Polska Fundacja Narodowa wydała 111 mln zł. 33 mln zł na ochronę wizerunku kraju, 23 mln zł w USA, 10 mln zł na rejsy
W 2018 roku Polska Fundacja Narodowa zanotowała 111 mln zł wydatków, z czego 6,05 mln zł to koszty administracyjne. 33,42 mln zł poszło na promocję i ochronę wizerunku kraju, 23 mln zł na działania w USA, a 9,8 mln zł na dwa rejsy z okazji 100-lecia niepodległości. PFN zatrudniała 36 osób, jej zarząd zarobił 634 tys. zł.
Według sprawozdania opublikowanego właśnie w jej serwisie internetowym wydatki Polskiej Fundacji Narodowej rok do roku poszły w górę ponad pięciokrotnie - z 19,21 mln zł w 2017 roku do 111 mln zł w 2018 roku.
Na zeszłoroczny budżet złożyło się 104,95 mln zł kosztów realizacji celów statutowych i 6,05 mln zł wydatków administracyjnych.
W sprawozdaniu wyliczono cele i projekty, na które w 2018 roku poszły wydatki PFN. Zdecydowanie najwięcej - 33,42 mln zł - przeznaczono na promocję i ochronę wizerunku kraju za granicą, a także „przeciwdziałanie rozpowszechnianiu w kraju i za granicą informacji i publikacji o nieprawdziwych treściach historycznych, krzywdzących lub zniesławiających Rzeczpospolitą Polską i Naród Polski”.
23,02 mln zł wydano na działania określone jako „Polska w USA”. W tej kwocie zaklasyfikowano prawdopodobnie koszty współpracy z amerykańską agencją White House Writers Group. We wrześniu ub.r. Onet opisał, że PFN przez prawie dwa lata zapłaciła jej ok. 5,5 mln dolarów, z czego znaczącą część na pokrycie kosztów podróży, prawników i jedzenia. Niektóre z działań realizowanych przez WHWG miały niewielki zasięg. PFN w odpowiedzi zapewniła, że opisywane konta w mediach społecznościowych miały charakter testowy, a teksty Andrzeja Stankiewicza to „brutalna operacja zaangażowania Polskiej Fundacji Narodowej w trwającą kampanię wyborczą”.
Polska Fundacja Narodowo sporo przeznaczyła na projekty z okazji 100-lecia niepodległości naszego kraju. 12,14 mln zł to koszt akcji „100x100”, w ramach której zorganizowano cykl spotkań z wybitnymi osobami z całego świata. 9,8 mln zł kosztowały dwa rejsy: 4,24 mln zł na rejs niepodległości żaglowcem Dar Młodzieży, a 5,52 mln zł na rejs „I love Poland” kupionym wcześniej jachtem. W 2018 roku PFN na środki trwałe wydała 9,36 mln zł. Prawdopodobnie spora część to cena za te jacht, w sprawozdaniu zaznaczono jedynie, że nie nabywała żadnych nieruchomości ani papierów wartościowych.
Natomiast 2,57 mln zł wydano na film „100-lecie niepodległości”, a 9,13 mln zł na dofinansowanie młodych sportowców w ramach programu „team100” realizowanego wspólnie z Ministerstwem Sportu i Turystyki.
1,46 mln zł PFN przeznaczyła na kampanię społeczną w Polsce i za granicą (nie podano dalszych konkretów), 1,48 mln zł - na kampanię dotyczącą dekomunizacji w zakresie nazw ulic, a 1,89 mln zł na akcję informacyjną w mediach zagranicznych. 997,4 tys. zł kosztowała debata dziennikarzy.
36 pracowników, więcej na usługi obce, wynagrodzenia i podatki
Jeśli chodzi o kategorie kosztów, Polska Fundacja Narodowa zdecydowanie najwięcej przeznacza na usługi obce - w 2017 roku było to 14,18 mln zł, a rok później 57,67 mln zł.
Koszty podatków i opłat poszły w górę z 833,7 tys. zł do 6,92 mln zł, wynagrodzeń - z 1,29 do 4,37 mln zł, zużycia materiałów i energii - ze 194,2 tys. zł do 1,54 mln zł, amortyzacji - z 90,7 tys. zł do 1,72 mln zł. Natomiast pozostałe koszty rodzajowe poszły zwiększyły się z 2,43 do 38,17 mln zł.
Na koniec 2018 roku w PFN było 36 pracowników etatowych, m.in. trzy osoby w etacie, siedmiu dyrektorów i wicedyrektorów, dziewięciu głównych specjalistów i koordynatorów, sześciu kierowników i siedmiu specjalistów. Rok wcześniej pracowników w fundacji było 17.
Wynagrodzenie zarządu poszło w górę rok do roku z 473,7 do 634,3 tys. zł. W kwietniu 2018 roku z zarządu PFN odszedł Antoni Kolek, po tym jak „Fakt” opisał zarzuty dotyczące jego pracy w ZUS, natomiast w lipcu odwołano Macieja Świrskiego, a w zarządzie pojawili się Filip Rdesiński jako prezes i Robert Lubański. Rdesiński z funkcji prezesa zrezygnował w połowie ub.r. (zastąpił go Marcin Zarzecki), we wrześniu został wiceprezesem państwowej spółki Lotos Terminale.

49 mln zł od spółek państwowych, 113 mln zł na koncie
Polska Fundacja Narodowa została utworzona w połowie 2016 roku, finansuje ją 17 czołowych spółek państwowych. W 2018 roku przekazały jej 48,75 mln zł, PFN mogła wydać ponad dwa razy więcej, bo w 2016 i 2017 roku jej wydatki były dużo niższe niż wpłaty od fundatorów.
Na koniec 2018 roku aktywa PFN wynosiły 125,09 mln zł, z czego zdecydowana większość to pieniądze: 113,3 mln zł na rachunku bankowym i 5,35 mln zł w kasie.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Polska Fundacja Narodowa wydała 111 mln zł. 33 mln zł na ochronę wizerunku kraju, 23 mln zł w USA, 10 mln zł na rejsy
Płaska struktura, sami dyrektorzy, polityka to jedna sitwa.
Dużo piszą o wydatkach, chcętnie dowiedziałbym się jakie są ich rezultaty i korzyści dla Polski?