SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polska Press głębiej pod kreską. Ubyło pracowników

W 2024 roku przychody wydawnictwa Polska Press zmalały o ponad jedną czwartą, a strata netto pogłębiła się o prawie 70 mln zł. Liczba pracowników firmy zmalała o 9,7 proc. do 1 351. Spółka przeprowadziła zeszłym roku restrukturyzację mającą na celu zwiększenie efektywności, a także ograniczenie kosztów. W raporcie podała, że miniony rok był trudny dla niej i innych wydawców prasy drukowanej. 

Siedziba Polska Press, fot. Patryk PallusSiedziba Polska Press, fot. Patryk Pallus

Polska Press w ujęciu jednostkowym (czyli bez wydającej „Nową Trybunę Opolską” spółki Pro Media, w której ma 53 proc. udziałów) wypracowała 263,11 mln zł przychodów sprzedażowych (w tabelkach przy tekście kwoty są w tys. zł). Wobec 364,19 mln rok wcześniej oznacza to spadek o 27,7 proc.

Kwotowo najmocniej w dół poszły przychody reklamowe firmy – ze 176,77 do 126,27 mln zł. Spółka nie podaje, ile zarobiła z reklam w jej tytułach drukowanych, a ile w serwisach internetowych.

W sprawozdaniu wskazała natomiast, że jej przychody reklamowe od spółek Skarbu Państwa i podmiotów publicznych zmalały aż o 71 proc. – Zmiany, jakie nastąpiły w otoczeniu biznesowym spółki w roku 2024, spowodowały, że wielu reklamodawców wstrzymało swoje budżety reklamowe, co miało istotny wpływ na spadek przychodów ze sprzedaży – dodała.

Coraz trudniej w prasie drukowanej

Z kolei wpływy ze sprzedaży prasy zmalały z 60,82 do 54,17 mln zł, z usług poligraficznych – z 60,36 do 54,12 mln, z plebiscytów – z 16,17 do 14,66 mln, zaś te określone jako pozostałe – z 22,99 do 12,43 mln. Wydawnictwo w ogóle nie zarobiło na treściach wideo (rok wcześniej wpływy w tym zakresie wyniosły 25,16 mln zł), które przygotowywała dla Telewizji Polskiej.

CZYTAJ TEŻ: Dziennik Polska Press bez jednej czwartej przychodów. Zysk wzrósł, bo podrożała nieruchomość

Jak opisywaliśmy niedawno, według danych PBC w pierwszym kwartale 2025 roku średnia sprzedaż ogółem dzienników regionalnych (prawie wszystkie z nich wydaje Polska Press) była o 22,5 proc. niższa niż przed rokiem. Żaden tytuł nie sprzedawał się już w ponad 10 tys. egz., a jedynie trzy przekraczały pułap 5 tys.

Polska Press przyznała w raporcie, że miniony rok był trudny dla niej i innych wydawców prasy drukowanej. Przypomniała, że Ruch najpierw zrezygnował z dystrybucji prasy, a potem zamknął pozostałe ze swoich kiosków i saloników. Lukę dystrybucyjną po Ruchu wypełniły Kolporter i Garmond Press.

– Efektem takiego działania była rezygnacja dystrybutorów z dostaw do części punktów o niskiej sprzedaży prasy. Z jednej strony poprawiło to efektywność procesu, jednak z drugiej ograniczyło liczbę miejsc, w których można kupić prasę. Coraz mniej jest tradycyjnych punktów sprzedaży, a coraz więcej sieci handlowych, które są w mniejszym stopniu zainteresowane ekspozycją i sprzedażą prasy – ocenia Polska Press.

Firma zwróciła uwagę, że w celu utrzymania rentowności wydawcy nadal podnosili ceny swoich tytułów, co pogłębiało spadki sprzedażowe. Zaznaczyła, że sama „miała także coraz większe wyzwanie z utrzymaniem dostępności wydawanych tytułów w działającej sieci sprzedaży”.

– W związku z trudnościami na rynku dystrybucyjnym zarząd spółki stoi na stanowisku, że do pogłębiania się spadków sprzedaży prasy najbardziej przyczyniają się kłopoty z dystrybucją. Istotnym problemem była spadająca jakość świadczonych usług dostaw prasy realizowanych w prenumeracie przez Pocztę Polską. Z uwagi na rosnące koszty dystrybucji spółka zmuszona była do kontynuacji procesu wychodzenia z nieopłacalnych kanałów własnych dystrybucji – opisano w sprawozdaniu.

Prawie 150 pracowników mniej

Koszty działalności operacyjnej wydawnictwa zmalały dużo słabiej niż przychody – o 10,6 proc. do 341,37 mln zł. Najmocniej przyczynił się do tego spadek wydatków na zużycie materiałów i energii z 66,92 do 46,99 mln zł, na usługi obce – z 94,13 do 73,04 mln, a na amortyzację – z 30,11 do 29,73 mln.

Natomiast koszty wynagrodzeń i innych świadczeń pracowniczych wzrosły ze 179,82 do 181,53 mln zł. Na koniec ub.r. w firmie było 1 351 pracowników, wobec 1 496 rok wcześniej. Wskaźnik całkowitej rotacji zatrudnienia zwiększył się r/r o 7 pkt proc. do 20 proc.

CZYTAJ TEŻ: „Myślałem, że będzie prościej, ale ta firma stanęła na parę lat”. Prezes o Polska Press, Orlenie i przyszłości

Rentowność wydawnictwa pogorszyły jeszcze spadek pozostałych przychodów operacyjnych z 5,79 do 4,43 mln zł i finansowych z 3,05 do 2,58 mln oraz wzrost kosztów finansowych z 1,67 do 3,66 mln.

Polska Press przeprowadziła w ub.r. restrukturyzację mającą na celu zwiększenie efektywności, a także ograniczenie kosztów. – W celu lepszego zarządzania zasobami i wykorzystania posiadanych kompetencji wprowadzono zmiany w strukturze organizacyjnej, między innymi zlikwidowano biuro strategii, biuro spraw korporacyjnych, biuro transformacji cyfrowej, zmniejszono z 8 do 7 liczbę makroregionów – zachowując ich funkcję w pozostałych jednostkach organizacyjnych oraz połączono zespół eventów, marketingu i projektów specjalnych w jeden – wyliczono w sprawozdaniu.

– Wdrażane są również optymalizacje, standaryzacje i automatyzacje procesów, a także wprowadzane są nowe narzędzia i zmiany w technologii – dodano.

Strata najgłębsza od lat

Strata operacyjna Polska Press zwiększyła się z 14,13 do 80,72 mln zł, a strata netto – z 14,27 do 82,13 mln.

To najgorsza rentowność wydawnictwa od przejęcia go ponad cztery lata temu przez Orlen. W 2023 roku firma przy wzroście przychodów o 13 proc. ograniczyła stratę netto z 35,7 do 14,3 mln zł, a w 2021 roku miała 30,8 mln zł straty netto.

Orlen zdecydował, że zeszłoroczna strata netto spółki zostanie pokryta z kapitału zapasowego agio. W konsekwencji jej kapitały własne zmalały r/r ze 174,25 do 78,22 mln zł.

Nowe władze Orlenu przygotowują się do sprzedaży Polska Press. – W naszej strukturze biznesu niektóre spółki się nie mieszczą, na przykład Polska Press. W związku z tym, że na inwestycji w nią i późniejszym zarządzaniu poprzedni zarząd Orlenu stracił dużo pieniędzy, my podjęliśmy decyzje, które pozwolą odzyskać przynajmniej część zmarnowanej kwoty – powiedział szef koncernu Ireneusz Fąfara w sierpniu ub.r.

Na początek br. przyznał, że Polska Press jest w bardzo złej sytuacji finansowej, ale ma bardzo dobry program restrukturyzacyjny. – Fachowcy mówią, że taki program w takiej firmie, ocena jego skuteczności może być po roku, dlatego szacuję osobiście, że koło czerwca, lipca zaczniemy proces sprzedaży – stwierdził.

Dzienniki Polska Press będą ukazywać się rzadziej?

Polska Press prognozuje, że w 2025 roku utrzymywać się będą trendowe spadki sprzedaży prasy. – Nieco wolniej niż w poprzednich latach rosnąć będą koszty prowadzenia działalności dystrybucyjnej. Nadal zmniejszać się będzie dostępność prasy codziennej a jej ceny będą rosnąć – opisała.

Nie wiadomo, jak dalej na tym rynku będzie działać Poczta Polska. – Ewentualna zmiana w podejściu tej firmy do dystrybucji prenumeraty dzienników może wywołać dodatkowe perturbacje – zwróciło uwagę wydawnictwo.

– Wymienione zdarzenia mogą (lecz nie muszą) przyśpieszyć proces ograniczania częstotliwości ukazywania się wydawanych przez spółkę dzienników, który rozpoczęto w drugiej połowie roku, zmniejszając cykl wydawniczy „Kuriera Lubelskiego” z pięciu wydań w tygodniu na trzy – przypomniała firma.

Na dzisiaj jednak trudno ocenić jak szybko ten proces będzie postępował. Równocześnie Polska Press planuje wdrożenie zmian mających na celu poprawę jakości wydawanych tytułów i lepsze ich dopasowanie do potrzeb czytelników, przy jednoczesnej poprawie efektywności procesu wydawniczego – dodała.

Dołącz do dyskusji: Polska Press głębiej pod kreską. Ubyło pracowników

21 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Konik
Proponuje jeszcze więcej zwolnień! W tej firmie nie ma już komu pracować. Świetny zarząd!
odpowiedź
User
Karta
Może trzeba zmienić zarząd? Jak widać ten obecny upolityczniony przez PO i Lewice sobie nie radzi
odpowiedź
User
Gor
Najważniejsze, że prezesi poszczególnych spółek wydających regionalne tytuły mają się dobrze ;) za każdej władzy;)
odpowiedź