Wydawca tej gazety narzeka, ale zarabia coraz więcej
Wydawnictwo Podatkowe Gofin kolejny rok z rzędu osiągnęło wzrost wyników finansowych. Jego przychody poszły w górę o 8 proc., a zysk netto sięgnął 10,1 mln zł. Mimo to firma nadal negatywnie ocenia sytuację na rynku wydawniczym.

W 2024 roku Wydawnictwo Podatkowe Gofin wypracowało 56,2 mln zł przychodów sprzedażowych, co wobec 52,04 mln rok wcześniej oznacza wzrost o 8 proc. w górę przychody.
Wpływy firmy z wyrobów gotowych (czyli przede wszystkim „Gazety Podatkowej” i pięciu czasopism) zwiększyły się rok do roku z 27,02 do 28,57 mln zł, zaś te z usług (m.in. reklam i oferty subskrypcyjnej) zmalały z 29,14 do 23,42 mln.
Spółka w sprawozdaniu podała, że udział sprzedaży czasopism i subskrypcji do serwisów internetowych w jej łącznych przychodach zmalał rok do roku z ok. 67 do 65 proc., a „Gazety Podatkowej” (licząc z wersją cyfrową) tak jak przed rokiem wyniósł 16 proc. Jak już szczegółowo opisywaliśmy, według danych Polskiego Badania Czytelnictwa w pierwszym kwartale 2025 roku średnia sprzedaż ogółem „Gazety Podatkowej” wynosiła 14 334 egz., po spadku r/r o 9,17 proc.
W wydawnictwie ponad 170 pracowników
Na działalność operacyjną Wydawnictwo Podatkowe Gofin przeznaczyło w 2024 roku 46,32 mln zł, o 5,3 proc. więcej niż przed rokiem. Wydatki na wynagrodzenia poszły w górę z 21,95 do 24,17 mln, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze – z 4,5 do 5,04 mln.
Średnioroczne zatrudnienie w firmie zmniejszyło się ze 163 do 162 etatów. W przypadku pracowników umysłowych nastąpił spadek z 124,59 do 120,72 etatów, a w przypadku tych na stanowiskach robotniczych – wzrost z 37,29 do 39,89.
Koszty usług obcych wzrosły z 8,79 do 10,02 mln zł, amortyzacji – z 1,57 do 1,83 mln zł, zaś te dotyczące zużycia materiałów i energii poszły w dół 7 do 5,05 mln.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Chociaż jej wydatki operacyjne wzrosły znacznie słabiej od przychodów, spółka w sprawozdaniu tak jak rok wcześniej w mocno negatywnym tonie opisała swoje otoczenie rynkowe. – Drastyczny wzrost cen materiałów produkcyjnych i usług odbił się negatywnie na wynikach finansowych. Do tego doszła wielka niepewność w zakresie sytuacji na rynku dystrybucji wydawnictw oraz w zakresie dostaw papieru na potrzeby poligrafii – stwierdziła.
Nie lepiej według niej przedstawiają się perspektywy na 2025 roku, przede wszystkim jeśli chodzi o inflację. – Rosnące koszty działalności mogą szczególnie wpływać tak na koszty działalności spółki, jak i na wolumen sprzedaży produktów. Niepewna jest sytuacja na rynku papieru poligraficznego, jak i w zakresie dystrybucji wydawnictw. Coraz trudniejsza jest sytuacja na rynku pracy – brak wysokiej klasy specjalistów może istotnie wpłynąć na sytuację spółki – wyliczyła.
Coraz wyższy zysk
W ub.r. wydawnictwo zanotowało spadek przychodów finansowych z 3,44 do 3,2 mln zł (z czego te z odsetek zmalały z 2,02 do 1,97 mln) oraz kosztów w tym obszarze z 1,06 do 1,03 mln.
Jego zysk operacyjny zwiększył się z 8,45 do 10,2 mln zł, a zysk netto (przy wzroście kwoty podatku dochodowego z 1,93 do 2,22 mln) – z 8,9 do 10,14 mln. Firma osiągnęła wzrost przychodów i znaczący zysk kolejny rok z rzędu: w 2022 roku przy 50,17 mln zł wpływów zarobiła na czysto 9,32 mln.
Prezes firmy Czesław Sławski i Alina Sławska jako udziałowcy zdecydowali, że zeszłoroczny zysk zostanie przeznaczony na fundusz zapasowy, darowizny, cele inwestycyjne, pomoc dla pracowników w szczególnie trudnej sytuacji materialnej i nagrody dla tych najlepszych, dywidendę oraz zasilenie funduszy specjalnych. Nie wskazano, jakie kwoty trafią na poszczególne cele.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2024, a poprzedni – 2023
Dołącz do dyskusji: Wydawca tej gazety narzeka, ale zarabia coraz więcej