Ruszył program promocji polskich jabłek na rynek Tajlandii i Malezji
Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa” po raz trzeci uzyskało dofinansowanie Komisji Europejskiej na program promujący jabłka na rynkach azjatyckich „Dar polskich sadów. Jabłka z serca Europy”. Jego celem jest zwiększenie eksportu polskich jabłek na rynek Tajlandii i Malezji.
Kampania będzie trwała od 1 czerwca 2021 roku do 31 maja 2023 roku. Jest prowadzona w Konsorcjum ze Związkiem Sadowników RP. Budżet całego programu wyniesie 2 881 066,40 euro. Celem realizacji działań promocyjnych będzie uświadomienie konsumentów, że jabłka pochodzące i glebowe są jabłkami klasy premium, a różnorodność odmian daje możliwość wyboru odpowiedniego gatunku, zgodnego z indywidualnymi preferencjami konsumenta.
„Główną osią działań promocyjnych będą działania o charakterze B2B i B2C, ponieważ dotychczasowe doświadczenia pokazują, że na rynku azjatyckim kontakty biznesowe i spotkania bezpośrednie typu »face to face« przynoszą największą efektywność, jeśli chodzi o międzynarodową wymianę handlową.” - komentuje cytowana w komunikacie Karolina Kamińska, project manager Unii Owocowej.
Tajlandia i Malezja bez komercyjnej uprawy jabłek
Jabłka, zaraz po cytrusach, są w Tajlandii główną kategorią importowanych owoców. W Tajlandii uprawianych jest ponad 300 odmian jadalnych owoców i warzyw, z których około 80 jest powszechnie spożywanych. Dzięki obfitym zasobom Tajlandia jest jednym z wiodących krajów eksportujących owoce. Jednak ze względu na klimat tropikalny, występują braki niektórych odmian. W Tajlandii, podobnie jak w Malezji, nie prowadzi się komercyjnej uprawy jabłek. Owoce te są importowane z innych krajów. Z roku na rok wielkość dostaw świeżych owoców na tym rynku wzrasta, w 2019 wynosiła 151 780 tysięcy ton.
W Malezji nie jest prowadzona komercyjna uprawa jabłek, co sprawia, że wszystkie świeże jabłka zużywane w gospodarce pochodzą z importu. Wartość importu owoców i warzyw na ten rynek sięga 1,388 mld euro, co stanowi blisko 2,471 mln ton, głównie świeżych owoców ze stref umiarkowanych (a także soków owocowych i przetworów owocowych), których lokalna uprawa jest niemożliwa lub trudna. Wartość importu jabłek w Malezji w 2019 roku wyniosła ponad 119,6 mln USD i blisko 105 791 tys. ton.
Eksport jabłek do Malezji i Tajlandii zdominowany jest przez 4 państwa spoza UE: Chiny, USA, RPA, Nową Zelandię, i to te kraje należy zaliczyć do głównych konkurentów dla dostawców unijnych.
Tylko "Unia Owocowa" z dofinansowaniem spośród polskich firm
Łącznie z całej Europy zostało złożonych 128 wniosków na programy proste. W roku 2020 Komisja Europejska przyznała dofinansowanie jedynie dla dwóch programów z branży świeżych owoców i warzyw. Zauważony został projekt z Polski (grupę docelową stanowiły rynki Tajlandii i Malezji) oraz belgijski (rynek docelowy: Chiny).
Spośród 7 złożonych wniosków z Polski, dofinansowanie przyznano jedynie wnioskowi przygotowanemu przez Stowarzyszenie „Unia Owocowa”. „Głównym celem kampanii informacyjnej i promocyjnej jest zwiększenie konkurencyjności unijnego sektora produkcji jabłek. Założenie to zostanie osiągnięte dzięki realizacji celów szczegółowych, które jednocześnie będą ukazywać w sposób mierzalny efekty oddziaływania projektu. Można je podzielić na dwa segmenty: korzyści ekonomiczne i informacyjne” – podkreśla Karolina Kamińska.
„Realizacja kampanii pozwoli na zwiększenie wartości eksportu europejskich jabłek na rynek Malezji i Tajlandii poprzez pogłębienie dotychczasowych kanałów dystrybucji, kreowanie pozytywnej postawy konsumpcyjnej w stosunku do owoców pochodzących z Europy oraz zdobycie nowych partnerów handlowych, niezbędnych dla rozwoju kontaktów międzykontynentalnych” – dodaje Paulina Kopeć, sekretarz generalna Unii Owocowej.
Korzyści ekonomiczne w postaci zwiększonego eksportu jabłek na rynki Malezji i Tajlandii będą bezpośrednim wynikiem działań informacyjnych i promocyjnych zmierzających do zwiększenia świadomości mieszkańców obu krajów. Planowane działania, mające na celu dotarcie do tych osób z odpowiednim przekazem przedstawiającym korzyści wynikające z konsumpcji europejskich jabłek. Zwiększenie świadomości grupy docelowej nastąpi w zakresie walorów europejskich jabłek, w tym metod ich produkcji, standardów jakości wymaganych przy produkcji rolno-spożywczej w UE, bezpieczeństwa produktu, walorów smakowych i odżywczych. Wynikiem całej akcji będzie wzrost spożycia jabłek pochodzących z UE.
Konferencje, degustacje, flash-moby...
Promocja jabłek będzie się odbywała poprzez szeroko zakrojone działania i imprezy PR typu: konferencje prasowe, degustacje jabłek, warsztaty kulinarne dla przedstawicieli biznesu i mediów, imprezy pod hasłem „Dzień Jabłka” a także flash-moby. W ramach programu planowana jest także współpraca z azjatyckimi blogerami, influencerami i celebrytami oraz kampania promocyjna w mediach społecznościowych. Program „Dar polskich sadów. Jabłka z serca Europy” zakłada uczestnictwo w dużych, międzynarodowych, branżowych targach w Malezji i Tajlandii, misje gospodarcze do obu krajów a także Study Tour do Polski.
ONZ ogłosiła rok 2021 Międzynarodowym Rokiem Owoców i Warzyw. Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) promuje zwiększenie ilości spożywanych warzyw i owoców. Kampania promocyjna jabłek z Polski „Dar polskich sadów. Jabłka z serca Europy” idealnie wpisuje się w ten rok.
"Unia Owocowa" jest obecnie największym w Polsce Stowarzyszeniem działającym na rzecz wspierania krajowych producentów i dystrybutorów owoców i warzyw. Swoją działalność opiera na społecznym zaangażowaniu członków i nieustannie podejmuje działania, służące poprawie warunków w eksporcie. Przyczynia się również do umacniania pozycji polskich eksporterów na rynkach zagranicznych oraz prowadzi liczne działania promujące wysoką jakość i niepowtarzalny smak polskiej żywności.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: Ruszył program promocji polskich jabłek na rynek Tajlandii i Malezji