To było zasłużone złoto dla „Uważam Rze”
W ubiegłym tygodniu wręczone zostały nagrody Effie Awards. Nie przyznano żadnego Grand Prix, ale za to trzy bardzo mocne i zasłużone „złota”.
Jedno z nich, w kategorii „Launch”, trafiło w ręce wydawcy debiutującego w ubiegłym roku tygodnika opinii – „Uważam Rze”. Co sprawiło, że tytuł ten z sukcesem wszedł na rynek, w segment magazynów opinii, w którym od lat funkcjonowała stała liczba graczy? Co więcej, wszedł do kategorii prasy, która stale traci udziały rynkowe.
Sukcesu z pewnością upatrywać można w znalezieniu niszy, czego od dawna nie dokonał żaden inny tytuł prasowy. Osiągnięcie to przeczy opinii, że prasa, jak się powszechnie przyjmuje, umiera. Kluczem do sukcesu jest poznanie potrzeb rynku i odpowiednie dopasowanie treści redakcyjnych.
>>> Effie 2012 bez Grand Prix. Najwięcej nagród dla MEC, Mediacomu, Caratu i DDB

Efekt świeżości świetnie sprawdził się w przypadku „Uważam Rze”. Tytuł przyciągnął nowych czytelników oraz sporą grupę odbiorców konkurencji. Oczywiście wśród nich były osoby, które kupiły „Uważam Rze” wraz z innym magazynem. Niemniej jednak tytuł z powodzeniem przejął 16% czytelników innych tygodników opinii. Odpływ odbiorców zaliczyła „Polityka”, a także „Wprost”. Jak wskazują dane w ubiegłym roku nakład „Uważam Rze” znacznie przekroczył nakład pozostałych, ustabilizowanych już tytułów.

Ponadto, przez większość roku, jego sprzedaż była zdecydowanie lepsza od konkurencji. Podobnie kształtują się dane za bieżący rok – od stycznia do lipca. Siłę tego magazynu upatrywać można w bardzo wysokim nakładzie, ale też stabilnej sprzedaży, na poziomie 60%. Odsetek sprzedanych magazynów nie zmienił się także po wzroście ceny tygodnika, w czerwcu tego roku, z 2,90 zł do 3,90 zł. To i tak wciąż stosunkowo niewiele w porównaniu z innymi magazynami, które kosztują 5 zł.

Sukces sprzedażowy magazynu nie przełożył się w widocznym stopniu na sukces reklamowy tego tytułu. Mamy wprawdzie wzrost w ilości reklam o 50% (średnia miesięczna liczba to 31 w 2011, a 47 w 2012 roku), ale ciągle to zaledwie 23% tego, co sprzedaje lider – „Newsweek” (w 2012 roku średnia liczba reklam w miesiącu to 201).
Launch „Uważam Rze” generalnie jednak należy uznać za udany i pozostaje życzyć polskiej prasie, aby takich złotych strzałów było jeszcze więcej.
Paradoksalnie złoty „Launch” miał miejsce w kategorii mediów tradycyjnych, a nie cyfrowych, które w powszechnym przekonaniu święcą teraz większe triumfy niż prasa. W tym roku Effie Awards przyznawano bowiem także w dwóch nowych, elektronicznych kategoriach - digital i e-commerce. Niestety żadna ze zgłoszonych kampanii nie była na tyle spektakularna, aby otrzymać złoto. Być może wynika to z faktu, że w tych kategoriach nagrody przyznawano po raz pierwszy. Może jednak twórcy kampanii w mediach internetowych powinni inspirować się tym, co dzieje się na rynku prasy tradycyjnej.
Autor: Małgorzata Węgierek, Członek Komitetu Organizacyjnego Effie Awards i Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR, Dyrektor Zarządzający Arena Media
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: To było zasłużone złoto dla „Uważam Rze”