U wydawcy „Rzeczpospolitej” po porządkach. Wzrost, ale z mniejszym zyskiem
Firma Gremi Media, wydająca m.in. „Rzeczpospolitą” i „Parkiet”, w drugim kwartale 2025 roku wypracowała wzrost skonsolidowanych przychodów o prawie 6 proc., ale przy wyższej dynamice kosztów zmalała jej zyskowność.

Gremi Media i jej spółka zależna e-Kiosk w ostatnich tygodniach musiały skorygować wyniki finansowe, po tym jak u tej drugiej wykryto błędny algorytm, stosowany od końcówki 2018 roku, na podstawie którego ustalano kwotę przenoszoną na RMK części kosztów zakupu wydawnictw elektronicznych, których sprzedaż była realizowana w kolejnych miesiącach.
W konsekwencji – jak już opisywaliśmy – pod koniec czerwca Gremi Media opublikowała swoje skorygowane wyniki finansowe za 2024 rok: w ujęciu skonsolidowanym jej przychody zwiększyły się rok do roku z 95,99 do 99,86 mln zł, natomiast zysk operacyjny zmalał z 3,95 do 2,29 mln zł, a zysk netto – z 2,02 mln do 382 tys. Wcześniej podawała, że wypracowała 102,4 mln wpływów i 2,99 mln czystego zysku.
Korekta w dół objęła też wyniki firmy w pierwszym kwartale 2025 roku.
CZYTAJ TEŻ: „Rzeczpospolita” i „The New York Times” razem w subskrypcji
A jak miał się bieżący biznes wydawcy? W drugim kwartale br. grupa kapitałowa Gremi Media zanotowała 27,25 mln zł przychodów, o 5,9 proc. więcej niż przed rokiem (25,74 mln). Wpływy gotówkowe poszły w górę rok do roku z 23,26 do 24,78 mln, zaś te barterowe tak jak rok wcześniej wyniosły 2,47 mln.
Firma, wydająca przede wszystkim dzienniki „Rzeczpospolita” i „Parkiet” oraz kwartalnik „Uważam Rze Historia”, nie podaje, ile zarabia ze sprzedaży treści w wersjach drukowanych i cyfrowych, a ile z reklam, eventów i innych usług marketingowych. Jak podawaliśmy, według danych Polskich Badań Czytelnictwa w drugim kwartale 2025 roku średnia sprzedaż ogółem „Rzeczpospolitej” zmalała r/r o 9,15 proc. do 22 877 egz., a „Parkietu” – o 7,88 proc. do 2 538 egz.
Jesienią ub.r. Gremi Media przejęła magazyn „Wieści Rolnicze” (na początku br. jego dyrektor zarządzającą została Paulina Janusz-Twardowska), zaś na początku czerwca br. uruchomiła nową odsłonę serwisu internetowego „Życia Warszawy”.
Kwartalny koszt własny sprzedaży firmy zwiększył się r/r z 12,54 do 13,82 mln zł, koszty sprzedaży – z 7,1 do 8,2 mln, zaś wydatki w obszarze ogólnego zarządu – z 3,34 do 3,41 mln.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
W konsekwencji zysk EBITDA zmalał z 4,42 do 3,7 mln zł, zysk operacyjny – z 2,67 do 1,65 mln, a zysk netto – z 1,81 do 1,36 mln.
W całym minionym półroczy przychody grupy Gremi Media wzrosły z 47,41 do 49,77 mln zł. Natomiast przy wyższej dynamice kosztów zysk na poziomie EBITDA zmniejszył się z 6,26 do 4,25 mln zł, na operacyjnym – z 2,83 mln do 187 tys., a wynik netto poszedł w dół z 1,44 mln zysku do 300 tys. straty.

Z kolei e-Kiosk, w którym Gremi Media ma 78,15 proc. akcji, w zeszłym kwartale osiągnął wzrost przychodów r/r z 2,73 do 2,93 mln zł. Poprawiła się też jego rentowność: zysk EBITDA zwiększył się z 433 do 458 tys. zł, a strata netto zmalała z 247 do 144 tys.

Dołącz do dyskusji: U wydawcy „Rzeczpospolitej” po porządkach. Wzrost, ale z mniejszym zyskiem