W fake newsie o śmierci Muńka Staszczyka cyberprzestępcy zastawili pułapkę
Do użytkowników Facebooka kierowana jest złośliwa kampania, która wyświetla nieprawdziwą informację o śmierci Muńka Staszczyka – lidera zespołu T.Love, który niedawno miał wylew.

Jak informuje krakowskie laboratorium Eset, po kliknięciu w link dotyczący rzekomej śmierci artysty, użytkownik zostaje przekierowany do artykułu, a następnie do ankiety, w której może wygrać telefon. Oczywiście zarówno informacja o śmierci artysty, jak i obietnica wygrania smartfona są nieprawdziwe - to pułapka zastawiona przez cyberoszustów.

Złośliwa kampania została stworzona głównie z myślą o użytkownikach wersji mobilnej Facebooka. Po kliknięciu w link informujący w tytule o rzekomej śmierci Muńka Staszczyka, użytkownik jest przekierowywany do serwisu WWW "Warszawa24-PIS", który udaje portal informacyjny. Strona podaje skrót artykułu, w którym przekazuje, że Muniek miał 55 lat i "zmarł w jednym z londyńskich szpitali". Klikając przycisk "Pokaż więcej", użytkownik jest przekierowywany do ankiety, w której może wygrać Samsunga S10.


Oczywiście obietnica wygranej jest nieprawdziwa. W rzeczywistości użytkownik jest proszony o podanie pełnych danych do karty płatniczej, by w ten sposób opłacić rzekomą przesyłkę za wygrany telefon.

"Nieprawdziwa informacja o śmierci artysty jest wabikiem, który ma sprawić, że wiadomość w sposób wirusowy dotrze do jak największej liczby osób. Udostępniając takie informacje, nie tylko przyczyniamy się do szerzenia błędnych wiadomości, ale również możemy sami paść ofiarą ankiety wyłudzającej od nas dane karty płatniczej. Taki mechanizm pozyskiwania informacji płatniczych jest często wykorzystywany przez cyberprzestępców. Ostatnio taka sytuacja miała miejsce np. miesiąc temu, kiedy użytkownicy byli przekonywani do wypełnienia fałszywej ankiety Lidla, która bazowała na tym samym mechanizmie kradzieży danych." - powiedział Kamil Sadkowski, starszy analityk zagrożeń w Eset.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: W fake newsie o śmierci Muńka Staszczyka cyberprzestępcy zastawili pułapkę