Alkohol z kolejnym ostrzeżeniem. Ta informacja ma być w reklamach i na butelkach
Zgodnie z projektem, który w pierwszym czytaniu poparły senackie komisje zdrowia i ustawodawcza, na etykietach napojów alkoholowych będzie musiała być zawarta informacja o szkodliwości spożywania alkoholu przez kobiety w ciąży i karmiących piersią. Taki sam komunikat ma pojawiać się w reklamach piwa.
 
                                Projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi powstał na podstawie wniesionej do Senatu w 2017 r. petycji. Jej autorka postulowała nałożenie na producentów i dystrybutorów napojów alkoholowych obowiązku umieszczania na etykiecie produktu czytelnych i wyraźnych informacji o szkodliwości spożywania alkoholu przez kobiety będące w ciąży.
Projekt z przyjętymi poprawkami poparło 13 senatorów połączonych Komisji Zdrowia i Komisji Ustawodawczej przy braku głosów sprzeciwu i wstrzymujących się.
W Polsce jako w Irlandii
Przewodniczący Komisji Ustawodawczej senator Krzysztof Kwiatkowski (KO) zaznaczył, że jest to najdłużej procedowany projekt w Senacie. – To trzecia kadencja, gdy nad nim pracujemy. Jestem zdeterminowany, by prace nad tym projektem zakończyć – dodał.
CZYTAJ TEŻ: Samochód w barwach piwa Lech. KER: to wywołuje niebezpieczne skojarzenia
Zgodnie z projektem na etykiecie napoju alkoholowego będzie musiała znaleźć się informacja o szkodliwości spożywania alkoholu przez kobiety w ciąży lub karmiące piersią.
Kwiatkowski podkreślił, że projekt nakłada na przedsiębiorców nowe obowiązki, dlatego zgodnie z obowiązującymi od lipca przepisami deregulacyjnymi zaproponował trzy poprawki, które wprowadzają ułatwienia dla przedsiębiorców. Jedna z nich znosi opłatę za zmianę w decyzji dotyczącej hurtowego obrotu napojami alkoholowymi, np. adresu zamieszkania przedsiębiorcy.
Kolejna przewiduje wydłużenie z 14 do 30 dni na zgłoszenie niektórych danych z zezwolenia. Ostatnia ze zmian ma spowodować, że przedsiębiorcy wnoszącemu na konto gminy opłatę za sprzedaż alkoholu w ratach nie będzie groziła „kuriozalna” sytuacja, gdy za niedopłatę 1 grosza płaci karę np. w wysokości tysiąca złotych – wyjaśnił senator Kwiatkowski.
Wiceminister zdrowia, senator Wojciech Konieczny (Lewica), powiedział, że opinia resortu do zaproponowanych rozwiązań jest przychylna. Zastrzegł jednak, że określenie wzoru i sposobu umieszczania informacji o szkodliwości alkoholu dla kobiet w ciąży i karmiących piersią powinno znaleźć się w ustawie, a nie w rozporządzeniu ministra zdrowia, co zakłada projekt. Konieczny podkreślił, że w Ministerstwie Zdrowia trwają prace nad nowelizacją ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w szerszym zakresie.
Kwiatkowski podkreślił, że w Irlandii szczegóły dotyczące informacji na napojach alkoholowych są określone w rozporządzeniu. Zwrócił uwagę, że irlandzkie rozwiązania były notyfikowane w Komisji Europejskiej, są zgodne z prawem unijnym i dlatego procedura notyfikacyjna polskich przepisów nie powinna być trudna.
CZYTAJ TEŻ: Tyskie w ogniu krytyki za hasło reklamowe. “Billboard nie jest promocją alkoholizmu”
Zaznaczył, że Ministerstwo Zdrowia nad wprowadzeniem regulacji dotyczących napojów alkoholowych pracuje od ośmiu-dziewięciu lat. – My chcemy punktowo problem rozwiązać. Dochodzę do wniosku, że lepiej, żeby Senat wyszedł z własną inicjatywą, bo na kompleksowe rozwiązania może się nie doczekać – powiedział Kwiatkowski.
Ostrzeżenie ws. kobiet w ciąży także w reklamach piwa
Projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi zakłada, że napoje alkoholowe będą musiały być dostarczane do miejsc sprzedaży w naczyniach zamkniętych, na których umieszczone jest nie tylko oznaczenie nazwy producenta, rodzaju i ilości napoju oraz jego mocy, ale także informacja o szkodliwości spożywania alkoholu przez kobiety w ciąży lub karmiące piersią.
Wielkość, zakres, wzór i sposób umieszczania informacji miałby w rozporządzeniu określać minister zdrowia. W projekcie zaznaczono, że informacja będzie mogła mieć formę napisów lub piktogramu. Minister zdrowia miałby zapewnić, aby była ona widoczna, zrozumiała i jednoznaczna – ma pełnić funkcję ostrzegawczą i prewencyjną.
Także reklama i promocja piwa będą musiały zawierać informacje o szkodliwości spożywania alkoholu przez kobiety w ciąży lub karmiące piersią – zakłada projekt. Informację taką trzeba będzie zamieszczać we wszystkich rodzajach przekazów reklamowych i promocyjnych piwa bez względu na to, gdzie taka reklama będzie udostępniana. Ze względu na różnorodność środków przekazu (słupy, tablice reklamowe, telewizja, internet, radio) szczegóły zostaną określone w rozporządzeniu ministra zdrowia – zaznaczono w uzasadnieniu do projektu.
Projekt zakłada, że sprzedaż napojów alkoholowych w niespełniających wymogów opakowaniach byłaby możliwa przez dwa lata od wejścia w życie przepisów. W projekcie przewidziano półroczne vacatio legis na dostosowanie treści reklam i materiałów promocyjnych.
Autorzy projektu oczekują, że efektem regulacji będzie spadek spożycia alkoholu przez kobiety w ciąży lub karmiące piersią. W konsekwencji zmniejszeniu powinna ulec liczba dzieci dotkniętych Spektrum Alkoholowych Uszkodzeń Płodu (FASD), w tym liczba dzieci urodzonych z najcięższym przypadkiem – Alkoholowym Zespołem Płodowym (FAS).
Rządzący chcą ograniczenia promocji piwa
Ministerstwo Zdrowia w marcu przekazało do konsultacji publicznych projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Wprowadza on m.in. zakaz promowania piwa, w tym w formie bonusów, upustów, pakietów i programów lojalnościowych.
Obecnie zakazana jest reklama i promocja napojów alkoholowych z wyjątkiem piwa. W myśl projektu zakazana ma być sprzedaż alkoholu w postaci innej niż płynna, czyli m.in. żelu czy pasty.
Zgodnie z projektem resortu zdrowia opakowania do 300 ml, w których sprzedawany jest alkohol, będą mogły być wykonane wyłącznie ze szkła lub metalu.
 
                     Szukaj
Szukaj Newsletter
Newsletter



 
                                                                                                                 
                                     
                                     
                                     
                     
                     Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
                Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”     Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
                Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?     Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
                Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?     Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
                Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu      Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
                Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku     
                         
                         
                        
Dołącz do dyskusji: Alkohol z kolejnym ostrzeżeniem. Ta informacja ma być w reklamach i na butelkach