG szacuje, że 74,9 proc. z w/w obrotów zostało zrealizowane w placówkach zatrudniających powyżej 9 osób (określanych w sprawozdawczości jako sektor przedsiębiorstw). Zamknęły się one kwotą 82,436 mld zł. Była ona o 2,1 proc. niższa niż w maju i o 2,1 proc. wyższa niż przed rokiem.

Obroty w e-handlu w czerwcu 2025 roku stanowiły 8,7 proc. obrotów handlu detalicznego realizowanych w sektorze przedsiębiorstw (82,436 mld zł) i osiągnęły wartość 7,172 mld zł. Były one o 3 proc. mniejsze niż w maju. Spadek miał charakter sezonowy. Wyniki okazały się o 8 proc. wyższe niż przed rokiem.

Konsumenci ostrożni, ale e-handel nie zwalnia tempa

Czerwcowe dane o stanie handlu detalicznego pokazują wyraźnie, że nastroje konsumenckie w Polsce wciąż są ostrożne, mimo poprawiającej się sytuacji gospodarczej. Wzrost sprzedaży detalicznej o 2,1 proc. r/r to wynik poniżej oczekiwań i prognoz KIG, co potwierdza, że Polacy nadal z rozwagą podchodzą do zakupów, także tych codziennych – komentuje Małgorzata Dadun, ekspertka Cross-border.pl.

Dodaje, że jak co roku, czerwiec przyniósł lekkie wyhamowanie dynamiki e-handlu względem wiosny. – Nie jest to powód do niepokoju, bowiem od lat obserwujemy podobny rytm, związany z wakacyjnym spowolnieniem i przesunięciem konsumpcji na inne cele (np. podróże). Mimo to cyfrowy handel nie traci impetu i można się spodziewać, że druga połowa roku przyniesie kolejne wzrosty, zwłaszcza jeśli branża nadal będzie inwestować w logistykę, personalizację, omnichannel i poprawę zakupowych doświadczeń e-klientów – mówi. 

Najważniejsze obserwacje e-handlu w czerwcu 2025 r.:

Żywność i napoje: choć nominalnie wzrost to tylko 47 mln zł rok do roku, procentowy skok aż o 53,1 proc. pokazuje, że e-grocery powoli, ale systematycznie zdobywa teren.
Motoryzacja online: aż 4-krotny wzrost r/r (+242 mln zł) może wskazywać na boom zakupowy w częściach i rynku wtórnym, gdzie ceny bywają bardziej konkurencyjne.
Moda i tekstylia: Wzrost o 176 mln zł (17,2 proc. r/r) potwierdza umocnienie trendu zakupów odzieżowych w sieci.
Meble, RTV i AGD: Polacy wydali o 115 mln zł więcej niż przed rokiem (wzrost o 12 proc.). To kategoria, w której e-commerce od lat ma silną pozycję, a zaufanie konsumentów przekłada się na rosnące koszyki zakupowe.

Dołącz do dyskusji: Tyle wydaliśmy w internecie. Wzrost dużo wyższy niż w sklepach stacjonarnych

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl