Producenci chcą zniesienia zakazu reklamy implantów piersi i wypełniaczy skóry
W lutym zaczęła działać Komisja Etyki i Reklamy, powołana przez Organizację Pracodawców Przemysłu Medycznego Technomed. Głównym jej priorytetem na ten rok jest doprowadzenie do zniesienia zakazu reklamy wyrobów medycznych stosowanych w medycynie estetycznej i stomatologii. - Brak możliwości reklamy tych produktów sprawia, że pacjent nie ma dostępu do informacji o możliwych do zastosowania u niego produktach, ani ich cechach - mówi nam przedstawicielka branży.

W 2022 r. wprowadzono w Polsce przepisy w sprawie zasad prowadzenia reklamy wyrobów medycznych, aby wyeliminować niekorzystne zjawiska takie jak wykorzystywanie wizerunku osób wykonujących zawody medyczne, reklamowanie w sposób niezgodny z ich faktycznym przeznaczeniem, bądź wprowadzające pacjenta i lekarza w błąd.
Odpowiedzią na wprowadzone przepisy jest powołanie przez OPPM Technomed Komisji Etyki i Reklamy. To ciało doradcze i opiniotwórcze w zakresie etyki i reklamy na rynku wyrobów medycznych.
Czytaj więcej: Zakaz reklamowania wyrobów medycznych przez lekarza i farmaceutę. Zmiany także w reklamie usług medycyny estetycznej
– Komisja Etyki i Reklamy ma na celu rozwiewać wątpliwości oraz pilnować tego, co się dzieje na rynku. Z punktu widzenia organizacji, która reprezentuje rynek wyrobów medycznych, nie jest dla nas dobre jeżeli którakolwiek z firm - producentów czy dystrybutorów wyrobów medycznych - łamie zasady. Łamanie zasad narusza uczciwą konkurencję oraz psuje wizerunek rynku. Gdy administracja publiczna widzi, że rynek narusza zasady, doregulowuje go. Z naszej perspektywy nie ma nic gorszego niż doregulowanie nas, więc najlepiej pilnować się samemu – mówi Wirtualnemedia.pl Ewa Warmińska, członek zarządu Technomed.
Komisja Etyki i Reklamy pełni kluczową rolę we wspieraniu firm członkowskich i wzmocnieniu wizerunku branży jako przejrzystej i etycznej. Do jej zadań należy m.in.: wydawanie opinii w sprawach dotyczących zgodności planowanych działań z etyką oraz obowiązującymi regulacjami prawnymi; rozpatrywanie zgłoszeń dotyczących potencjalnych naruszeń zasad etyki i prawa; prowadzenie mediacji między stronami sporu w celu wypracowania porozumienia; opracowywanie materiałów edukacyjnych i wytycznych wspierających branżę w utrzymaniu wysokich standardów etycznych.
Czytaj więcej: Reklamy kosmetyków i suplementów diety bez lekarzy? Komisja Etyki Lekarskiej postuluje wprowadzenie zakazu
Jak informuje Warmińska, w najbliższym roku Komisja Etyki i Reklamy planuje skupić się na wyrobach medycznych obecnych w medycynie estetycznej i stomatologii. Aktualnie nie wolno kierować do publicznej wiadomości reklamy wyrobów medycznych, które są przeznaczone do użytku przez profesjonalistów, czyli np. implanty piersi, aparaty stomatologiczne, urządzenia do usług laserowych, odmładzających, wypełniacze skórne etc. Celem Komisji Etyki i Reklamy jest doprowadzenie do tego, by reklama takich produktów była możliwa.
– Brak możliwości reklamy tych produktów sprawia, że pacjent nie ma dostępu do informacji o możliwych do zastosowania u niego produktach, ani ich cechach. To powoduje, że nie ma możliwości dokonania świadomego wyboru wyrobu, który będzie u niego zastosowany lub przy użyciu którego zostanie wykonana dana usługa. W efekcie jego wybór opiera się jedynie na rekomendacji lekarza, który współpracuje z wąską grupą produktów, gdy na rynku może być ich o wiele więcej – tłumaczy Warmińska.
Warmińska dodaje, że w przypadku zabiegów na twarz, pacjenci nie wiedzą, jakiego sprzętu używa lekarz czy kosmetolog. Oczywiście można przeczytać informację na stronie producenta, ale z racji, że jest zakaz reklamy kierowanej do laika, wiedza ta jest nieprzystępna i nie pozwala na dokonanie świadomego wyrobu.
– Klient czy pacjent nie ma gdzie uzyskać tego typu informacji. W praktyce oznacza to, że w gabinetach medycyny estetycznej jest najwięcej tanich, chińskich produktów, a odrzucane są lepsze, droższe sprzęty polskich producentów. Gdyby istniała możliwość reklamy, przez co rozumiem edukację, klienci i pacjenci dowiedzieliby się, że w przypadku niektórych sprzętów możliwe jest uzyskanie znacznie lepszych efektów. Świadomy konsument mógłby samodzielnie podjąć decyzję, czy chce mieć taniej i gorzej, czy drożej i lepiej – wyjaśnia Warmińska.
Czytaj więcej: Aktorzy-lekarze i influencerzy znikają z reklam wyrobów medycznych
Komisja Etyki i Reklamy zaplanowała działania edukacyjne, mające na celu uświadamianie zarówno strony rządowej jak i społecznej, że zmiany w tym zakresie są konieczne.
– Rozumiemy, że nie powinno reklamować się aparatów USG dla pacjentów czy innych tego typu wyrobów medycznych do wykorzystania przez profesjonalistów. Nasze postulaty dotyczą wyłącznie wyrobów medycznych, za które płaci klient, czyli tam, gdzie nie mamy do czynienia ze świadczeniem gwarantowanym, regulowanym przez państwo. Uważamy, że tam, gdzie pacjent/klient może sam zadecydować o wyborze wyrobu medycznego, czyli np. który aparat ortodontyczny, protezę zęba czy implant piersi wybierze, powinien mieć dostęp do kompleksowej wiedzy – tłumaczy Warmińska.
Warmińska podkreśla, że brak możliwości reklamy tego typu wyrobów medycznych uderza w polskich producentów i dystrybutorów. Dlaczego? – Ponieważ nasi producenci nigdy nie będą w stanie dojść do takich cen jak chińscy. Reklama tych wyrobów umożliwiłaby zdrową konkurencję opartą na jakości, a nie tylko cenie - mówi.
Jak dodaje, w skład Komisji Etyki i Reklamy wchodzą członkowie Technomedu, którzy mają wiedzę i doświadczenie niezbędne do oceny reklam i ich przekazu oraz prawnicy. Łącznie jest to około 50 osób, z tym że dla poszczególnych tematów wybierani są eksperci wyspecjalizowani w danej dziedzinie. Przy jednym temacie obraduje 7 osób.
Organizacja Pracodawców Przemysłu Medycznego Technomed reprezentuje podmioty, które produkują lub dystrybuują wyroby medyczne, czyli m.in. ciśnieniomierze, wózki inwalidzkie, kule, implanty piersi, urządzenia do fizjoterapii lub rehabilitacji, ortezy, aparaty ortodontyczne, wyroby medyczne w postaci kapsułek, płynów, aerozoli, preparaty do dezynfekcji).
Dołącz do dyskusji: Producenci chcą zniesienia zakazu reklamy implantów piersi i wypełniaczy skóry