Rośnie liczba milionerów w Polsce. Na luksus wydaliśmy w tym roku 25 mld zł, dominują samochody i ubrania
W 2019 roku rynek dóbr luksusowych w Polsce będzie wart 25 mld złotych - szacuje firma analityczno-doradcza KPMG. Największym segmentem pozostają samochody premium, a jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi tego rynku są usługi hotelarskie i SPA. Już 116 tys. Polaków ma majątek powyżej miliona złotych.
Liczba zamożnych Polaków (zarobki powyżej 7,1 tys. zł brutto miesięcznie) w 2018 r. wyniosła ponad 1,4 miliona osób, o ok. 235 tysięcy więcej niż w poprzednim roku. KPMG szacuje, że w 2022 r. liczba ta może wzrosnąć nawet do 2 milionów.
Rośnie liczba najzamożniejszych Polaków
W ubiegłym roku znacząco wzrosła liczba najlepiej zarabiających Polaków. Osób bogatych, z dochodami minimum 20 tys. zł brutto miesięcznie, mieszka w Polsce 234,4 tys. (wzrost o 20,6 proc. rdr.). Ich łączny dochód wyniósł 155,6 mld zł.
O ponad jedną trzecią (33,5 proc. rdr.) wzrosła liczba natomiast podatników bardzo bogatych, z dochodami powyżej 50 tys. zł brutto. Takich osób w Polsce mieszka 66,7 tys. Ich łączny dochód to 93,7 mld zł.
Z kolei najszybciej rosnącą wśród analizowanych grup są Polacy zarabiający powyżej 1 mln złotych brutto rocznie. Zgodnie z danymi Ministerstwa Finansów w 2018 roku takich osób było 32,1 tys., co oznacza wzrost aż 38,4 proc. r/r, a ich łączne dochody wyniosły 68,8 mld zł.
Na bogactwo Polaków można spojrzeć również pod względem liczby osób należących do kategorii HNWI (ang. high net worth individuals). W 2019 roku w Polsce mieszka już prawie 116 tys. osób kwalifikujących się do kategorii HNWI, czyli osób, których majątek netto przekracza wartość 1 mln dolarów. Pod tym względem Polska wyprzedziła już Finlandię i Grecję - informuje w raporcie KPMG.

Najwięcej osób zamożnych mieszka w województwie mazowieckim (wynik napędza Warszawa). Łącznie w województwie mazowieckim w 2018 r. mieszkało 393 tys. osób zamożnych (27,4 proc. ogółu), 64,7 tys. osób bogatych (27,6 proc.) i 15,5 tys. osób bardzo bogatych (23,2 proc.). W tym województwie mieszkało również najwięcej osób o rocznych dochodach powyżej 1 mln zł brutto - 7 tysięcy.
Inne województwa, w których zamieszkuje wielu zamożnych obywateli, to śląskie (157,2 tys. osób), dolnośląskie (131,6 tys.) i małopolskie (127,5 tys.). Natomiast najwięcej osób zarabiających miesięcznie powyżej 7,1 tys. zł brutto przybyło w województwach mazowieckim (+52 tys. osób), śląskim (+32,2 tys.) oraz w dolnośląskim (+23,6 tys.).




Najbogatsi napędzają rynek dóbr luksusowych
Rynek dóbr luksusowych w tym roku wart jest szacunkowo ponad 25 mld zł (+5,4 proc. rdr). W 2024 roku polski rynek dóbr luksusowych przekroczy wartość 38 mld zł.
Podobnie jak w latach ubiegłych, największym segmentem rynku dóbr luksusowych w Polsce pozostają samochody luksusowe i premium. W 2019 roku wartość tej kategorii może osiągnąć poziom 16,3 mld zł.
- Segment samochodów premium rośnie dużo szybciej niż cały rynek. Po tym widać, że Polacy się bogacą. Naturalnie, w większości te zakupy są zdominowane przez firmy i działalności gospodarcze. Jeśli wziąć auta jako papierek lakmusowy wzrostu popytu na rynku dóbr luksusowych, to tak z pewnością jest - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Stanisław Dojs, manager odpowiedzialny za komunikację w Volvo Car Poland. - Jeśli chodzi o konkretne segmenty, to SUV pożera wszystkie inne, w tym sedany i combi, które rok rocznie tracą na ich rzecz. W przypadku Volvo trzy najlepiej sprzedające się modele aut to SUVy - XC60, XC40 i XC90. Od 2012 sprzedaż Volvo konsekwentnie rośnie. Spodziewamy się, że w naszym przypadku 2020 rok będzie kolejnym rokiem rekordu, popyt będzie dalej rósł - dodaje ekspert.
Kolejnym pod względem wielkości w Polsce jest segment luksusowej odzieży i akcesoriów, który w bieżącym roku może osiągnąć wartość 3,1 mld zł. Największy udział w tym segmencie zajmują ubrania (63 proc.), jednak najwyższy wzrost osiągnął segment obuwia, powiększając się o ponad 9 proc. r/r.
W porównaniu z poprzednim rokiem najszybciej rozwijającym się segmentem są usługi hotelarskie i SPA (11,7 proc. rdr.). Według szacunków kategoria ta w 2024 r. może osiągnąć wartość 2,2 mld zł, co oznacza wzrost nawet o 58 proc. względem bieżącego roku.
Drugim szybko rozwijającym się segmentem są alkohole, których wartość może wzrosnąć w 2019 r. o 8,9 proc.rdr. Na uwagę zasługuje też biżuteria, której wartość może zwiększyć się o 8 proc. rdr. do 229 mln zł.

Czemu kupujemy produkty luksusowe?
Prawie trzy czwarte Polaków (72 proc.) deklaruje, że kupuje dobra luksusowe. Jak zauważają autorzy raportu, tak wysoki odsetek może wynikać z faktu, że dla różnych grup różna jest definicja tego czym jest luksus i dobro luksusowe. Najmłodsi respondenci (18-35 lat) częściej niż w innych grupach wiekowych deklarowali nabywanie dóbr luksusowych.
Osoby, które nie kupują produktów z wyższej półki, najczęściej jako powód wskazywały brak pieniędzy. Inne przyczyny to brak potrzeby posiadania ich czy brak przekonania, że wyższa cena oznacza lepszą jakość.
Najczęściej kupowanym dobrem luksusowym są perfumy i kosmetyki, odzież i obuwie oraz alkohol. Najrzadziej decydujemy się na zakup dzieł sztuki i nieruchomości.

W segmencie alkoholi z luksusem kojarzą się marki Jack Daniel’s i Johnnie Walker, znacznie rzadziej Dom Perignon, Moet & Chandon oraz Ballantine’s.
- Sugeruje to, że luksus w przypadku napojów alkoholowych jest kojarzony w Polsce bardziej z rodzajem alkoholu (whisk(e)y, szampan) niż z markami typowo z wyższej półki - oceniają autorzy raportu z KPMG.
Marki perfum i kosmetyków kojarzone z luksusem to przede wszystkim Chanel, Dior, Calvin Klein, Hugo Boss i Armani. Respondenci mieli natomiast duży problem ze wskazaniem luksusowych marek sprzętu elektronicznego. Najwięcej odpowiedzi dotyczyło sprzętów marki Apple oraz Samsunga, a na kolejnych miejscach LG, Phillips i Bosch.
Luksus danego towaru utożsamiamy z prestiżem marki (68 proc. wskazań), jakością i niezawodnością (66 proc.) oraz wyglądem, designem i estetyką (63 proc.). Najrzadziej wskazywano wartości reprezentowane przez markę (17 proc.) i fakt promowania jej przez sławne osoby (27 proc.). Wysoka cena i tradycja marki są zdecydowanie ważniejsze dla obu starszych grup wiekowych (36-50 lat i 51+ lat) niż dla osób w przedziale wiekowym 18-35 lat.
Dane prezentowane w badaniu pochodzą z ankiet, które w październiku 2019 r. metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) zebrała firma Norstat. Przebadanych zostało 1549 respondentów.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Rośnie liczba milionerów w Polsce. Na luksus wydaliśmy w tym roku 25 mld zł, dominują samochody i ubrania