Polski rynek dóbr luksusowych wart 12,6 mld zł w 2014 r. (infografika)
Do 2017 r. odzież i dodatki pozostaną drugim największym segmentem dóbr luksusowych w Polsce, ale to wartość rynku zegarków i biżuterii ma rosnąć najszybciej - wynika z raportu KPMG.
Pod względem wielkości rynku dóbr luksusowych Polska cały czas znajduje się bliżej regionu Europy Środkowo-Wschodniej niż Zachodu. Z raportu KPMG wynika, że w 2014 roku wartość rynku luksusowej odzieży i dodatków w Polsce wyniosła 2 060 mln zł i była 23-krotnie niższa od wartości rynku włoskiego czy 22-krotnie niższa od francuskiego.
Jeszcze większe różnice widoczne są w przypadku rynku luksusowych zegarków i biżuterii, który w 2014 roku był wart w Polsce 368 mln zł, tj. 30 razy mniej niż we Włoszech i 27 razy mniej niż we Francji.
Przyczyną tak znaczących różnic jest fakt, że liczba osób o ponadprzeciętnych dochodach w Polsce jest nadal znacznie niższa niż w krajach Zachodnich. W 2014 roku liczba osób posiadających aktywa płynne w wysokości co najmniej 1 mln dolarów (HNWI - ang. high net worth individuals) wyniosła w Polsce 50 tys., podczas gdy we Francji było to 2,4 mln osób (40 razy więcej), a we Włoszech - 1,6 mln osób (32 razy więcej).

Niezależnie od poziomu dochodów, Polacy zarabiający powyżej 7,1 tys. zł brutto miesięcznie kojarzą luksusowe ubrania przede wszystkim z markami Hugo Boss, Armani i Prada. Poziom zarobków wpływa już natomiast na ceny, od jakich produkt uznawany jest za luksusowy. Osoby zarabiające między 7,1 a 20 tys. zł brutto wskazywały, że garnitur luksusowy to wydatek rzędu 2,8 tys. zł, podczas gdy dla osób bogatych było to już 4,5 tys. zł. W zależności od poziomu dochodów, od 59% do 77% badanych Polaków deklarowało, że posiada luksusową odzież lub obuwie.
Dość duża część Polaków kupuje odzież luksusową za granicą. Zakupów poza granicami kraju dokonuje 38% Polaków o dochodach miesięcznych powyżej 20 tys. zł brutto, najczęściej w USA i we Włoszech.

Luksusowe zegarki kojarzą się Polakom przede wszystkim z markami szwajcarskimi - Rolex, Omega i Patek Phillippe. W przypadku luksusowej biżuterii zamożni i bogaci respondenci najczęściej wskazywali natomiast marki polskie - Apart i W. Kruk.
Odsetek osób już posiadających luksusową biżuterię lub zegarek waha się od 53% (zamożni) do 63% (bogaci), a odpowiednio 11% i 19% zamierza je nabyć w ciągu najbliższego roku. Luksusowe zegarki i biżuterię kupuje za granicą, najczęściej w USA i Niemczech, od 13% zamożnych do 27% bogatych Polaków.

Do 2017 roku wartość rynku odzieży luksusowej w Polsce ma wzrosnąć do 2 319 mln zł (o 13% w stosunku do 2014 r.), co oznacza, że w dalszym ciągu będzie to drugi co do wielkości segment dóbr luksusowych w kraju, zaraz po samochodach luksusowych i premium. Najszybciej ma rosnąć wartość rynku luksusowych zegarków i biżuterii - o 27% do 2017 roku, osiągając 466 mln zł.

Bogaci Polacy (tj. o dochodach miesięcznych powyżej 20 tys. zł brutto) zdecydowanie najczęściej (41%) kupują luksusową odzież i dodatki w centrach handlowych. 29% z nich deklaruje, że ich głównym miejscem zakupu są salony zlokalizowane przy prestiżowych alejach handlowych, a 11% nabywa luksusową odzież i dodatki przede wszystkim w internecie.


Bardzo podobnie wygląda struktura głównych miejsc zakupu luksusowych zegarków i biżuterii. Największa część Polaków (37%) wybiera przede wszystkim salony w centrach handlowych, a 1/3 (34%) – salony przy ulicach handlowych. Około 11% kupuje te dobra głównie w internecie.
Spośród najważniejszych globalnych marek luksusowych w Polsce dostępnych jest obecnie 64% tych z segmentu odzieży, obuwia i dodatków oraz 69% z segmentu zegarków i biżuterii. W Polsce największą rolę odgrywają marki luksusowej odzieży i dodatków pochodzące z Włoch i Francji, a wśród zegarków i biżuterii te pochodzenia szwajcarskiego.

Raport KPMG "Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2014" został oparty na badaniu na próbie ponad 600 zamożnych i bogatych Polaków, przeprowadzonym we wrześniu i październiku 2014 r. przy wykorzystaniu metody wywiadów telefonicznych CATI. W badaniu wzięły udział osoby o dochodzie miesięcznym brutto wynoszącym co najmniej 7.127 zł.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 


Dołącz do dyskusji: Polski rynek dóbr luksusowych wart 12,6 mld zł w 2014 r. (infografika)