Tak urosły Wakacje.pl. Rekordowa wypłata dla Wirtualnej Polski
W 2024 roku Wakacje.pl zwiększyły przychody o ponad jedną trzecią, zarabiając na czysto rekordowe w swojej historii 101 mln zł. Rekordowa jest też dywidenda dla Wirtualnej Polski Media.
 
                                Wakacje.pl, oferujące podróże zagraniczne, w 2024 roku wypracowały 430,79 mln zł przychodów sprzedażowych, co wobec 320,04 mln rok wcześniej daje wzrost o 34,6 proc. Firma osiągnęła najwyższe wpływy w swojej historii.
Jej przychody ze sprzedaży wyjazdów poszły w górę rok do roku z 273,08 do 365,09 mln zł, a ze związanych z podróżami ubezpieczeń – z 33,89 do 50,72 mln. Do tego doszedł wzrost wpływów z miejsc parkingowych (firma kilka lat temu wchłonęła platformę Parklot) z 7,36 do 8,64 mln zł i przychodów określonych jako pozostałe z 3,39 do 4,12 mln.
CZYTAJ TEŻ: Wirtualna Polska bez rekordowej dywidendy, bo chce skupować akcje. Pożegnano byłych szefów TVN i Bauera
Wpływy wewnątrzkrajowe poszły w górę r/r z 309,93 do 419,73 mln zł, a te od kontrahentów z zagranicy – z 10,11 do 11,06 mln.
Wakacje.pl dalej z Itaką
Z kolei przychody od największego kontrahenta (w sprawozdaniu nie podano jego nazwy) zwiększyły się z 73,25 do 102,86 mln zł, a ich udział w łącznych wpływach – z 23 do 24 proc. Wiosną ub.r. pod znakiem zapytania stanęła dalsze współpraca spółki z Itaką, która zagroziła zerwaniem umowy, uzasadniając to różnicami w wizji rozwoju obu podmiotów. Ostatecznie strony doszły do porozumienia i oferta tego biura podróży nadal jest sprzedawana przez Wakacje.pl.

Natomiast pozostałe przychody operacyjne Wakacji.pl poszły w dół z 2,3 do 1,04 mln, głównie dlatego, że firma w ub.r. nie zaksięgowała żadnych wpływów z aktualizacji wartości należności oraz przedawnienia i umorzenia zobowiązań, podczas gdy rok wcześniej było to odpowiednio 1,21 mln i 343 tys. zł.
Po stronie kosztowej dynamika była znacznie niższa. Wydatki na usługi obce poszły w górę ze 164,2 do 223,08 mln zł, na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze – z 66,37 do 78,91 mln, zaś na amortyzację – z 10,68 do 11,42 mln.
CZYTAJ TEŻ: Wirtualna Polska z kolejną dywidendą od swoich mediów. Ile zarobiły?
Pozostałe koszty operacyjne spółki zmalały z 7,5 do 5,7 mln zł, głównie dzięki spadkowi sumy kar, grzywien i odszkodowań z 1,07 mln do 21 tys., spisanych należności i nadpłat z 1,15 mln do 116 tys. oraz przedawnionych należności z 1,11 mln do zera.
90 mln zł dla Wirtualnej Polski Media
Na poziomie operacyjnym zysk Wakacji.pl poszedł w górę z 81,13 do 125,7 mln zł, a w ujęciu netto – z 65,15 do 100,92 mln.
Bezpośrednio 100 proc. udziałów spółki ma Wirtualna Polska Media. Z zeszłorocznego zysku na dywidendę poszło 90 mln zł na dywidendę (70 mln przekazano w pierwszej połowie lipca, a 20 mln zostanie przelane do 24 września), natomiast 10,92 mln zasiliło kapitał zapasowy.
W ub.r. Wakacje.pl wypłaciły 85 mln zł dywidendy (z czego 19,84 mln z kapitału zapasowego pochodzącego z wcześniejszych zysków), rok wcześniej – 35,08 mln (6,63 mln z kapitału zapasowego).

Wirtualna Polska coraz bardziej turystyczna
Wakacje.pl to jedna z głównych odnóg turystycznych Wirtualnej Polski Holding. Pozostałymi są Nocowanie.pl oferujące turystykę krajową, przejęta pod koniec 2022 roku za ok. 83 mln euro Szallas Group i kupiona jesienią ub.r. rumuńska platforma turystyczna Litoralul Romanesc (80 proc. udziałów jej właściciela kosztowało 16,7 mln euro).
W kwietniu br. Wirtualna Polska zrealizowała swoją rekordową akwizycję: za 240 mln euro przejęła Invia Groupo, do której należą platformy Ab-in-den-Urlaub i Fluege.de (działające w regionie DACH), Invia (w regionie CEE) oraz funkcjonująca w naszym kraju Travelplanet. Ogłosiła wówczas, że jej segmentem turystycznym będzie zarządzał Aleksander Kusz jako VP e-commerce, natomiast z funkcji szefa Invia Group odchodzi Boris Raoul.
W pierwszym kwartale br., czyli jeszcze bez uwzględnienia wyników Invia Group, segment turystyczny Wirtualnej Polski Holding osiągnął wzrost przychodów r/r o 17,3 proc. do 147,76 mln zł i skorygowany zysk EBITDA o 2,7 proc. do 23,39 mln. W tej branży zdecydowanie najwyższe wyniki biznesowe są wypracowywane w trzecim kwartale.
 
                     Szukaj
Szukaj Newsletter
Newsletter



 
                                                                                                                 
                                     
                                     
                                     
                     
                     Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
                        Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”         Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
                        Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?         Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
                        Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?         Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
                        Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu          
                         
                         
                        
Dołącz do dyskusji: Tak urosły Wakacje.pl. Rekordowa wypłata dla Wirtualnej Polski