Właściciele rodzinnych firm z optymizmem patrzą w przyszłość, największym wyzwaniem rosnące koszty pracy
Rodzinni przedsiębiorcy z Polski i Europy są zadowoleni ze swojej sytuacji ekonomicznej. Coraz bardziej martwią się jednak wzrastającymi kosztami pracy niestabilnością sytuacji politycznej - wynika z nowego raportu firmy audytowej KPMG.
Swoją sytuację mianem „dobrej” lub „bardzo dobrej” oceniło 62 proc. firm rodzinnych z Polski i 71 proc. z innych państw Europy. Negatywnie w przyszłość patrzy tylko 6 proc. rodzimych przedsiębiorców. Optymizm przebadanych przedsiębiorstw wynikać może choćby ze wzrostu i stabilności przychodów, którym pochwalić się mogło 41 proc. z nich. Jedynie 18 proc. odnotowało spadek przychodów w ciągu ostatnich 12 miesięcy (w Europie 13 proc.). Optymizm badanych firm rodzinnych co do przyszłości przekłada się także na ich plany związane z zatrudnieniem. Co trzeci badany planuje zwiększyć liczbę pracowników w firmie, a 59 proc. nie planuje żadnych zwolnień.
- Do wzrostu poziomu obrotów przyczynił się między innymi ogólny stan gospodarki. Blisko co trzeci ankietowany przedsiębiorca w Europie wskazał na rosnący popyt na rynku jako jeden z kluczowych czynników sukcesu. W przypadku polskich firm rodzinnych największy wpływ na dobrą sytuację miały efektywne procesy wewnętrzne, które wskazało 25 proc. badanych, skuteczne techniki sprzedaży i dbałość o klienta (22 proc.) oraz inteligentny marketing (21 proc.). Duże znaczenie miały też wdrożone optymalizacje i wzmocnienia kadrowe – 19 proc. polskich firm rodzinnych uzyskało większe obroty dzięki wprowadzeniu nowych produktów oraz usług, a 13 proc. – zatrudniając nowych pracowników - mówi Andrzej Bernatek, partner w KPMG w Polsce.
Rosnące koszty pracy i niestabilność polityczna kluczowymi wyzwaniami
Największym wyzwaniem dla rodzinnych firm w Polsce są rosnące koszty pracy (wskazanie 60 proc. ankietowanych). Na tej liście pojawiają się także niestabilna sytuacja polityczna (41 proc. proc.), rosnąca konkurencja (35 proc.) i problem ze znalezieniem odpowiednio wykwalifikowanej kadry (29 proc.). Polacy mierzą się z podobnymi wyzwaniami co Europejczycy, z tym że ci drudzy wiążą większe obawy z rosnącą konkurencją (37 proc. wskazań) i zatrudnieniem odpowiednich pracowników (43 proc.) .
- Jeszcze do niedawna koszty pracy w Polsce należały do jednych z niższych w Europie, jednak od kilku lat ich wysokość ulega zmianie. Przedstawiciele firm rodzinnych w Polsce istotnie odczuwają zwiększające się koszty zatrudnienia – dla ponad połowy badanych stanowią one duże utrudnienie w prowadzeniu biznesu. Istotnym wyzwaniem dla polskich przedsiębiorców jest także otoczenie prawne oraz poziom jego skomplikowania. Ankietowane firmy rodzinne w Polsce – zapytane o czynniki, które przyczyniłyby się do lepszej sytuacji ich biznesów – wskazują między innymi na bardziej elastyczne regulacje dotyczące rynku pracy (18 proc.) – mówi Piotr Żurowski, partner w KPMG w Polsce.

Najważniejszym wyzwaniem dla rodzinnych firm na nadchodzące dwa lata jest wzrost obrotów – na co wskazało 42 proc. badanych. Przedsiębiorcy chcą także podnieść zyskowność firm (31 proc.), poszerzać portfolio oferowanych produktów i usług (31 proc.) i zatrudniać utalentowanych pracowników (30 proc.). Właściciele rodzinnych biznesów w Europie bardziej niż w Polsce chcą położyć nacisk na wzrost zyskowności (64 proc. odpowiedzi) i obrotów (46 proc.).
- Firmy rodzinne zwykle chętniej niż inni właściciele firm inwestują w innowacje z myślą o wartości, jaką przyniosą w przyszłości. Ich decyzje biznesowe są skoncentrowane na zachowaniu majątku firmy i maksymalizacji korzyści dla członków rodziny przez pokolenia, natomiast firmy nieoparte na więzach rodzinnych są często bardziej ograniczone w potrzebie uzasadnienia podejmowania ryzyka - mówi Andrzej Bernatek, partner w KPMG w Polsce.

„Barometr firm rodzinnych” jest szóstą edycją badania przeprowadzonego przez KPMG w wybranych krajach Europy, a polskie firmy rodzinne wzięły udział w badaniu już po raz piąty. Raport został opracowany na podstawie wyników wywiadów internetowych (CAWI), przeprowadzonych w okresie maj-sierpień 2017 roku. Raport skupia się na kompleksowej analizie sytuacji biznesów rodzinnych, ich planów na przyszłość, priorytetów oraz wyzwań, z którymi muszą się zmagać na co dzień.

Newsletter







Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 


Dołącz do dyskusji: Właściciele rodzinnych firm z optymizmem patrzą w przyszłość, największym wyzwaniem rosnące koszty pracy