Rekordowy rok w App Store i Google Play. 135 mld dolarów na aplikacje mobilne
W 2021 roku użytkownicy urządzeń przenośnych wydadzą na aplikacje mobilne rekordową kwotę 135 mld dolarów – wynika z analiz firmy AppAnnie. Do końca bieżącego roku liczba ściągnięć oprogramowania ze sklepów App Store i Google Play sięgnie 140 miliardów.
Według AppAnnie w 2021 r. całkowite wydatki mają wzrosnąć o prawie 25 proc. i osiągnąć poziom 135 mld dol. Podobnie jak w poprzednich latach, dominują wydatki w systemie iOS: 65 centów z każdego dolara wydanego w segmencie aplikacji przypada na użytkowników Apple. Najwięcej wydają gracze - generują oni około 60 proc. przychodów z systemu iOS i prawie 80 proc. kwot wydawanych w Google Play.

Poza grami, ponad jedna trzecia wydatków niezwiązanych z grami pochodzi z aplikacji rozrywkowych i społecznościowych. Analitycy przewidują, że w najbliższych latach oba te sektory odnotują ogromny wzrost - w 2022 r. przychody z aplikacji rozrywkowych wzrosną do 12 mld dol. To dwa razy więcej niż w roku 2020.
Czytaj także: 1,5 mld użytkowników TikToka w 2022 roku? „To możliwe, serwis ma potencjał”
Do końca br. użytkownicy mobilni pobiorą blisko 140 mld nowych aplikacji - to o 10 mld więcej niż w 2020 r. i 20 mld więcej niż w 2019 r., co oznacza wzrost o 8 proc. rok do roku.
Dynamika pobrań jest odwrotna niż w przypadku wydatków. Tutaj dominuje Google Play. Zgodnie z przewidywaniami w 2021 r. Google Play będzie odpowiadał za ponad 100 mld pobrań aplikacji.
W ujęciu regionalnym, Indie były krajem nr 1 od początku roku, odpowiadając za 20 proc. globalnych pobrań aplikacji z iOS i Google Play łącznie. Za nimi uplasowały się Stany Zjednoczone (9 proc.) i Brazylia (8 proc.).

Ekosystem TikToka na czele
Według analityków „efekt TikToka” jest wyraźnie widoczny w danych dotyczących przełomowych aplikacji w 2021 r. Platforma należąca do ByteDance do dzielenia się wideo jest obecnie globalną siłą kulturową.
Zgodnie z raportem jej wpływ na dane z 2021 r. jest oczywisty. Zajęła ona 2. miejsce w rankingu wydatków na aplikacje, a także wywindowała CapCut na szczyt rankingu pobrań. Dlaczego? Ponieważ CapCut to narzędzie do edycji dla TikToka, które zostało wprowadzone na rynek globalny w kwietniu 2020 r.

Rosną gry mobilne
Dane dotyczące wydatków na rok 2021 pokazują, że gry mobilne wygenerują około 90 mld dol. całkowitego przychodu. Rok 2021 w branży gier był równie dynamiczny, jak każdy poprzedni. Jak można było przewidzieć, w czołówce listy przebojów znalazły się gry casual.
Na szczycie zestawienia jest Bridge Race firmy Supersonic, a na drugim miejscu Hair Challenge. Ta ostatnia jest jednym z trzech tytułów przyjaznych kobietom w pierwszej dziesiątce. Produkty te łączą łamigłówki z osobistą stylizacją. Pozostałe dwie gry to Project Makeover i High Heels, które niedawno przekroczyły kamień milowy, jakim jest ponad 100 mln pobrań na całym świecie w ciągu zaledwie 11 miesięcy.

Disney+ i HBO Max rzucają wyzwanie YouTube’owi
W zestawieniu AppAnnie pod względem czasu spędzanego w aplikacjach do oglądania wideo na pierwszym miejscu globalnie znalazł się YouTube. Według analityków warto jednak zwrócić uwagę na obecność Disney+ i HBO Max odpowiednio na 3. i 5. pozycji. Disney+ Hotstar (należący do Star India i zarządzany przez Disney Media and Entertainment Distribution) jest na 8. miejscu.
Badania szacują, że czas spędzony w Disney+ na telefonach z Androidem osiągnie 975 mld godzin globalnie w 2021 r. Eksperci podkreślają, że niszowe produkty są również cechą przestrzeni streamingu wideo. Crunchyroll, na przykład, jest poświęcony filmom anime. Znalazł się on na 9. miejscu w USA i Wielkiej Brytanii. Dane pokazują również, że ponad jedna czwarta całkowitego czasu spędzonego w Crunchyroll na Androidzie była napędzana przez brazylijskich użytkowników.

TikTok rządzi w social media
Podobnie jak gry, również aplikacje społecznościowe są bardzo dynamicznie rozwijającym się sektorem. AppAnnie szacuje, że w 2022 r. aplikacje społecznościowe zarobią 9 mld dol., co stanowi wzrost o 82 proc. w stosunku do roku 2020.
TikTok prowadzi w rankingu wydatków na całym świecie (oraz w USA i Wielkiej Brytanii). Jednakże, na miejscach 2 i 3 znajdują się odpowiednio BIGO LIVE i Discord. Discord, który łączy sieci społecznościowe z komunikacją głosową i grami, ma ponad 205 mln aktywnych użytkowników na całym świecie (stan na październik 2021 r.). Z kolei Facebook, najpopularniejsza aplikacja mobilna na świecie pod względem wydatków z kieszeni użytkowników w 2021 r. plasuje się globalnie na 4. miejscu, a w USA – dopiero na ósmym.

Czytaj także: 133 mld USD na aplikacje mobilne w 2021 r. TikTok liderem
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Rekordowy rok w App Store i Google Play. 135 mld dolarów na aplikacje mobilne