Ponad 1 mld zł wydadzą Polacy w tym roku na zbiórki w internecie
Wartość polskiego rynku crowdfundingu w 2020 roku przekroczy miliard złotych – wynika z analizy ekspertów serwisu Zrzutka.pl. To oznacza wzrost wartości rynku o połowę względem ubiegłego roku. Dwie na trzy transakcje tego typu zostaną wykonane z użyciem urządzeń mobilnych.
Jak przekonują eksperci, sporą dynamikę wzrostów można obserwować nie tylko na rynkach zagranicznych, ale także lokalnie, w Polsce. Nie ma znaczenia, czy w internecie zbierane są środki na cel charytatywny, biznesowy, społeczny, naukowy, kulturalny czy też mamy do czynienia z indywidualną zrzutką - popularność każdej z powyższych kategorii cieszy się dużym zainteresowaniem wśród Polaków. Tempo rozwoju crowdfundingu w kraju rośnie już od kilku lat.
- Wartość zrzutek w internecie zwiększy się w 2020 roku do 1,088 miliarda, uzyskując dynamikę na poziomie 55,43 proc. - przewiduje Tomasz Chołast, współzałożyciel serwisu Zrzutka.pl. - W tym roku na uwagę zasługuje fakt, że już dwie na trzy transakcje będą realizowane mobilnie, co oznacza wzrost na poziomie 19,6 proc. w stosunku do 2019 roku. Intensywnie będą rosły dwa sektory, dotychczas relatywnie słabo rozwijające się w Polsce, a mające spory udział w rynkach zagranicznych: crowdfunding udziałowy oraz cykliczne zbiórki online - informuje Chołast.
Wzrosty notowane w Polsce nie są wyjątkiem. Globalna wartość crowdfundingu w 2020 roku zwiększy się do poziomu 8,5 miliarda dolarów (ok. 33 miliardy złotych), przy dynamice na poziomie 23 proc. Przewiduje się jednak, że już w 2025 roku wartość finansowania społecznościowego wzrośnie do 28,77 miliarda dolarów (ok 110 miliardów złotych). Łączna liczba kampanii na świecie 2020r. przekroczy liczbę 10 940 300, podczas gdy w 2019 roku było ich 8 724 000. Średnia wartość finansowania jednej kampanii wyniesie w tym roku 780 dolarów (ok. 3 tysięcy złotych). Do największych globalnych platform zaliczane są m.in. Kickstarter, Indiegogo, GoFundMe.
Na platformie Zrzutka.pl wartość transakcji w bieżącym roku ma wynieść - według przewidywań - 200 mln zł, przy dynamice na poziomie 110 proc. Mobilne zbiórki będą stanowiły tam 90 proc. całości (wzrost o 15 punktów procentowych w stosunku do ubiegłego roku).
- Ten rok zapowiada się bardzo obiecująco, zarówno pod kątem wyników oglądalności, liczby organizowanych zrzutek, wpłat, jak i wprowadzanych nowości. Rozpoczęliśmy już prace nad międzynarodową wersją naszej platformy i przygotowujemy się do ekspansji jeszcze w tym roku. Dzięki niej, internauci w całej Unii Europejskiej będą mogli organizować zbiórki bez granic - zapowiada Tomasz Chołast. - W pierwszym półroczu zadebiutuje też nasz nowy portal, dedykowany cyklicznym zrzutkom. W drugiej połowie roku natomiast zaprezentujemy specjalne narzędzie, pozwalające gromadzić środki finansowe dla patronów - dodaje.
W 2019 roku na Zrzutka.pl dokonano dokładnie 1 424 031 przelewów na zbiórki, co oznacza wzrost aż o 137 proc. w stosunku do 2018 r. Łączna wartość wpłaconych tam środków w ubiegłym roku wyniosła 95 521 238,47 zł wobec 42 mln zł w 2018 r.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Ponad 1 mld zł wydadzą Polacy w tym roku na zbiórki w internecie