Superauto.pl dalej przyspiesza. Wirtualna Polska wciąż bez dywidendy
Platforma Superauto.pl, której 51 proc. udziałów ma Wirtualna Polska Holding, w ub.r. zanotowała kolejny wzrost przychodów, natomiast zmniejszył się jej zysk. Zmalała sprzedaż aut z jej własnej oferty, a podskoczyły koszty pozyskiwania klientów. Przez trzy lata Wirtualna Polska nie pobrała dywidendy od spółki.

W sprawozdaniu Wirtualnej Polski Holding podano, że w ub.r. Superauto.pl wypracowało 153,35 mln zł przychodów i 9,04 mln zł zysku netto z działalności kontynuowanej. Rok wcześniej, według raportu Wirtualnej Polski, było to 134,68 mln zł przychodów i 14,03 mln zł zysku z działalności kontynuowanej.
WP zaznaczyła, że w czwartym kwartale ub.r. Superauto.pl osiągnęło jednocyfrowy wzrost przychodów, głównie dzięki wysokiej dwucyfrowej dynamice w obszarze pośrednictwa w finansowaniu zakupu aut i ubezpieczeń.
CZYTAJ TEŻ: Wirtualna Polska szykuje kolejne przejęcia. Sprzedaje coraz więcej reklam u innych
- Ogólną dynamiką przychodów obniżyła sprzedaż samochodów własnych, co wynikało ze spadku udziału samochodów własnych w miksie sprzedażowym - opisano.
- Jeszcze przed pandemią wystartowaliśmy z pilotażowym projektem związanym z zakupem samochodów na własną książkę. Trafiliśmy wtedy na idealny moment, bo na rynku dostęp samochodów był mocno ograniczony przez lockdown. W ten sposób udało nam się zyskać przewagę nad dealerami, ponieważ posiadaliśmy samochody, które od ręki mogliśmy oferować naszym klientom. Dodatkowym atutem był fakt, że prowadziliśmy sprzedaż w Internecie. Odpowiednie przygotowanie dało nam wiatr w żagle, bo ludzie po prostu nie chcieli jeździć do autoryzowanych dealerów - przypomina Kamil Makula, CEO Superauto.pl.
Wiadomo, że dealerzy też częściowo pracowali zdalnie albo w ogóle byli zamknięci, dlatego też możliwości zakupu samochodów były ograniczone, a my mieliśmy tu sporą przewagę. W ubiegłym roku skupiliśmy się na poprawieniu efektywności wewnętrznej, co pozwoliło nam uzyskać dwucyfrową dynamikę wzrostu, zarówno w wolumenie sprzedaży samochodów z finansowaniem, jak i średniej prowizji z finansowania - dodaje.
Natomiast rentowność Superauto.pl obciążył znaczący wzrost kosztów przyciągnięcia użytkowników na stronę oraz presja płacowa ze strony pracowników. Dodano, że spółka „jest w trakcie dostosowywanie swojej bazy kosztowej do sytuacji rynkowej”.
Na ową sytuację w branży motoryzacyjnej składają się m.in. wzrost dostępności samochodów osobowych i premium (kłopoty w tym zakresie w trakcie lockdownów już dawno minęły) oraz dość wysokie ceny nowych aut (w grudniu ub.r. średnia ważona wynosiła 178 tys. zł, o 6 proc. więcej niż przed rokiem), które w warunkach wysokich stóp procentowych zmniejszają możliwości zakupowe klientów.
W ub.r. w Polsce zarejestrowano 540 tys. nowych samochodów osobowych i dostawczych (do 3,5 tys. tony), po wzroście o 12 proc. rok do roku, ale nadal o 14 proc. mniej niż w 2019 roku.
- Ludzie nie mają już obaw, jeśli chodzi o zakup samochodu przez Internet. Ponadto nie czują też potrzeby oglądania samochodu przed jego zakupem. Pomimo tego, że klienci coraz częściej decydują się na kupowanie samochodu na odległość, to jednak w dalszym ciągu najchętniej wybieraną formą nabycia nowego auta jest zakup stacjonarny. Mamy świadomość tego, że nasz model biznesowy nie jest łatwy, ale od ponad 20 lat prowadzimy go z sukcesami. Natomiast jeśli chodzi o inflację i wysoki nominalny wzrost wynagrodzeń, to zjawisko, które dotyczy wielu firm, dla niektórych z nich może okazać się ono niszczące – komentuje Kamil Makula.
Wirtualna Polska nie wypłaca dywidendy z Superauta
Zeszłoroczny wzrost przychodów Superauto.pl to kontynuacja trendu utrzymującego się od kilku lat. Według sprawozdań Wirtualnej Polski w 2021 roku platforma zanotowała 94,89 mln zł wpływów i 10 mln zł zysku netto, a w 2020 roku - 22,01 mln zł przychodów i 5,32 mln zł zysku, a rok wcześniej - 8,24 mln zł wpływów i 4,83 mln zł skorygowanego zysku EBITDA.
CZYTAJ TEŻ: Wirtualna Polska rośnie dzięki turystyce. Mniej z reklam i subskrypcji, zysk w górę
Wirtualna Polska pod koniec 2018 roku za 50,8 proc. udziałów Superauta zapłaciła 21,1 mln zł. Przejęta spółka nie wypłaciła jak dotąd żadnej dywidendy. W 2018 roku zanotowała 33,1 tys. zł straty netto, a rok później - 1,16 mln zł.
Z 3,5 mln zł zysku netto wypracowanego w 2020 roku 2,51 mln zł zasiliło kapitał zapasowy, a 994,9 tys. zł przeznaczono na pokrycie wcześniejszych lat. Kapitał zapasowy w całości zasiliły jej zyski netto z 2021 roku (8,53 mln zł) i 2022 (12,92 mln zł). Walne zebranie dotyczące wyników w ub.r. jeszcze się nie odbyło.
Dzięki niewypłacaniu dywidend Superauto.pl na koniec 2022 roku miało już 45,65 mln zł kapitałów własnych (z czego 32,73 mln zł w kapitale zapasowym), podczas gdy na koniec 2018 roku było to zaledwie 1,9 tys. zł.
Wirtualna Polska Holding w 2021 roku udzieliła Superautu pożyczki stockowej do kwoty 15 mln zł na zakup oferowanych samochodów. Do końca ub.r. spółka wykorzystała 13,2 mln zł z tej pożyczki.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
W bilansie Wirtualnej Polski Holding na koniec ub.r. 51 proc. udziałów Superauto.pl było wycenionych na 18,53 mln zł, tyle samo co rok wcześniej. Wartość firmy obniżono z 22,13 mln zł w 2021 roku.
Na koniec ub.r. aktywa netto Superauto.pl wynosiły 52,81 mln zł, wobec 43,77 mln zł rok wcześniej i 19,37 mln zł na koniec 2020 roku. Mniejszościowe pakiety udziałów spółki mają jej menedżerowie: prezes Kami Makula i członek zarządu Bartosz Chojnacki (po 24,6 proc.).

Newsletter







Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Superauto.pl dalej przyspiesza. Wirtualna Polska wciąż bez dywidendy