Radio 357 z pierwszą stratą. Więcej z reklam i od patronów
Spółka zarządzająca internetowym Radiem 357 w 2023 roku zwiększyła przychody z wpłat od patronów, reklam i sprzedaży gadżetów. Natomiast przy wzroście kosztów operacyjnych o 14 proc. jej rentowność netto pogorszyła się o prawie 500 tys. zł.
Zdecydowaną większość przychodów Radia 357 zapewniają jej patroni. W 2023 roku przekazali na rozgłośnię 10,75 mln zł, wobec 10,1 mln zł rok wcześniej. W sprawozdaniu zarządzającej stacją spółki 357 podano, że na koniec ub.r. miała na platformie Patronite 50,6 tys. patronów, którzy co miesiąc wpłacali jej łącznie 946,4 tys. zł.
Według danych z badania Krajowego Instytutu Mediów od grudnia 2022 do maja ub.r. Radia 357 codziennie miało średnio 276,7 tys. słuchaczy i 14,1 proc. udziału w czasie słuchania radia w internecie. Wyższe wyniki osiągnęło jedynie RMF FM.
Radio 357 z własnym systemem do wpłat
W sprawozdaniu spółka 357 podkreśliła, że pracuje nad zwiększeniem efektywności pozyskiwania finansowania. - Zdecydowano o rozpoczęciu prac nad własnym systemem obsługi darczyńców, a także rozwijano funkcjonalność umożliwiającą emisję komunikatów poprzedzających odtwarzanie treści na platformie radia. Wprowadzono także zmiany w ofercie w ramach prowadzonej przez spółkę sprzedaży gadżetów. Spółka zaangażowała się także pilotażowo w projekty wydawnicze w kooperacji z podmiotami zewnętrznymi. W drugiej połowie roku spółka zwiększyła działania nakierowane na pozyskiwanie darczyńców w segmencie cyfrowym - wyliczyła.
CZYTAJ TEŻ: Radio 357 z systemem bezpośrednich wpłat. Odzew patronów zaskoczył radiowców
Rozgłośnia zwiększyła też wpływy komercyjne. Te ze sprzedaży produktów (czyli głównie usług reklamowych) poszły w górę z 2,6 do 2,93 mln zł, a te z towarów i materiałów (przede wszystkim gadżetów w sklepie internetowym Radia 357 - z 599,1 do 619,1 tys. zł.
Działalność operacyjna spółki kosztowała w 2023 roku 14,11 mln zł, o 13,9 proc. więcej niż przed rokiem (12,39 mln zł). Wydatki na usługi obce poszły w górę z 8,68 do 9,77 mln zł, a na wynagrodzenia - z 3,14 do 3,59 mln zł. Firmie udało się natomiast ograniczyć pozostałe koszty operacyjne z 285 do 70,7 tys. zł.
W raporcie opisano, że rozgłośnia opracowała wytyczne strategiczne dotyczące obszarów rozwoju treści, a na jej antenie pojawiły się nowe audycje i autorzy. Wprowadzono też zmiany organizacyjne.
- Wprowadzono jednolite zasady dotyczące wynagrodzeń, uporządkowano procesy rekrutacyjne, stworzono kodeks kultury organizacyjnej (tzw. culture deck), przeprowadzono rewizję wynagrodzeń oraz zakresów obowiązków, unormowano wzajemne relacje, prawa i obowiązki członków zespołów oraz ich przełożonych. Ponadto przeprowadzono warsztaty dotyczące informacji zwrotnej oraz zatrudniono osobę zarządzającą procesami HR w spółce - wyliczono.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Rezerwa dot. ZAIKS-u
Radio 357 nadal nie porozumiało się z ZAIKS-em ws. tantiem za graną muzykę. - Do końca roku te negocjacje nie zakończyły się konkluzywnie, dlatego spółka zawiązała rezerwę z tytułu rozliczenia tych wynagrodzeń - podano w sprawozdaniu. W ub.r. rezerwa dotycząca działalności operacyjnej wyniosła 756,4 tys. zł, podczas gdy rok wcześniej była zerowa.
Rentowność Radia 357 znacznie się pogorszyła: na poziomie operacyjnym z 627,1 do 128,3 tys. zł, a w ujęciu netto - z 455,7 tys. zł zysku do 33,8 tys. zł straty.
Zeszłoroczną stratę netto pokryto z kapitału zapasowego nadawcy. W konsekwencji jego kapitały własne zmalały z 1,6 do 1,57 mln zł.
CZYTAJ TEŻ: Radio 357 będzie grać dłużej. Nowe audycje, zostają hity z wakacji
Po 20 proc. udziałów spółki zarządzającej Radiem 357 mają czołowi dziennikarze rozgłośni: Paweł Sołtys (jest w firmie prezesem), Marcin Łukawski, Piotr Stelmach, Michał Gąsiorowski i Krystian Hanke (członek zarządu). W sprawozdaniu zaznaczono, że współka współpracowała ze Spółdzielnią Twórców Radia 357 nad „uporządkowaniem spraw dotyczących corporate governance, a także przekształcenia spółki w uzgodnioną z interesariuszami strukturę prawno-organizacyjną”.
Spółka 357 została założona we wrześniu 2020 roku. Przez pierwsze cztery miesiące działalności zarobiła na czysto 629,6 tys. zł, zaś w 2021 roku przy 8,5 mln zł wpłat od patronów, 1,97 mln zł przychodów komercyjnych i 9,79 mln zł kosztów operacyjnych wypracowała 508,5 tys. zł zysku netto.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2023, a poprzedni - 2022
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Radio 357 z pierwszą stratą. Więcej z reklam i od patronów