To koniec reklamy piwa w prime time? Rząd przyjął projekt nowelizacji Ministerstwa Zdrowia
Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt nowelizacji ustaw o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi autorstwa Ministerstwa Zdrowia. Resort po etapie konsultacji społecznych nie przyjął uwag organizacji branżowych, związków zawodowych i ministerstw. Zmiany mają wejść w życie z początkiem 2019 roku - to jedyna uwzględniona zmiana.
W Ministerstwie Zdrowia od kilkunastu miesięcy trwają prace nad nowelizacją ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Najważniejsze zmiany dotyczą ograniczeń w reklamowaniu piwa. Obecnie ich emisja w mediach (telewizja, radio, kina, teatry) dopuszczalna jest w godzinach 20-6. Resort zdrowia chce, by ten limit jeszcze ograniczyć do godzin późnonocnych - od 23 do 6 rano.
W ubiegły czwartek Ministerstwo Zdrowia przedstawiło projekt po konsultacjach społecznych i publicznych. Został on przyjęty przez Komitet Stały Rady Ministrów. W projekcie, mimo krytycznych uwag i sprzeciwu m.in. Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce - Browary Polskie, zapisy o zakazie reklamy w tzw. prime time (od 20 do 23) zostały utrzymane.
Jedyna zmiana dotyczy daty wejścia w życie ograniczeń - ma to być 1 stycznia 2019 roku zamiast 30 czerwca 2018r. Ustawodawca nie uwzględnił natomiast uwag zgłaszanych przez inne ministerstwa, organizacje pracownicze i branżowe.
- Ubolewamy, że Ministerstwo Zdrowia nie uwzględniło krytycznych uwag zgłoszonych w toku konsultacji społecznych przez liczne ministerstwa, m.in. finansów, rozwoju, sportu, rolnictwa i rozwoju wsi oraz podmiotów niepublicznych, w tym związki zawodowe oraz organizacje pracodawców. Pomimo braku dowodów na skuteczność proponowanego rozwiązania i wskazanych negatywnych skutków dla gospodarki, finansów publicznych i rynku pracy, projekt forsowany jest w swojej najbardziej restrykcyjnej wersji, czyli prowadzącej do faktycznego zakazu reklamy piwa w telewizji - czytamy w oświadczeniu Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce – Browary Polskie, przesłanym do portalu Wirtualnemedia.pl.
W ocenie Związku, projekt ma "charakter fasadowy", uderza w branżę piwną, jak również w powiązane z nią sektory gospodarki. W dokumencie przesłanym do naszej redakcji przedstawiciele branży piwnej argumentują, że "nie istnieje korelacja pomiędzy reklamą piwa z wzrostem konsumpcji alkoholu", a komunikacja marketingowa "jest narzędziem konkurencji pomiędzy graczami rynkowymi i informacji dla konsumentów".
- Rolą reklamy jest doprowadzić do zachęcenia potencjalnego nabywcy dobra (sługi) do zakupu, nie jest nią natomiast rzetelna informacja o tym produkcie, w tym przypadku piwie, który jest napojem alkoholowym, a którego nieumiejętne spożywanie może prowadzić do choroby alkoholowej i licznych patologii życia rodzinnego i społecznego - odpowiadali kilka miesięcy temu przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia.
W konsultacjach ustawy brało udział 40 podmiotów przede wszystkim organizacje z branży ochrony zdrowia, pracodawców i producentów piwa. Branżę marketingową reprezentował Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: To koniec reklamy piwa w prime time? Rząd przyjął projekt nowelizacji Ministerstwa Zdrowia
Bardzo dobra deczja. I tak łagodnie z nimi postapili,mogliby od 1:00 do 4:00 zostawic im okno reklamowe.
Skończa sie usmiechniete kretynki reklamujace radlery.