Wzrósł wskaźnik optymizmu konsumentów
Wskaźnik optymizmu konsumentów (WOK) wzrósł o 3,67 pkt do poziomu 93,1 pkt w lutym, podał instytut badawczy Ipsos w komunikacie w piątek. Wskaźnik klimatu gospodarczego wzrósł o 8,1 pkt do 84,6 pkt.
Ipsos podkreśla, że wzrosty obserwowane od kwietnia ubiegłego roku przywróciły WOK do poziomu z końca 2008 roku, po którym nastąpił wielki spadek nastrojów konsumentów związany ze światowym kryzysem.
"Motorem obecnej poprawy jest przede wszystkim zwiększenie zaufania do naszej gospodarki: oceny klimatu gospodarczego wzrosły o 8 pkt do poziomu 84,6 pkt. Coraz więcej Polaków dostrzega pozytywnie zmiany w sytuacji gospodarczej kraju w ciągu ostatniego roku, a także częściej liczy na poprawę sytuacji w przyszłości" - podano w komunikacie.
Wskaźnik skłonności do zakupów zanotował w lutym wzrost o 0,73 pkt do 98,7 pkt.
"Prawie niezmieniona pozostała w lutym skłonność do zakupów, która wyniosła 98,7 pkt, co przy obiektywnym spadku sprzedaży detalicznej świadczy dobrze o kondycji konsumentów. Spadek sprzedaży nie wynikał zatem ze spadku nastrojów, ale mógł być powodowany czynnikami zewnętrznymi, np. pogodą" - czytamy dalej.
W ocenie instytutu, w ostatnim miesiącu wyraźnie zmniejszyły się obawy przed wzrostem bezrobocia (spadek z 43 do 37%), co wyraźnie rozmija się z danymi rejestrowanymi przez Główny Urząd Statystyczny (GUS), z których wynika, że styczeń 2010 r. był kolejnym miesiącem, w którym odnotowano wzrost liczby bezrobotnych.
"Jak widać perspektywa konsumenta rządzi się swoimi prawami i opiera się na innych informacjach, niż oficjalne rejestry, które raczej pokazują końcowy efekt procesów związanych ze zwalnianiem pracowników" - konstatuje Instytut.
WOK może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 4 a 11 lutego 2010 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1012 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Wzrósł wskaźnik optymizmu konsumentów
mniej kasy i gorsze perspektywy....