Przez nową bramkę podatnicy złożyli już ponad 2,9 mln plików JPK
Przez nową bramkę podatnicy złożyli już ponad 2,9 mln plików JPK – podało Ministerstwo Finansów. Resort spodziewa się największego wpływu JPK za październik 25 listopada i zachęca, by nie czekać z ich wysłaniem do ostatniej chwili.

Dyrektor departamentu analiz w Ministerstwie Finansów Przemysław Krawczyk przypomina, że przedsiębiorcy, którzy do tej pory składali odrębnie deklaracje VAT-7 lub VAT-7K oraz informację JPK_VAT, rozliczając się za październik po raz pierwszy wypełniają te obowiązki łącznie w formie jednego dokumentu elektronicznego JPK_V7M (jeśli rozliczają się miesięcznie) bądź JPK_V7K (jeśli korzystają z kwartalnej formy rozliczenia w VAT).
Zamiast - jak dotychczas - podwójnych czynności związanych z wysyłką, podpisaniem tych dokumentów i pobraniem Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO), robią to tylko raz. Do 25 listopada br. przedsiębiorcy rozliczą w ten sposób podatek VAT za październik.
Ministerstwo przygotowało nowe środowisko do wysyłki Jednolitego Pliku Kontrolnego
Krawczyk poinformował, że aby usprawnić wysyłkę pliku w nowej odsłonie i maksymalnie skrócić czas oczekiwania podatników na potwierdzenie prawidłowego przesłania JPK_VAT, ministerstwo przygotowało nowe środowisko do wysyłki Jednolitego Pliku Kontrolnego (bramka REST API).
"Testowo udostępniliśmy je już pod koniec lutego br., aby podatnicy mogli sprawdzić poprawność przesyłania JPK przez nową bramkę. W wersji dostępnej dla przedsiębiorców nowe środowisko funkcjonuje od 1 października. Podatnicy złożyli przez nową bramkę już ponad 2,9 mln prawidłowo wysłanych i przetworzonych plików JPK, w tym od 1 listopada prawie 0,9 mln" - podał Krawczyk.
"Spodziewamy się, że największy wpływ plików odnotujemy w okolicach 25 listopada. Zachęcamy jednak, aby nie czekać z wysłaniem plików na ostatnią chwilę" - zaapelował.
"Zachęcam wszystkich podatników by zapoznali się z zasadami prawidłowego składania nowych plików JPK_VAT z deklaracją. Pamiętajmy, że w celu rozliczenia VAT za październik br. należy przesłać deklarację łącznie z ewidencją według nowego wzoru JPK_V7M lub JPK_7K" - zwraca uwagę dyrektor.
Dodał, że zdarzają się przypadki składania deklaracji VAT-7 i informacji JPK_VAT według poprzednich, nieobowiązujących już zasad. "Jeżeli podatnik przesłał osobno deklarację VAT i osobno JPK_VAT, powinien ponownie przesłać plik na prawidłowym wzorze, aby skutecznie rozliczyć podatek" - radzi Krawczyk. Zdarzają się również przypadki składania korekt za wcześniejsze miesiące na nowym wzorze pliku, co również nie jest właściwe.
Zgodnie z informacjami MF, resort przygotował bezpłatne narzędzia dedykowane mikroprzedsiębiorcom, które umożliwią realizację obowiązku w nowej formie, bez konieczności korzystania z komercyjnych usług. Podatnicy mogą skorzystać z formularza interaktywnego lub z webowej wersji znanej już wcześniej aplikacji e-mikrofirma.
"Oba narzędzia pozwolą wypełnić plik w części deklaracyjnej i ewidencyjnej oraz go wysłać. Dodatkowo przygotowaliśmy również nową aplikację Klient JPK WEB, która służy do wysyłki JPK" - zaznaczono.
Narzędzia wraz z instrukcjami ich obsługi na stronie podatki.gov.pl
Narzędzia wraz z instrukcjami ich obsługi dostępne są na stronie podatki.gov.pl w części dedykowanej Jednolitemu Plikowi Kontrolnemu. Przygotowano tam zakładkę „JPK_VAT z deklaracją”, gdzie dostępne są materiały i informacje związane z nowym rozwiązaniem, w tym m.in. wzory przykładowo wypełnionych nowych struktur JPK_V7M i JPK_7K.
Dostępna jest także broszura informacyjna w języku polskim i angielskim, która zawiera wskazówki dotyczące prawidłowego wypełnienia pliku, a także zestaw najczęściej zgłaszanych przez podatników pytań wraz z odpowiedziami. Tam też dostępne są bezpłatne narzędzia do wygenerowania i wysłania pliku.
Pytania natury technicznej, związane między innymi z obsługą darmowych narzędzi, podatnicy – tak jak dotychczas – mogą zgłaszać na dedykowany adres pomocy informatycznej: jpk.helpdesk@mf.gov.pl
MF podkreśla, że wsparcie zapewnia też podatnikom Krajowa Informacja Skarbowa - można dzwonić na infolinię KIS lub kontaktować się z konsultantem na czacie. Przedsiębiorca może się również zwrócić o pomoc do swojego urzędu skarbowego, dzwoniąc lub pisząc do koordynatora JPK_VAT (dane kontaktowe dostępne są na stronach urzędów skarbowych).

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Przez nową bramkę podatnicy złożyli już ponad 2,9 mln plików JPK