Click Community miała 522 tys. a Click Apps 647 tys. straty w 2018 roku. Edrone na plusie
Przychody agencji marketingu internetowego Click Community wyniosły w ub.r. 1,06 mln zł, a strata netto 521,8 tys. zł, natomiast jej siostrzana spółka Click Apps przy 3,23 mln zł wpływów miała 646,9 tys. zł straty netto. Z kolei Edrone, oferująca rozwiązania eCRM dla e-commerce, odnotowała 3,45 mln zł przychodów oraz 20,8 tys. zł zysku netto. Wszystkie te marki współtworzy Rahim Blak.

Agencja Click Community, oferująca usługi z zakresu marketingu internetowego, w ubiegłym roku wykazała 1,06 mln przychodów wobec 505,3 tys. zł w roku 2017. Strata netto wzrosła w skali roku wzrosła z 205,8 tys. zł do 521,8 tys. zł. Strata ze sprzedaży wyniosła 168,1 tys. zł, a strata z działalności operacyjnej 167,8 tys. zł. Firma wskazała w sprawozdaniu złożonym do KRS, że straty zostaną pokryte zyskami uzyskanymi w kolejnych latach.
Koszty podstawowej działalności operacyjnej Click Community wzrosły z 336 tys. zł w roku 2017 do 1,23 mln zł w roku 2018. Agencja wydała w ubiegłym roku o ponad 570 tys. zł więcej na pozostałe koszty (233,1 tys. zł w roku 2017 vs. 803,3 tys. zł w roku 2018).
Na wynagrodzenia, ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia wydano w 2018 roku 414,9 tys. (w porównaniu z 63,9 tys. z w roku 2017).
W opisie celów strategicznych zarząd Click Community wskazał zwiększenie udziałów w rynku, podnoszenie kompetencji zespołu oraz jakości świadczonych usług. Firma chce także pozyskać inwestora, który dokapitalizuje spółkę, lub połączyć się z podobnym podmiotem z branży. Przypomnijmy, że w połowie lipca Click Community połączyła się z agencją reklamową PromoAgency.
Zarząd Click Community tworzył w ub.r. jednoosobowo Rahim Blak. Od przecięcia przez PromoAgency pozostaje mniejszościowym akcjonariuszem spółki.

Edrone zamyka rok 2018 na plusie
Z kolei spółka Edrone, której Rahim Blak jest współzałożycielem (prezesem zarządu pozostaje Michał Blak), w 2018 roku miała 3,45 mln przychodów (wobec 1,68 mln zł w roku 2017). Agencja ta odnotowała w ub.r. zysk w wysokości 20,8 tys. zł, wobec 160,9 tys. zł straty w roku 2017. Zysk Edrone został przeznaczony na pokrycie strat firmy z lat ubiegłym - wykazano w dokumentach złożonych do KRS.
Strata ze sprzedaży w skali roku zmalała z 220,5 tys. zł do 103,3 tys. zł.
Koszty działalności operacyjnej wzrosły z 1,9 mln zł w roku 2017 do 3,55 mln zł w roku 2018. Na usługi obce wydano 1,67 mln zł (wobec 447,6 tys. zł w roku 2017), na wynagrodzenia 1,5 mln zł (wobec 837,2 tys. zł).

Edrone chce w przyszłości rozszerzyć działalność na rynki zagraniczne, wprowadzać nowe funkcjonalności do oferowanych narzędzi oraz zwiększać udziały w rynku. Spółka chce znaleźć w tym celu inwestora, który dokapitalizuje spółkę.
Jak tłumaczy w rozmowie z naszym portalem Rahim Blak, na przychód Edrone składają się wyłącznie opłaty abonamentowe za licencję oprogramowania w modelu SaaS. - Edrone działa od 2016 roku, kiedy masz przychód wyniósł 0,4 mln zł. Od tego czasu rok do roku przychód rośnie o 2-3 razy rok do roku. W 2017 było to 1,66mln zł, a w 2018 3,53 mln zł - wyjaśnia Rahim Blak.
Pod koniec 2017 roku Edrone rozpoczęła działalność w Brazylii. - Przychodów z tego rynku nie uwzględniamy w wynikach KRS, więc 3,53 mln zł to przychód wyłącznie z rynku polskiego. W 2018 roku przychód z Brazylii wyniósł ponad pół miliona złotych, co daje łączny przychód za 2018 w kwocie przekraczającej 4 miliony - komentuje Rahim Blak.
- Dzisiaj wiemy, że w 2019 w pesymistycznym scenariuszu podwoimy ten wynik zarówno w Polsce jak i w Brazylii. Ze względu na ograniczenia legislacyjne dla zagranicznych przedsiębiorców i podatek za import oprogramowania w Brazylii prowadzimy sprzedaż z osobnej spółki, która nie jest powiązana kapitałowo z edrone sp. z o.o.. Dynamika wzrostu przychodów w Brazylii pokrywa się prawie jeden do jeden z naszymi wynikami w pierwszym roku sprzedaży edrone w Polsce - wyjaśnia Rahim Blak w rozmowie z Wirtualnemedia.pl.
Tłumaczy, że w pierwszym kwartale tego roku Edrone weszła na 12 nowych rynków. - Teraz nasz global team zajmuje się bieżącym kontaktem i on-boardingiem tych zespołów. Jeszcze w tym roku te podmioty na lokalnych rynkach będą generowały przychody. Oznacza to, że 2019 rok zamkniemy w edrone na przychodzie 8-11 milionów złotych - podsumowuje Rahim Blak.
Click Apps ze spadkiem przychodów
Agencja marketingu internetowego Click Apps odnotowała w 2018 roku 3,23 mln zł przychodów (w porównaniu do 3,41 mln zł w roku 2017). Strata ze sprzedaży wzrosła w skali roku z 357,9 tys. zł do 445 tys. zł. Strata netto wzrosła w 2018 roku do 646,9 tys. zł z 520,4 tys. zł w roku 2017.
Koszty działalności operacyjnej wyniosły w ubiegłym roku 3,68 mln zł (wobec 3,77 mln zł w roku 2017). Na wynagrodzenia Click Apps przeznaczyła w 2018 roku 1,48 mln zł ( w roku 2017 - 1,18 mln zł).
Zarząd Click Apps tworzył w ubiegłym roku jednoosobowo Rahim Blak.

Jak wyjaśnia w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Rahim Blak, wyniki finansowe Click Apps i Click Comunity należy rozpatrywać łącznie, gdyż są to siostrzane spółki działające pod jedną marką - Click Community.
- Rok 2018 był dla Click Community okresem przygotowań do fuzji, którą przeprowadziliśmy w drugim kwartale 2019 roku. Agencja reklamowa PromoAgency właśnie połączyła się z agencją social media Click Community. Obie firmy mają po 10 lat doświadczenia, marki zachowują swoją tożsamość, ale razem możemy więcej. Tym samym z agencji social media staliśmy się częścią jednej z największych agencji reklamowych w Polsce, osiągając wynik ośmiocyfrowy - mówi nam Rahim Blak.
Blak zaznaczył też, że nie może ujawnić prognoz na temat przeszłych wyników agencji. - Natomiast na dzień dzisiejszy wiemy już, że przychód PromoAgency, Novem i Click Community będzie liczony w kilkudziesięciu milionach złotych - stwierdził.

Newsletter







Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Click Community miała 522 tys. a Click Apps 647 tys. straty w 2018 roku. Edrone na plusie
To lepsze wyniki ma osiedlowy sklep z warzywami.