Polacy dumni z wartości turystycznej swojego kraju
92% Polaków poleciłoby zagranicznym turystom podróż do Polski. Polacy podróżujący po Europie Środkowo-Wschodniej szczególnie doceniają atrakcyjne ceny i wyjątkowe dziedzictwo kulturalne tej części Europy - wynika z badania GfK.

Polacy czują są dumni ze swojego kraju i jego wartości turystycznej – 92% z nich zarekomendowałoby odwiedzenie Polski zagranicznym turystom. Tylko 4% badanych nie zrobiłoby tego, a następne 4% twierdzi, że nie ma zdania w tej kwestii.

Respondenci z innych przebadanych krajów, takich jak Czechy czy Węgry, są równie dumni ze swojego kraju (92% z nich poleciłoby odwiedzenie swojego kraju). Najbardziej przekonani o wartości turystycznej swojego kraju są Grecy: 99% badanych z tego kraju zarekomendowałoby odwiedzenie swojej ojczyzny zagranicznym turystom.
W opinii Polaków najbardziej atrakcyjnymi miejscem w kraju dla zagranicznych turystów jest Kraków, wskazany przez 50% badanych. Mazury, Bieszczady i Tatry zostały wskazane przez odpowiednio 32%, 11% i 10% badanych.
W przeciągu ostatnich trzech lat, najpopularniejszym kierunkiem wyjazdów Polaków w regionie Europy Środkowo-Wschodniej były Czechy, które odwiedziło 45% polskich badanych. Słowacja i Chorwacja uplasowały się na drugim i trzecim miejscu - zostały odwiedzone przez odpowiednio 42% i 30% naszych obywateli.

Wybór krajów, do których podróżują Polacy związany jest z najczęściej wybieranym rodzajem wakacji. Największa grupa Polaków odwiedzających Europę Środkowo-Wschodnią w ciągu ostatnich trzech lat udała się na wypoczynek (78%) i zwiedzanie (44%). Inne popularne rodzaje wyjazdów wśród polskich obywateli to wyjazdy na konkretne wydarzenia (wybrane przez 10%), wyjazdy edukacyjne (10%) oraz w celu odwiedzenia przyjaciół lub rodziny (10%). Tylko 6% badanych podróżowało na wydarzenia sportowe.


Większość Polaków woli wyjeżdżać do krajów Europy Środkowo-Wschodniej latem i na okres tygodnia. Na taki wyjazd 35% turystów wydaje od 2 tys. do 4 tys. zł, a 24% - od 1 tys. do 2 tys. zł. Najpopularniejszą okazją do wyjazdów do krajów regionu są coroczne wakacje, a także weekendy i święta.

Ogólna opinia na temat podróży do Europy Środkowo-Wschodniej potwierdza, że Polacy polecają takie wyjazdy ze względu na piękne krajobrazy i atrakcyjne ceny.

Decyzja odnośnie miejsca wypoczynku w Europie Środkowo-Wschodniej jest podyktowana przede wszystkim ceną i dobrą opinią wśród znajomych (wybrane jako ważne odpowiednio przez 82% i 77%). Inne ważne czynniki to dobre opinie w internecie (wybrane jako ważne przez 76% turystów), spokój (74%) oraz opcje wyboru płatności (57%).
Internet staje się jednym z głównych kanałów informacji dla turystów. Co prawda 58% Polaków rozpoczyna przygotowanie do podróży sprawdzając opinie znajomych, ale 55% równocześnie weryfikuje te informacje za pomocą wyszukiwarek internetowych. 27% polskich podróżnych wykorzystuje w celu znalezienia informacji o zakwaterowaniu, atrakcjach, kulinariach czy sprawach administracyjnych również media społecznościowe. Tylko 32% badanych polega na informacjach znalezionych offline.

Najbardziej popularnym środkiem transportu jest samochód, który jest wybierany przez 54% polskich podróżujących po Europie Środkowo-Wschodniej. 39% z nas decyduje się na samolot, a 20% na autobus. Jeżeli chodzi o zakwaterowanie, większość Polaków zatrzymuje się w hotelu (57%), wynajętym mieszkaniu lub domu (26%), bądź też w hostelu (24%).
Większość wakacyjnych wydatków w Europie Środkowo-Wschodniej opłacana jest gotówką (78%), a także kartami kredytowymi (43%). Rola płatności internetowych jest jednak znacząca – tylko 33% polskich turystów twierdzi, że woli płacić podczas podróży offline. Turyści w wieku 55+ mają podobne preferencje jak cała przebadana grupa respondentów. 51% z nich również wybiera płatności online. 65% polskich turystów wybiera sposób płatności biorąc pod uwagę ich bezpieczeństwo i wygodę.
Podróżowanie po Europie Środkowo-Wschodniej jest popularne również wśród naszych południowych sąsiadów. Jak pokazuje badanie, 42% Czechów, 17% Węgrów i 12% Greków odwiedziło Polskę w ciągu ostatnich 3 lat. 47% Węgrów było w Chorwacji, a 44% Greków odwiedziło w ciągu ostatnich trzech lat Bułgarię.
Raport "Podróże 2017" zawiera wyniki międzynarodowego badania przeprowadzonego przez GFK na zlecenie PayPal, w czerwcu 2017 r., w Polsce, na Węgrzech, w Grecji i Czechach, poprzez kwestionariusz online (CAWI) pośród 5000 użytkowników internetu, w wieku 18+ (Polska N=1014, Czechy N=1030, Węgry N=1019, Grecja N=1000). Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej, tak by odpowiadała strukturze polskich, węgierskich, greckich i czeskich internautów pod względem płci, wieku, wykształcenia i wielkości.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Polacy dumni z wartości turystycznej swojego kraju