Wakacje.pl z zarzutami UOKiK za mylące ceny wyjazdów. Zarząd serwisu: jesteśmy zaskoczeni
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił serwisowi Wakacje.pl (spółka zależna Grupy Wirtualna Polska) zarzut wprowadzania konsumentów w błąd. Spółce grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu. "Jesteśmy zaskoczeni stanowiskiem Prezesa UOKIK, który jak zakładamy omyłkowo przypisał nam rolę, której nie pełnimy" - oświadczył zarząd Wakacje.pl w komunikacie przesłanym redakcji Wirtualnemedia.pl.
Spółka Wakacje.pl z Gdańska prowadzi serwis internetowy, w którym prezentuje oferty imprez turystycznych w obiektach na całym świecie pochodzące od różnych biur podróży.
Jak podaje UOKiK, prezentowane na Wakacje.pl ceny mogą wprowadzać w błąd. "Przykładowo: na stronie z wynikami wyszukiwania 7 dni w 5-gwiazdkowym hotelu na Riwierze Tureckiej w przeliczeniu na osobę kosztowało 2111 zł, a po wejściu na stronę danej oferty i zaktualizowaniu ceny – 2558 zł" - podaje Urząd.
- Postawiłem spółce Wakacje.pl zarzut wprowadzania konsumentów w błąd. Cena to jedno z podstawowych kryteriów, które bierzemy pod uwagę, planując wyjazd. Przedsiębiorcy mają obowiązek rzetelnie o niej informować, uwzględniać wszystkie jej elementy i dbać o aktualność. To pierwsze takie działanie na rynku usług turystycznych. Będziemy się dalej przyglądać praktykom dotyczącym podawania cen w tej branży niezależnie od tego, czy są to duże biura podróży, małe firmy czy portale pośredniczące w sprzedaży ofert - mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Zarzuty dla Wakacje.pl
Z monitoringu serwisu Wakacje.pl przeprowadzonego przez UOKiK wynika, że problem zaniżonych cen w wynikach wyszukiwania dotyczył blisko 2/3 przebadanych ofert. W około 10 proc. przypadków ceny prezentowane w wyszukiwarce były z kolei zawyżone. Różnice między cenami widocznymi w wynikach wyszukiwania i na stronach konkretnych ofert wynosiły od kilkudziesięciu do kilkuset złotych w przeliczeniu na każdego uczestnika wycieczki.
- Niepełne lub nieaktualne ceny w wynikach wyszukiwania mają też wpływ na wyniki sortowania ofert według kryterium od najtańszej oraz wyniki ich filtrowania w określonym przedziale cenowym. W efekcie konsumenci mogą dostać dezinformujące dane, np. rzeczywiście najtańsza oferta może się znaleźć na dalekim miejscu. Może to utrudniać dokonanie optymalnego wyboru usługi – wyjaśnia Tomasz Chróstny.
UOKiK stawia zarzuty Wirtualnej Polsce i wydawcy Onet.pl - chodzi o oznaczania treści reklamowych. Kara do 10 proc. przychodów
Od lipca 2022 r. – już w trakcie postępowania wyjaśniającego – spółka Wakacje.pl zaczęła zamieszczać przy wynikach wyszukiwania symbol [i], po rozwinięciu którego pojawia się informacja, że w niektórych przypadkach cena może się zmienić.
Zdaniem prezesa Urzędu nie zmienia to faktu, że konsumenci mogą być dalej wprowadzani w błąd. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy.
Zarząd Wakacje.pl: jesteśmy zaskoczeni
"Jesteśmy zaskoczeni stanowiskiem Prezesa UOKIK, który jak zakładamy omyłkowo przypisał nam rolę, której nie pełnimy" - czytamy w oświadczeniu zarządu Wakacje.pl, przesłanym we wtorek redakcji Wirtualnemedia.pl. "Wakacje.pl S.A. prezentują ofertę partnerów zewnętrznych (biur podróży) i nigdy nie wpływają na wysokość cen ich ofert prezentowanych w serwisie wakacje.pl. Wysokość cen wynika tylko i wyłącznie z polityki sprzedażowej biur podróży" - podkreślono w oświadczeniu.
"Nie ma takiej czynności, którą Wakacje mogłyby wykonać, aby biura podróży (organizatorzy) szybciej podawały bardziej aktualne ceny. Naszą rolą jest porównywanie cen biur podróży, a nie ich zmienianie. Wierzymy, że dając możliwość porównania ofert, działamy właśnie w najlepszym interesie konsumentów. Nie mamy takich narzędzi jak Prezes UOKiK do dyscyplinowania polityki cenowej branży turystycznej"- komentuje dla Wirtualnemedia.pl Marzena German, ekspert ds. komunikacji zewnętrznej i obsługi medialnej Wakacje.pl.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Wakacje.pl z zarzutami UOKiK za mylące ceny wyjazdów. Zarząd serwisu: jesteśmy zaskoczeni
Do prokuratora generalnego o imieniu Dziurawdupie