Wskaźnik optymizmu konsumentów wzrósł o 3,39 pkt
Wskaźnik optymizmu konsumentów (WOK) wzrósł o 3,39 pkt do poziomu 94,14 pkt w kwietniu, podał instytut badawczy Ipsos w komunikacie we wtorek. Wskaźnik klimatu gospodarczego wzrósł o 2,52 pkt do 84,1 pkt.
Ipsos podkreśla, że tragiczne wydarzenia w Smoleńsku oraz przeżywana żałoba narodowa nie zachwiały zaufaniem Polaków do krajowej gospodarki, a także oczekiwaniami dotyczącymi domowych finansów. W kwietniu mierzony przez Ipsos Wskaźnik Optymizmu Konsumentów wzrósł o 3,4 pkt. względem marca i wynosi obecnie 94,1 pkt.
"Wynik ten wpisuje się w długookresowy trend rosnący wskaźnika, jaki możemy zaobserwować od kwietnia ubiegłego roku. Stopniowo konsumenci odzyskują zaufanie i wiarę w siły naszej gospodarki, tak bardzo osłabione pierwszymi oznakami kryzysu gospodarczego" - czytamy w komunikacie.
Można przypuszczać, że za poprawą nastrojów stoi przede wszystkim wyraźne zmniejszenie obaw konsumentów przed bezrobociem (-8 pkt. proc. w stosunku do marca). Warto zauważyć również dużą poprawę dotyczącą ocen obecnej sytuacji gospodarczej kraju w porównaniu ze stanem sprzed 12 miesięcy, podano także.
Ipsos zauważa również, że skłonność do zakupów wzrosła do poziomu 100,9 pkt. i po raz pierwszy od grudnia 2008 wskaźnik przekroczył poziom równowagi tj. 100 pkt. Mamy zatem niewielką przewagę optymistów nad pesymistami w zakresie oceny własnej sytuacji materialnej i nastawieniu do zakupów dóbr trwałego użytku.
"Wyższy poziom wskaźnika w tym miesiącu jest przede wszystkim wynikiem poprawy ocen sytuacji materialnej gospodarstw domowych. Te informacje dają nadzieję na dalszą kontynuację marcowego wzrostu sprzedaży detalicznej" - konkluduje Instytut.
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 9 - 10 kwietnia oraz 19- 26 kwietnia 2010 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1004 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Wskaźnik optymizmu konsumentów wzrósł o 3,39 pkt